Warcraft III: Reign of Chaos - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Warcraft III: Reign of Chaos - dojmy

22. 2. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Zahráli jsme si betaverzi Warcraftu III, který přináší do stagnujícího žánru real-time strategií inovaci v podobě RPG prvků. Proč je Warcraft III kandidát na hru roku a jaké jsou dojmy po týdenní pařbě?

Autor: ACE
Publikováno: 22.února 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Většina z vás asi ví, jak to na herním trhu chodí. Když se nějakým vývojářům povede vytvořit komerčně úspěšný titul, je v jejich vlastním zájmu vydat jeho pokračování. Obzvlášť díky internetu mohou naslouchat tisícovkám spokojených hráčů, kteří by rádi v dalším díle našli tu či onu funkci. Tvůrci hry pak mají možnost vytvořit ještě úspěšnější hru, než byl její předchůdce.

Na veřejnost však, především díky tlaku distribučních společností, často pronikají obrázky z velmi ranných verzí her, či dokonce koláže dělané na nějakém 2D/3D software a hráči jsou neustále udržováni v pocitu, že „tahle pecka musí už vyjít každou chvilku“. Toto čekání však může trvat i roky, vzpomeňme například miliónkrát omílaného Duke Nukem Forever, ze kterého jsme mohli vidět první screenshoty už před čtyřmi lety. V takových případech je pak závislákova dušička potěšena jakýmkoliv hmatatelným důkazem, který mu zaručí, že se na dlouho očekávaný titul nezapomnělo. A tímto důkazem, křičícím do celého světa „jsem tu a jsem blízko!!!“, je bezesporu největší událost tohoto měsíce - hratelný multiplayer betatest Warcraftu III.

 Pouze pro vyvolené
Když společnost Blizzard Entertainment přišla s prvním dílem Warcraftu, řada hráčů to ani nepostřehla, neboť krátce poté vyšel první díl Command & Conquer, který sklidil větší úspěch. Přesto si Warcraft našel cestičku ke svým zastáncům a tak za nedlouho spatřil světlo světa druhý díl, který jako jedna z prvních real-time strategií přinesl grafiku v rozlišení 640x480. Do detailně kresleného světa Warcraftu se s druhým dílem zamilovalo veliké množství hráčů a tak není divu, že se Blizzardi po všech Diablech a Starcraftech rozhodli vydat třetí pokračování této série. Komplexní 3D engine, který dostal Warcraft III do vínku, je ve finálním stádiu vývoje, stejně tak jako herní systém celé hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na něj je však potřeba dát největší pozor, aby hra disponovala vyváženými jednotkami, což se pozná především v síťové hře více hráčů. Tam proti sobě stojí dva, čí více lidských mozků, které si sebemenších výhod či nevýhod všimnou a využijí je ve svůj prospěch. A proto Blizzardi vypsali otevřenou betatestovací akci, v rámci které náhodně vybrali 5000 zájemců ze Severní Ameriky, kteří zhruba před 14 dny obdrželi CD s betaverzí Warcraftu III, speciálně upravenou pro test internetové hry více hráčů přes jejich síť serverů s názvem Battle.net. Díky našim kontaktům v zahraničí máte nyní možnost přečíst si naše vlastní první dojmy z této testovací verze Warcraftu III, získané po mnoho hodinách on-line hraní a nikoliv pouze shlédnutím (opsáním) preview a screenshotů na zahraničních webech, jak tomu bohužel je ve zvyku u některých českých herních serverů.

 Connected to Battle.net...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hned na úvod musím konstatovat, že Warcraft III. je lepší, než očekávali i ti největší optimisté. Oblast real-time strategií poslední dobou vcelku stagnovala, nicméně Blizzardi jednoznačně dokázali, že tomuto žánru ještě zdaleka není odzvoněno. Vytvořili hru, která herním systémem velice připomíná úspěšný Starcraft a okořenili ji RPG prvky, které hráči tak dobře znají z jejich dalšího titulu, Diabla. Výsledný koktejl vypadá na první pohled trochu zmateně a chaoticky - je tu přece jen tolik věcí, na které člověk musí dát pozor - ale po dvou třech hrách systému rychle tomu přicházíte na kloub, už si pamatujete návaznosti jednotlivých upgradů budov, jednotek a jejich vlastností, a můžete se plně soustředit na volbu vhodné strategie.

