Unreal Tournament 2004 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Unreal Tournament 2004 - dojmy z dema

13. 2. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Otestovali jsme středeční demo Unreal Tournamentu 2004 a aktuálně se s vámi podělíme o dojmy, které v nás hraní této multiplayerové akce zanechalo či jaké zajímavé novinky vedle vozidel a vznášedel přináší.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 13.února 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: veřejné demo
Doba hraní: 1 den


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Termín vydání nového ročníku Unreal Tournamentu se blíží a hra ve středu večer dospěla do hráči oblíbené fáze – tedy k vydání hratelného dema. Jeho náplni se budeme věnovat v následujícím článku, který berte jako malou přípravu na plnou hru, s kterou se setkáme někdy koncem března. Původně měla vyjít už loni na podzim, poté se odročila na letošní únor, ale naposledy ohlášený březen u6 vypadá reálně, neobjeví-li se nějaká nečekaná krpa.

 Obsah dema
Ukázka Unreal Tournamentu (dále už jen UT2004) čítá něco málo přes 200 MB a svým obsahem by se dal přiřadit k tomu bohatšímu, s čím se u hratelných dem můžeme setkat. Předně tu najdeme plnou podporu hry po LAN i internetu včetně možnosti vytvořit "listen" i i dedikovaný server. To vše v zastoupení šesti herních modů, konkrétně DeathMatch, Team DeathMatch, Capture The Flag, Bombing Run a obě novinky v podobě znovuzrozeného Assaultu a konečně zřejmě největší magnet – Onslaught. Možná jste si všimli, že tu není zmíněn Double Domination, který ale v plné hře zastoupen spolu s módy vyjmenovanými bude. Nechybí ani Instant Action, tedy hra s boty, takže kromě obligátního singlového turnaje, mutátorů a avizované Unreal TV tu najdete v podstatě od všeho něco.

Pro každý mód je k dispozici jedna mapa, přičemž DM a TDM sdílí jednu mapu společnou. Tolik v kostce to nejmarkantnější, s čímž je spojena ale i další vcelku kyprá dávka různých vylepšení, od kosmetiky až po prvky přímo ovlivňující hru, případně kombinace obojího. Engine, na němž UT2004 běží, je v podstatě stejný jako v případě UT2003, bez nějakých zásadních změn. Na tomto poli ale došlo k řadě úprav a vyladění detailů, které na první pohled nemusíte hned zaregistrovat, nicméně na hru jako takovou mají velký vliv.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Do další skupiny vylepšení osobně řadím nové menu, jež mi přijde přehledné a uživatelsky příjemné, včetně server-browseru, IRC chatu a všeho dalšího, co s rozhraním pro konfiguraci hry a práci se servery patří. Je tu třeba možnost volit typ kurzoru, jeho barvu a dokonce i velikost pro každou zbraň zvlášť. Aneb další pomůcka, jak hru zpřehlednit a zároveň si zvolit pro jednotlivé zbraně kurzory, které vám k nim přijdou nejvhodnější. Šikovná je i možnost prohodit u jednotlivých zbraní primární střelbu se sekundární anebo nastavení rychlosti dvojstisku klávesy při dodgování. A líbí se mi i možnost ukládat maplisty do profilů. Ve skutečnosti je toho ještě víc, ale vybírám jen to, co mi přijde nejatraktivnější.

 Vychytaný HUD
Obrázek zdroj: tisková zpráva Přesuňme se z menu do samotné hry, kde si všimnete dalších užitečných vychytávek, především v Assaultu a Onslaughtu. Snaha byla o vytvoření uživatelsky přehledného systému prvků s cílem zpřehlednit hráčovu orientaci. Slouží k tomu nejen HUD jako takový, jenž šikovně doplňuje i hlasatel zpravující hráče o důležitých událostech. Z toho, co jsem si zatím stihl osahat, mi přijde výsledek hodně dobrý. Konkrétně zmíním třeba radar v Onslaughtu, kde vidíte nejen směr a místo, kde se v mapě nacházíte, ale i jednotlivá stanoviště o něž se vedou boje s indikací kterému týmu patří, kde se nadvláda přebírá atd.

U Assaultu zmíním třeba nevtíravou, zato užitečnou šipku, která vás směruje na cíl, o který se právě bojuje. Šikovnou drobností je i jakási šmouha (podobná té, která už v UT 2003 ukazovala cestu k vlastní či soupeřově bázi), jež po respawnu ukazuje hráči, kam se má vydat. Anebo se v patřičnou chvíli objeví okno se seznamem úkolů, o něž v boji jde a kde si rychle očima prolítnete, jaká je aktuální situace.

