Medal of Honor Airborne - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Medal of Honor Airborne - dojmy z dema

26. 8. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Medaili cti by chtěl na hruď každý. Jestli si ale vyznamenání nakonec zaslouží i aktuální dějství oblíbené válečné série, jsme se pokusili zjistit nejen z čerstvého PC dema.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 26.srpna 2007
Verze hry: demo/anglické/PC
Doba hraní: 1 den


Medaili cti by chtěl na hruď každý. Jestli si ale vyznamenání nakonec zaslouží i aktuální dějství oblíbené válečné série, jsme se pokusili zjistit z čerstvé PC demoverze.
27.7. AKTUALIZOVÁNO o srovnání s Xbox 360 verzí dema.

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Pokud se vám z nějakého důvodu nechce stahovat poměrně macatý balík více než 1 GB dat, možná vezmete zavděk dojmy z čerstvě vydaného PC dema. Po spuštění hry zkušení harcovníci okamžitě rozpoznají příjemnou atmosférickou hudbu dle tradice série a nechybí ani titulky. Úvodní brífink vás seznámí s nástinem operace, která nese podle skutečnosti krycí název Husky a odehrává se léta páně 1943 v malé italské vesničce Adanti. Zde má základnu baterie protiletadlových flaků, přičemž rozkazy ukládají jasnou povinnost zničit tyto nebeské chrliče smrti, protože mají zacíleno přímo na trasu spojeneckých transportů.

Seskakujeme
Počáteční seskok je sice působivý, ale fáze řízení krátkého letu je velmi omezená. Zelené dýmovnice značí vyčištěné a bezpečné místo pro dopad, oproti tomu červené zóny jsou vesměs ihned vedle cílů mise, ale jsou plně obsazeny nepřátelskými silami, tudíž o třídu nebezpečnější. Hra rozeznává dvojici stavů po přistání, přičemž pád na nevhodné místo (typicky skloněné střechy) znamená delší čas na aklimatizaci a větší pozornost ze strany nepřítele.

Podle vesničky z dema to nevypadá na opravdu otevřené a svobodné úrovně ve stylu staršího MoH: European Assault. Sice k cíli vede vždy několik cest, ale další jsou prostě nepřístupné a to i přes střechy, i když v nich vidíte dobrou možnost obchvatu. Manévrování a skákání po taškách, kdy kropíte užaslé protivníky pěkně zeshora je hodně zábavné, ale pokud vás hra potřebuje dostat na zem, nepřeskočíte na blízký barák ani kdybyste se rozkrájeli. Zpátky na střechy vás dopraví hojně se vyskytující žebříky. Vůbec zobrazovaná úroveň je hodně podobná první lokaci v MoH: Vanguard a pro obě hry je příznačné totálně mrtvé prostředí, tedy bez ohledu na pobíhání vojáků obou stran.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Prakticky nic nelze rozstřelit ani zničit. Bedny, sudy, květináče, lampy a lucerny na zásah reagují směšnými černými fleky, ale na jejich stavu to nic nemění. Jediným interaktivním objektem jsou opět stejně jako u předchůdce jen protiletadlové reflektory, které lze několika výstřely pohotově zhasnout. Přitom dojem z audiovizuálního provedení není vůbec špatný. Obloha je sice statická, ale romantická horská vesnička je pěkně vymodelovaná a světelné efekty kromě průměrného kouře také potěší oko náročného hráče.

Výzbroj i německé provenience
Úvodní brífink, jako všechna videa renderovaný v enginu hry, nelze přeskočit. Při nahrávání každé úrovně se alespoň zobrazují informace o nepřátelských vojácích, přičemž z výpisu je vidět, že hra sílu protivníka rozděluje do deseti kast podle jejich válečnického umu. V ukázce drtivě převažují italští vojáci, kteří patří do nejhorší skupiny. V plné verzi pak bude kampaň možné absolvovat v jedné ze tří obtížností. Pokud dostanete více zásahů, pak si zdraví jednoduše obnovíte chvilkou klidu a navíc se po úrovni válejí také lékárničky pro okamžité použití.

Před počátkem jediné mise v demu je dovolen dokonce osobní výběr výzbroje, tedy samopalu, pušky a pistole. Zajímavé je, že se lze takto vyzbrojit i palnými zbraněmi německé provenience. K dispozici jsou také ruční granáty a vybojovaná kulometná hnízda, ovšem po dosažení palpostu již většinou není na co střílet. Nebývá u podobných her zvykem nabíjet kulomety, ale zde musíte počítat s drobnými prodlevami právě díky této činnosti. Pohybové aktivity vaší postavy bohužel ani trochu nevybočují z léta stejného konceptu, tudíž sice můžete skákat a přikrčit se, ovšem trestuhodně chybí plazení a důmyslnější forma krytu, popř. střelby zpoza překážky, což suplují pouze výklony.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Velmi pěkně ale vypadá sprint, kdy není možné střílet, nicméně nelze nastavit jeho defaultní využívání. U těžších zbraní samozřejmě nechybí přesnější zacílení. Pokud jste hráli předchozí PS2 díl s podtitulem Vanguard, jistě objevíte mnoho identických prvků, protože obě hry jsou si až na grafické provedení velmi podobné a to i z té horší stránky.