Oproti předchozím dílům máte možnost výběru mezi čtyřmi herními rasami. Hrdí představitele lidského plemene, stojící na straně dobra proti brutálním a občas jednodušším zeleným tvorům patřícím spíše do pomyslné kategorie špatňáků - jinými slovy lidé a orkové - zde z předchozích dílů zůstali. Pokud vám připadají už okoukaní, můžete si místo nich vybrat armády nočních elfů, žijící v souladu s přírodou ve svých lesních královstvích. Ale mými jednoznačnými favority jsou vládci temné magie - nemrtví, ukazující vám tu nejtemnější stránku tohoto světa.

 Stavění domečků
Rozdíly mezi rasami se nesou v obdobném duchu, jako u již zmiňovaného Starcraftu. Přestože každá z nich má své speciální budovy, odlišné způsoby získávání surovin i stavby nových budov, vše je založeno na podobném principu. Začínáte se základní budovou a pár pěšáky, schopnými těžit dvě základní suroviny - zlato z dolů a dřevo z lesů. Ke stavění bojových jednotek potřebujete kasárny, silnější a dražší jednotky máte k dispozici až po postavení dalších specializovaných budov. Navíc zde naleznete nezbytné upgrady účinnosti zbraní, odolnosti štítů či přidávání nových schopností jednotkám. Budovy stavíte v logické posloupnosti, takže nemůžete hned na začátku hry stavět nejlepší jednotky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Důležitým faktorem jsou budovy, zajišťující potravu - čím více chcete mít jednotek, tím více těchto „farem“ musíte postavit. Pochopitelně, čím větší jednotka, tím větší nároky na stravu, takže ty nejlepší spotřebují až 5x více jednotek stravy, než základní pracanti. Novinkou je zde hodnota Upkeep - jakási daň za údržbu vaší armády. Pokud je spotřeba jídla vaší armády vyšší než 30 jednotek (což máte vcelku hned), omezí se množství surovin, které vaši pracanti donášejí do hlavní budovy na 70% oproti standardnímu stavu, pokud je tato spotřeba větší než 60 jednotek, nosí pracanti pouze 40% zdrojů.

Tento omezující fakt se nám ze začátku příliš nezdál, nicméně postupem času jsme pochopili, jakou inovaci přináší do vymýšlení taktiky boje. Budete ze začátku hry riskovat napadení, nebudete stavět jednotky a snažit se natěžit co nejvíce zásob a nebo postavíte armádu za cenu nízkých příjmů? To už záleží jen na vás.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Při vlastních soubojích pochopitelně funguje definování skupin jednotek přes klávesnici pro rychlejší zadávání příkazů. Navíc je zde nová myšlenka o podskupinách selekce. Pokud máte vybraný houf jednotek, pomocí klávesy TAB vybíráte mezi jednotlivými druhy příšerek v rámci skupiny a tím pádem můžete najednou používat i jejich speciální akce i přímo ve skupině pouhým kliknutím na portrét dané jednotky v liště. Příjemné zjednodušení.

 RPG prvky jako v Diablu
Na začátku jsem mluvil o snoubení se Starcraftu s Diablem, takže kde jsou ty RPG prvky? Ve své hlavní budově si můžete již od začátku hry vybrat ze tří speciálních hrdinů, kteří vás budou hrou provázet. Můžete mít všechny tří, ale pouze ten první je zdarma, za další již musíte platit. Stejně tak jako ostatní jednotky, i hrdina má informace o své osobě, zobrazované po jeho výběru ve stavovém řádku v dolní části obrazovky - počet hit-pointů, množství many, typy a sílu útoku nebo rychlost pohybu. Oproti ostatním jednotkám má navíc položky Level a Experience a vedle těchto statistik najdete i inventář.

Jak správně tušíte, váš hrdina při bitvách s nepřítelem získává zkušenosti, díky kterým se pak zlepšují jeho statistiky. Navíc při přechodu na další level hrdina získává možnost naučit se jedno ze tří kouzel, která pak může využít v boji. Každé z těchto tří kouzel má tři úrovně síly, takže všechna kouzla budete s nejvyšší účinností schopni použít až na desátém levelu vašeho hrdiny. Navíc je zde jedno speciální kouzlo, výjimečné svou silou, spotřebou many i prodlevou mezi jeho možným použitím, které je k dispozici až od pátého levelu postavy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Creeps aneb hlídači dolů
Aby byla hra zajímavější a vy si mohli hrdinu alespoň trochu vycvičit, než s ním půjdete do opravdového boje, máte možnost tréninku na tzv. creeps. To jsou skupiny různě odolných příšerek, řízených počítačem, které jsou roztroušeny po mapě u některých důležitých lokací. Jsou to další zlaté doly, ale také různé obchůdky z artefakty, či hospůdky s obzvlášť odolnými žoldáky, které si můžete za poplatek přidat do své armády. Nejenže za zabití těchto creeps získáváte drahocenné zkušenosti, z těch odolnějších často vypadne nějaký ten artefakt. Ten si váš hrdina může umístit do inventáře a v případě nouze použít - mana lektvary, uzdravovací lahvičky, svitky s kouzly, ale také knihy na zvýšení obratnosti či zkušeností. Mezi artefakty také patří různé prsteny a náramky, které trvale vylepšují některé vlastnosti hrdiny.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Byla by opravdu škoda, kdyby váš už vcelku vytrénovaný hrdina padl v boji. I to se bohužel stává, nicméně nic není ztraceno - základním kamenem vaší základny se proto bezpochyby musí stát i okultní místo, na kterém za patřičný poplatek vyvoláte svého hrdinu z mrtvých. Tento poplatek je pochopitelně větší u hrdinů s vyšším levelem, takže nedostatek peněz vás naučí používat uzdravovací lektvary nebo svitek s kouzlem town portal.