Zajímavý je i systém jakési nápovědy v podobě stručného popisu pravidel aktuálně hraného módu, doplněný o desítky praktických tipů, v nichž i ostřílený hráč najde nějaké ty užitečnosti. Zde je snad namístě zmínka i o PDF manuálu hry, který je rovněž součástí dema.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zbraně a vozidla
Zbrojní arzenál představuje mix toho, co známe z UT 2003, doplněný o nějaké ty novinky. Tato formulace ale není až tak přesná, neboť u řady známých zbraní došlo ke změnám, a to jak co do designu, tak i z hlediska funkčnosti. Řadu z nich byste na pohled nemuseli vůbec poznat, i když se jedná o starý známý kus. Některé zbraně zase naopak nesou starý kabát, ale změnilo se jejich fungování, případně došlo jen k mírné úpravě kadence, obsahu zásobníku apod. Nebudeme tu podrobně rozebírat každou vintovku, to by bylo na Zvětšit zdroj: tisková zpráva docela dlouhé povídání, které si necháme až do recenze, případně zcela samostatný článek.

Z novinek UT2004 začnu asi tím nejočekávanějším, a to vozidly a vznášedly. Najdete je v módu Onslaught, kde je ta nejlepší příležitost si vše očichat na vlastní kůži. Většinou disponujete i ve vozítku dvěma režimy střelby, pod čímž se myslí třeba i rozplácnutí pěšáků o zem či jejich pokosení výsuvnými rameny s čepelí.

Z nově přidaných ručních zbraní ještě vypíchnu třeba granátomet či protivozítkový raketomet AVRiL. Zajímavou specialitou disponuje Link Gun, jenž dovede opravovat vlastní bojovou techniku či stanoviště. No a i když jsem to psal už dávno v preview, zmíním i zde návrat klasické sniperky, jejíž vzhled i optika doznaly od dob UT radikálních změn.

Než se pustím do dojmů a postřehů, které jsem stačil zaznamenat při hraní jednotlivých modů, doplním ještě zmínku o grafice a její kvalitě. Vzhledem ke snaze, aby bylo demo co nejmenší, ale nebylo to na úkor obsahu, sáhli tvůrci k vytvoření textur s nižším rozlišením, které budou v plné hře nahrazeny plnohodnotnými, na jaké jsme z UT 2003 zvyklí. Navíc demo (zřejmě záměrně) nedisponuje nastavením některých grafických detailů, takže se může místy zdát grafika jakási nekvalitní. Vězte tedy, že jde jen o dočasné řešení pro potřeby dema.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Klasické herní módy
Deathmatch a TeamDeathmatch patří ke způsobu konfrontace, prezentovanému v akčních střílečkách od jejich prvopočátku. Série UT s nimi počítá i nadále a i když na první pohled nezpozorujete změnu, brzy vám dojde, že není všechno při starém. Hra se podstatně zrychlila a poznáte to i na chování a reakcích botů. Ti byli pro tento typ hry vždycky použitelnější než v módech ostatních a můj názor je, že v nich autoři udělali zase krok kupředu. Jsou hbití, zákeřní a samozřejmě i rychlí a přesní.

Mapa Rankin, která je v demu k dispozici nepatří k futuristickým kreacím, tak hojně viděným v UT 2003, ale představuje jakýsi návrat ke klasice prezentované ve starém (dobrém) UT. Hranaté místnosti, navzájem propojené užšími chodbami, vcelku bez zbytečných šperků. Dle mého názoru je tato jednoduchá mapa dobře hratelná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Capture The Flag je asi druhým nejstarším (a zároveň asi i nejhranejším) módem, který je v demu prezentován na mapě BridgeOfFate. Jedná se o klasické schéma dvou větších bází, navzájem propojených soustavou paralelních mostů. Mapa vypadá impozantně a rovněž mi připomíná trochu starou dobrou klasiku. Pro Bombing Run je k dispozici venkovní a docela rozsáhlá mapa Colossus, představující jakási dvě sousedící údolí v industriální zóně, poseté jumppady a skákacími plošinkami. Je efektní, zahraje si ji i větší počet hráčů a díky zajímavě řešeným jumppadům je i trochu netradičně hratelná.