SROVNÁNÍ S VERZÍ DEMA PRO XBOX 360
Vyzkoušeli jsme kromě počítačové verze i mutaci pro Xbox 360, přičemž se dalo očekávat, že rozdíly mezi oběma platformami bychom museli hledat lupou. Konzolový MoH disponuje samozřejmě jiným ovládáním přizpůsobeným joypadu. Kupodivu je míření i přes ovladač solidně přesné a citlivé, takže cílená střelba i na Xboxu není o mnoho náročnější, než na počítači, kde jinak vyniká osvědčené duo myš + klávesnice. Konfigurace tlačítek ovšem není svobodná, na výběr je pouze trojice přednastavených voleb. Nahrávání úrovně na Xboxu je překvapivě stejně dlouhé jako na počítači. Rozdíl dělá jen několik sekund. Přitom grafika je prakticky naprosto shodná, přičemž na konzoli vám framerate haprovat určitě nebude. Pokud bych měl vyšťourat nějaké diference mezi grafikou PC a Xbox verze, přikláněl bych se k větší ostrosti počítačového obrázku, nicméně konzolová verze vypadá na dobré LCD televizi výrazněji a barvy jsou více vidět. To ale připadá na vrub použité televize, nikoli výkonu a schopností Xboxu 360.

Samostatní spolubojovníci
Perfektní jsou vojáci, když jejich opravdu velmi detailní výstroj prohlédnete ještě v letadle před výsadkem. Z minulých dílů byly převzaty užitečné drobnosti, jako je přehledný seznam aktuálních rozkazů a kompas s vyznačením spojeneckých i nepřátelských sil a cílů mise. Za chrabrý boj jste stejně jako ve Vanguardu odměňováni medailemi, jejichž získání vylepší charakteristiky zbraní, zejména jejich přesnost, velikost zásobníků a kadenci. Přitom jsem pozoroval u samopalů poměrně velký rozptyl kulek, takže se hodí opravdu jen na blízký boj. Na delší vzdálenost je puška daleko účinnější zbraň.

Co se týká AI spolubojovníků a nepřátel, chválím schopnost samostatného boje vašich bratrů ve zbrani. Takže již nerazíte cestu silnému družstvu spojeneckých vojáků, ale dokáží sami postupovat vpřed. Jejich muška je ale někdy i na krátkou vzdálenost až okatě nepřesná, největší díl práce je tak jen na vás. Protivníci na tom ale nejsou o moc lépe, tedy jejich palba je přesná dost, ale v některých situacích jim to moc nemyslí. Sice se poměrně úspěšně kryjí a přebíhají mezi překážkami, ale opuštěný kulomet hned vedle často překvapivě přehlížejí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Technické záležitosti
Demo má samostatný setup, tudíž to zřejmě takto zůstane i do plné verze, stejně jako nejvyšší podporované rozlišení 1600x1200 bodů. V demu ovšem absentují notebooková, případně širokoúhlá rozlišení, uvidíme tedy, jestli se to do finálního kousku změní. Nicméně podpora prostorového zvuku nechybí, ovšem majitelé sedmikanálových soustav se musí spokojit s počtem o dva kanály nižším. Ozvučení je na 5.1 sestavách působivé, ale hlavně dokonale čisté.

Demo jsem zkoušel na sestavě AMD Athlon 64 X2 4600+, 2 GB RAM a GeForce NX-7950 GX2, přičemž jsem pozoroval nepatrné zpoždění reakce např. při prudším otáčení, ale framerate při hře kolísal jen velmi sporadicky. Standardně jsem hrál v rozlišení 1280x1024 včetně zapnutí všech detailů. Bylo vidět, že hra poháněná Unreal Enginem 3 není ani tak závislá na zvoleném rozlišení, jako spíše na volbě grafických efektů, které dokáží výkon hodně zbrzdit. Proto předpokládám, že plná hra poběží vcelku pěkně i na starších počítačích na vyšší rozlišení, ale za předpokladu deaktivace alespoň některých grafických efektů. Naštěstí nebývá výhled nijak daleký, spíše se bojuje ve stísněných podmínkách, ale např. při výsadku, kdy je vidět z výšky pěkně daleko, se demo již pěkně cukalo. Po dopadu do úzkých uliček se ale framerate naštěstí citelně zvýšil.

Vyhlídky na září
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Demo tak ukázalo kupodivu spíše slabiny nového Medal of Honor, přičemž se hra bude zřejmě podobat nepovedenému Vanguardu více než se čekalo. Již jen náplň kampaně je prakticky identická a navštívíte stejná místa, i když nově více rozšířená a samozřejmě o třídu lépe provedená. Atmosféra jak vidno hře chybět nebude, ale z dema nevidím mnoho rozdílů oproti předcházejícím dílům, tedy až na solidní grafiku a větší důraz na výsadky před každou misí. O kvalitách plné verze se přesvědčíme již v polovině září.


Stáhněte si: Dema, Trailery, Videa...

Související články: Dojmy z prezentace, Preview, Novinky, Vše o sérii Medal of Honor



Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; na rádiu Akropolis hostuje v pořadu Cheat a vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry


 
 
Michal Jonáš

Nejnovější články