 Lidé
Lidé jsou ve WarCraftu III zřejmě nejslabší rasou ze všech. Ačkoliv dávné legendy a příběhy ze světa Azorethu o nich mluví jako o udatných a hrdinných válečnicích, ve skutečnosti jde o průměrné a relativně lehce zničitelné objekty.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Lidé se dělí se do několika hlavních vrstev. Peasant je sluha, bezmocný a nevinný panáček kácející stromy, kutající zlato nebo stavějící budovy. O něco výše jsou řádoví válečníci, jako je footman anebo rifleman. Jejich síla je v porovnání s nejvyspělejšími bojovými jednotkami všech ras ubohá, avšak v hojnějším počtu jsou schopni porazit i zkušeného obra a jeho trolly, kteří hlídají doly anebo gobliní laboratoře. Dalším stupněm jsou mágové - pokud věnujete dostatečný počet času a zlata na vylepšení jejich schopností, jsou z nich velice mocní kouzelníci, kterých se mnohdy zaleknou i nemrtví.

Posledním stupněm jsou nejlepší válečníci - rytíři, jezdci na gryphonech a další. Disponují ničivou silou a například elitní jednotka ve složení rytířů pro boj na zemi, jezdců na gryphonech pro útok ze vzduchu a mágů, za sebou obyčejně nechává jen spáleniště a mrtvá těla protivníků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Orkové
Orkové - bojovníci od narození, válečníci vzešlí z útrob přírody, jsou lidem podobní mnohem více, než si lidé chtějí připustit. Při pokusech o získání válečné převahy na bojišti často sahají k nevyzpytatelným divokým zvířatům a bláznivým technickým zlepšovákům, zpravidla založeným na dřevěné technologii.

Stejně jako lidé i Orkové musí posílat své sluhy do dolů a se sekerou do lesa. Základním pěšákům pro boj na blízko i z dálky mohou při dobývání města pomoci silné, avšak snadno zranitelné katapulty. Z elitních bojovníků jmenujme orky, osedlávající létající ještěry či ohromné taureny, před kterými se i silnější hrdinové dávají na útěk. Magickou podporu mají na starost šamani a čarodějové temné přírodní magie.

 Noční elfové
Noční elfové jsou rasou zahalenou pod temnou roušku. Žijí ve stromech, mají neobyčejně nadané a hrdinné bojovníky, často se přátelí a chrání přírodní živly, navíc ovládají i nadpřirozené schopnosti. Elfové mají ohromnou sílu v lučištnících, kteří jsou v hojnějším počtu schopni velice rychle zničit řady nepřítele.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jednu z ohromných výhod má tato rasa v těžbě. Menší nevýhodou možná bude nutná přítomnost Stromu života (který v případě Nočních elfů nahrazuje klasické základní stavby, jako je například hrad) pro začátek dolování zlata; avšak elfí bludičky (které fungují jako pracanti) nemusí běhat s pytlemi zlata jako ostatní rasy - stačí jim nacházet se v bezprostřední blízkosti dolu, a zlato již samo přibývá do pokladničky. Podobně je to s těžbou dřeva; bludičky vyvolají kouzlo a pomalu oblétavají stromy a čerpají z nich dřevo (a stromy přitom stále stojí na místě!).