Ze zajímavostí nového Bombing Runu bych mohl vypíchnout volitelné resetování translokátoru při odhození míče, které je nyní defaultně zapnuto. Jinými slovy jde o ošetření situace, kdy hráč nesoucí míč jej odhodí, přepne na translokátor, ale ten je v tento okamžik vybitý a dochází teprve k jeho postupnému dobíjení a tudíž nelze provádět úprky stylem „hoď a skoč“. Nutí to hrát víc týmově a míč si navzájem víc přehazovat mezi sebou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Assault
Podstata Assaultu zůstává jako v původním UT, nicméně i zde došlo k řadě dílčích změn a úprav. Jednak je respawn řešen formou vlny po kratších časových periodách (s volitelnou délkou). Smyslem je zaměřit hru více týmově (tedy na spolupráci) a k tomu přispívá i společné znovuobjevení se v mapě.

K jiným novinkám patří již v úvodu vzpomínaná vylepšení pro lepší orientaci hráčů. Hra začíná filmečkem, který vás názorně seznámí se stěžejními lokacemi, o které postupně povedete boj a dozvíte se, co se kde od vás očekává. V samotné hře pak máte k dispozici několik audiovizuálních pomůcek, které přispívají vaší orientaci, což oceníte především v úvodních kolech při seznamování se s mapou.

Autoři se poučili z předchozích projektů a věnovali se i možnosti zmiňované pomůcky volitelně vypínat. To, co se zdá zpočátku fajn, může po čase omrzet a stát se otravným. Hra proto přináší možnost jednotlivé prvky HUDu i výlevy hlasatele vypínat a pro módy Assault a Onslaught najdete dokonce speciální okno s nastaveními specifickými právě pro tyto modifikace.

K Assaultu snad ještě stojí za to doplnit informaci o mapě, kterou je v demu Convoy, přibližující bitvu na paralelně jedoucích soupravách, kdy je potřeba krom jiného přeskakovat z jedné na druhou. Convoy je často přirovnáván k populárnímu Trainu z původního UT. Dle mého názoru je pro ně společné jen prostředí rychle jedoucí soupravy, hratelnost jako taková mi pak přijde hodně odlišná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Onslaught
Onslaught jako asi největší magnet dema i nadcházejícího ročníku UT vypadá velmi slibně a autoři do něj vkládají velké ambice. Je předčasné dělat nějaké hlubší závěry po prvním osahání v jednom dni, nicméně mohu říci aspoň to, že hratelnostně to vůbec není špatné. Stručně přiblížím, že jde o dobytí soupeřovy báze postupným zabíráním navzájem propojených uzlů, představovaných většinou nějakou menší stanicí, vybavenou třeba kulometnou věží, zásobárnou munice či přímo zbraní, nějakým tím vozítkem apod.

Důležitým prvkem je nutnost získávat pod svoji kontrolu tyto uzly postupně tak, jak jsou propojené – izolovaný uzel se vám jeví jako nedostupný. Tím se boj netříští na plochu celé mapy, ale naopak je soustředěn do několika málo konkrétních lokací, čímž se předchází zmatkům a hráč s pomocí radaru ihned vytuší, kde je ho třeba.

Hra ale není zase tak zcela lineární a najdete v ní i aternativní cesty mezi bázemi v podobě uzlů propojených trochu jiným způsobem. Můžete si tedy do jisté míry zvolit, kam se vydáte nebo zda povedete bitvu jedinou linií či ji naopak zkusíte roztříštit na více front. Samozřejěm se tak dá i taktizovat. Zajímavou novinkou jsou doplňovací stanoviště, na kterých můžete získat do výbavy i větší počet zbraní naráz.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Největším lákadlem Onslaughtu jsou samozřejmě vozítka a vznášedla, která v mapě Torlan najdete v hojném počtu. Zalétáte si i zajezdíte a pohyb doplníte i studiem bojových možností mobilní techniky a s tím související výzbroje proti ní. Stejně jako u zbraní i dopravní prostředky disponují tradičně dvěma režimy střelby. Ty jsou vedle toho vybavena i dalšími pohybovými vychytávkami jako otočka o 180 stupňů, připlácnutí pěšáka k zemi a podobně. Chce to chvíli koumat a testovat, k čemuž doporučuji vypnout boty a strávit nějaký čas v mapě jen tak ježděním a poletováním.

 Boti
Krátký odstavec bych ještě rád věnoval na konto botů. V jejich zpracování určitě došlo k řadě vylepšení, nicméně se zatím nemohu zbavit pocitu, že tak bylo učiněno především pro DeathMatch, kterému je AI přizpůsobena zdaleka nejvíc. Jsou rychlí (což souvisí s celkovým zrychlením hry připomínající teď o něco víc Quaka) a vcelku mazaní. Horší to už je v modech ostatních, kde je potřeba do jejich makovic zakomponovat i další strategicko-taktické prvky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stanete se pak svědky toho, jak např. v Onslaughtu běhají po stále stejné trase a tudíž není takový problém si na ně počíhat. Často vás při běhu ignorují soustředíc se výhradně na směr, kterým mají namířeno a tudíž se zbytečně snadno stávají kořistí, kterou lze ulovit zezadu. Snipují ze stejných pozic, zasekávají se občas s vozidly o překážky atd. Tím nechci tvrdit, že hra s nimi stojí za houbelec, to v žádném případě. Jen naznačit, že hra s živými hráči je na o poznání vyšší úrovni. Nicméně pro trénink a dokonalé seznámení s hrou to bohatě stačí a pochvalme tvůrce za to, že se vůbec práci na botech věnují. To je v dnešní době světlá výjimka a budiž jim za to přisouzen náš velký dík.

 Hra po síti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Síťový kód byl už dávno avizován jako z velké části přepracovaný a s ním souviselo i nedávné prohlášení o nekompatibilitě UT 2004 s předchozím ročníkem. Zřejmě víte o původním záměru udělat obě hry navzájem propojitelné, tedy tak, aby si majitelé pouze UT 2003 mohli zahrát s vlastníky novějšího ročníku (samozřejmě jen obsah který je společný pro obě hry). Nakonec se od tohoto záměru muselo upustit, jelikož změny byly přiliš markantní. Nicméně stále platí, že k plné verzi hry UT2004 bude přibalen i kompletní obsah UT2003 včetně všech existujících bonus packů.

Vraťme se ale k síťovému kódu, který z toho, co jsem měl zatím možnost krátce otestovat na ADSL půlmegabitu, se jevil stabilně a hladce. Rovněž celý engine nejevil známky nějaké zvýšené hardwarové náročnosti a tvůrci hovoří naopak o jeho vyladění, díky čemuž by hra měla jet plynuleji než UT2003 a já jim to věřím. Bohužel včera večer spadl autentizační server a tudíž přestal fungovat i server-browser. Naštěstí demo se dá hrát už i na českých serverech například na GameZone.

 Nové technologie a možnosti UT2004
Součástí enginu je zabudovaný softwarový renderer, takže hra pojede i na strojích nedisponujících akcelerovanými grafickými kartami (třeba některé notebooky). Tento renderer se už objevil před nějakou dobou jako volitelný doplněk UT2003, ale nyní už jej najdete přímo jako nedílnou součást hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Dalším bonusem v plné verzi UT2004 bude technologie VOIP, tedy Voice Over IP, a také tzv. „voice recognition“, čili česky rozpoznání mluveného slova. To se v praxi projeví možností ovládat boty několika příkazy, které ale už nebude nutné psát do konzole či je vyvolávat pomocí povelového menu, ale stačí daný příkaz říct do mikrofonu. To může celou hru s boty podstatně zpříjemnit a sytém velení posunout do opravdu užitečné roviny.

Hodí se zmínit i o skrytých povelech, které kromě příkazů jako Attack, Defend, Cover Me, Hold Position, Freelance nebo Gimme (dej mi svou zbraň) má hra zvládat. V menu plné verze hry najdete i jednoduchou možnost stažení map, které se již od doby UT objevují na stránkách CliffyhoB jako tzv. „ownage“, tedy takové, které designér levelů Epicu považuje za obzvlášť povedené (jehož názory ale mnohdy nesdílím).

 Plná verze koncem března
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tolik zatím z naší strany o dle mého velmi vydařeném demu a těšme se na finální produkt. Ten se u nás začne prodávat koncem března na šesti CD nebo na 1 DVD. V zahraničí bude ještě k dostání speciální edice na 2 DVD, kde kromě herního obsahu najdete i výborné videotutorialy od hochů z 3DBuzz o editacích všeho, co jde v UnrealEdu provádět (řádově prý až stovky hodin videa). Do té doby užívejte demo a vstřebávejte je se všemi detaily. Máte-li k němu co říci, využijte naši diskusi.

Exkluzivně pouze z Tiscali GameShopu si Unreal Tournament 2004 můžete předobjednat v CD nebo DVD verzi za zvýhodněnou cenu 999 Kč (jinde stojí 1299 Kč). Každý zákazník bude navíc automaticky zařazen do slosování o 60 dárkových předmětů, které nikde jinde nesežene - konkrétně se jedná o 20 podložek pod myš z tvrdého plastu, 20 plakátů a 20 samolepek s motivem hry.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery...

Související články: Preview (9/2003), Novinky, Unreal II eXpanded Multiplayer recenze, Unreal Tournament 2003 recenze & tipy



Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články