V bojích se elfové vyznačují výraznou odolností. Při bitvě se skalními obry nebo gnolly se lučištníci rozestaví do rozvinuté formace a zatímco se vpředu bojují hrdinové (případně bojovníci), zasypávají domorodce desítkami smrtelných ran. V boji „naživo“, proti jiné rase se jedná o vyrovnané boje a rozhoduje především počet jednotek na obou stranách. Například proti rase nemrtvých a jejich kouzelnickému umu jsou velice průměrní a ani v přečíslení pro ně ono slizké obludárium není lehký soupeř.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nemrtví
Vládci temných zákoutí tohoto světa, nezalekli se smrti a dokázali ji ovládnout - to jsou Nemrtví. Celé jejich společenství je postaveno na magii - proto mohou budovy stavět pouze na území, které je pod jejich magickým vlivem.

Zlaté doly musejí pracanti nejdříve začarovat, aby z nich mohli získávat zlato. Pak si ale jen k dolu stoupnou a kouzelnou energií ho rovnou přetváří na tolik potřebné penízky. Stromy mají pro změnu na starosti nejslabší bojové jednotky. Všechny budovy jsou vyčarovány na svoje místo - jeden pracant může tedy během okamžiku postavit mnoho budov. Nejvíce mi tato rasa připomíná kombinaci Protossů a Zergů ze Starcraftu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Díky vydatné pomoci nekromancerů, vytvářejících bojové kostlivce z mrtvých nepřátel, mohou počty jednotek nemrtvých uprostřed bojové vřavy růst skoro geometrickou řadou. Bohužel tito skeletoni trpí nedostatkem vápníku, takže se po čase rozpadají. Opravdová síla nemrtvých je překvapivě v létajících jednotkách - gargoylech a wyrmech, jejichž hejno je postrachem každé cizí rasy.

 Audiovizuální stránka hry
Co se týká grafiky, jediný problém Warcraftu III spočívá v tom, že podle screenshotů prostě nedostanete představu, jak ta hra báječně vypadá. Jednotky jsou výborně animovány, textury jsou detailní a mají jednotnou paletu, která se nádherně mění v průběhu denní doby. Ano, ve Warcraftu III se pravidelně střídá den s nocí - naučíte se zde milovat večerní červánky, které jsou předzvěstí toho, že creeps usínají a vám se zmenšuje viditelnost do dálky, naučíte se milovat ranní bitvy hned po zakrkohání kohouta (které tam opravdu je! :)

Tato vizuální hostina si však vybírá vcelku krutou daň v podobě nároků na hardware. Minimální požadavky od výrobce, stanovené na P3/600MHz a 3D karta s 32MB paměti můžete brát jako skutečně minimální. Na mém AMD/1GHz s RADEONem 64MB DDR je hra při maximálních nastavených detailech i v 1024x768x32 plynulá, ale ve větších bitvách se spoustou jednotek a kouzlení začne rapidně zpomalovat, takže je vhodnější nechat si v nastavení detailů určitou rezervu - není nic horšího než pomalý framerate v momentech, kdy vám jde o život vašeho hrdiny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jeden zajímavý postřeh, který se bezprostředně grafiky týká - ve Warcraftu III nelze natáčet pohled na hrací pole. Jedinou možností je přiblížení či oddálení kamery (přes myšítko) vzhledem k hrací ploše spolu se změnou perspektivy, ale naprosto klasická libovolná změna úhlu pohledu zde chybí. Pravděpodobně se jedná o tah pro začínající hráče, aby měli ve 3D světě jednodušší orientaci - nicméně neškodila by možnost toto otáčení někde zapnout pro ty zkušenější.

Na konec jsem si nechal zvuky a hudbu. Všechny jednotky na vás pěkně mluví, zvuky jsou také vydařené, jen mi připadá příliš znatelný nárůst hlasitosti efektů pří více přehrávaných zvucích najednou. Hudbu jste nedávno mohli posoudit sami, když jsme vám ji v rámci novinek přinesli ve formátu MP3 - link.

 Už aby to bylo!
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tento Battle.net betatest jednoznačně dokazuje, že Warcraft III: Reign of Chaos bude vynikající hrou. I kdyby obsahoval pouze multiplayer, věřím, že by byl více než úspěšný. Připočtěme si k tomu příběhem propletené kampaně pro jednoho hráče a máme tu žhavého kandidáta na titul hry roku.

Speciální poděkování patří Levisovi-CZ (típání screenshotů a spolupráce na článku), LaXovi / Tiscali Games Germany (za zapůjčení sériového čísla), Justmanovi, ABEmu a dalším protihráčům.


Stáhněte si: Cinematic trailer (30 MB), ECTS video (15 MB), Video (15 MB)

Související články: První dojmy z E3 2000, Preview (březen 2001), Další screenshoty

Zdroje informací o hře: Warcraft.org, Popisy všech ras a jejich jednotek nebo budov

 
ACE
připravil: jd


 
 

Nejnovější články