Iron Storm - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Iron Storm - první dojmy

21. 9. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Píše se rok 1964 a první světová válka stále neskončila. Vojáci bojující v zákopech už toho mají dost, ale celou situaci máte šanci zvrátit přímo vy v akční hře Iron Storm, jejíž demo jsme otestovali.

Autor: Frix
Publikováno: 21.září 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Že jsou válečné hry, filmy a podobně v kurzu, o tom není pochyb. Vzpomeňme třeba na Operation Flashpoint, Medal of Honor nebo propagační a přesto výborné America's Army. Hlavním tématem ale bývá většinou buď nějaký současný konflikt s drobně upravenými postavami kvůli politické korektnosti, nebo druhá světová válka. Chystaný akční počin firem Dreamcatcher a 4X Studios jménem Iron Storm, jehož demo jsme si zahráli a získali tak ucelený pohled na věc, se bude lišit hned v několika aspektech. Prvním z nich je nesporně příběh, který má jednu věc společnou s Operation Flashpoint. Divíte se a ptáte se jakou? Jde o příběh zasazený do fiktivního konfliktu.

 První světová na monitoru
Her podle první světové války je jako šafránu, možná ještě méně. Iron Storm by mezi ně šla teoreticky zařadit, ale nejde úplně o první světovou tak, jak ji dnes známe. Nejen, že válka neskončila ani na Vánoce 1914, jak bylo původně plánováno, ani rokem 1918, ale nacházíme se v roce 1964 a válka je stále v plném proudu. Těžko si ale můžeme myslet, že by skutečně bavilo Německo a Rakousko-Uhersko stále válčit se Spojenci, takže nám Dreamcatcher nabízí svůj kus alternativní historie, tentokrát poměrně povedený a hlavně pro znalce obou světových válek pěkně osvěžující.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Západní mocnosti nakonec dostaly rozum a válka spěla ke konci. Problém je však v tom že jistý baron Nikolaj Alexandrovič Ugenberg (lepší jméno autory opravdu napadnout nemohlo) krvavě potlačil bolševickou revoluci, spojil se s Mongolskem a vzniklo tak překvapivě Rusko-mongolské impérium, které už mnoho let bojuje se západními státy. Už jen samotná idea války trvající přesně padesát let je dost zajímavá, takže by se z ní dalo i dost vytěžit. Samozřejmě se nelze spokojit s tím, že by se ve válce hrálo za šedivou postavu beze jména, takže náš poručík se jmenuje James Anderson a stojí, jak jinak, na straně dobra prezentovaného Spojenci.

 Zákopová válka
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možná si pamatujete na alespoň jednu z adaptací výborného románu Ericha Maria Remarqua Na západní frontě klid (v originále All Quiet on the Western Front), osobně doporučuji shlédnutí obou pro lepší načerpání atmosféry velkého boje, jak byla 1. světová nazývána dříve nazývána. Právě z nich si totiž můžete utvořit víceméně pravdivý dojem, jaká tehdy byla situace a v jakém stylu se odehrával první dlouhodobý konflikt moderní lidské historie. Poté, co bylo oběma stranám jasné, ze klasické útočné metody "prostě na ně vyjedeme na koních, oni na nás taky a s trochou štěstí je vysekáme" nebudou díky nasazení dělostřelectva úplně tou nejlepší volbou, nastoupilo to nejhorší možné řešení - zákopová válka.

V praxi to znamená, že ve vzdálenosti několika málo set metrů proti sobě byly dva zákopy a čas od času se strhla řež. Výsledkem byla kvanta mrtvých a zcela nulový postup. Pro zajímavost - bitva u Verdunu takto trvala kolem jednoho roku a zemřelo jenom na tomto jednom bojišti přibližně milión vojáků.

 První okamžiky dema
Dost úděsná představa, ne? Ale proč vás zahlcuji dějepisnými fakty - autoři nechali padesát let poté mnoho věcí v původní podobě a mj. se to týká i zákopové taktiky. Hned na začátku, poté co se vyhrabete z depresivních kasáren (které jsou víceméně zbořeništěm) jste v zákopu obehnaném ostnatým drátem, na nebi přelétávají helikoptéry a není chvíle, kdy byste výbuch neslyšeli nebo něco neexplodovalo přímo vedle vás. A nejde jen o neškodné animace, pokud se moc loudáte, snadno vám šrapnel urve hlavu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po chvíli vám dojde, že nebude jen tak zákop opustit - kolem číhají docela ostražití snipeři a, jak jinak, je právě na vás abyste je odstraňovali. Pokud zrovna bojujete po boku dalších vojáků, nemusíte se o boj na blízko tolik starat, obě AI jsou zhruba stejně schopné, ale Spojenců bývá naštěstí přesila. Horší to už je, když se nepřátelům povede naskákat do vašeho vlastního zákopu. Nezbývá, než využívat různých postranních výklenků a rychlými útoky ze zálohy se snažit dosáhnout svého.

 Bojový arzenál
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Autoři naštěstí mysleli na to, že není legrace se s takovým množstvím nepřátel vypořádat, a tak máte k dispozici docela pěkný arzenál. Kromě šavle, pistole s tlumičem, samopalu nebo brokovnice, granátů, min a sniperky můžete u sebe totiž mít vždy ještě jednu těžkou zbraň. A že je o co stát - jak by se vám líbilo k eliminaci použít starý dobrý rotační kulomet nebo třeba plamenomet? Kromě toho je čas od času v poli stacionární kulomet, kterému můžete "vyřadit obsluhu" a následně jej použít pro své vlastní účely. A přesně jak by člověk čekal, s hračkou podobné kadence člověk ani nemusí příliš mířit, jenom obecně kropit pole a na konci spočítat mrtvé.

Trochu mě ale zarazila absence klasického 'efektu zásahu střelnou zbraní', který bych v jinak poměrně realisticky pojaté hře čekal. Jinými slovy, i když do někoho kropíte z pár metrů rotačákem, může na vás v pohodě mířit a střílet.

 Náplň misí
Mise v Iron Storm jsou v poměrně dobré rovnováze zaměřené buď na klasické kosení nepřátel, nebo na úkoly trochu taktičtějšího ražení. A ty nás budou zajímat a bavit nesporně více. Pomalé plížení kolem kopečků k bunkru, do kterého se musíte tiše vloupat a pozabíjet osádku, nebo manévrování nepřátelským městem je to, co by mělo udržet vaši pozornost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ve střehu však stejně musíte být pořád, protože Iron Storm zcela postrádá něco jako zobrazení úkolů. Vaším jediným vodítkem je občasné radiové spojení s velitelem a jde tak o docela velkou sázku do loterie. Buď se povede vychytat zprávy tak, že člověk nebude muset tápat nebo naopak skončíme na kompletně vystříleném bojišti, nevěda co dál. Uvidíme, jak si s tím autoři poradí.

 Multiplayer
Kromě singleplayer kampaně, která vás dostane z předních linií až do německého Reichstagu, vás čeká i multiplayer, který jde nakousnout již nyní. Výběr modů je klasický, žádné zázraky nečekejte - Deathmach, Team Deathmatch a Capture The Flag. Právě CTF se zatím jeví jako to pravé ořechové. Mapy vypadají buď jako rozbombardovaná bojiště s pár bunkry, nebo neméně zničená města. Zbraně se lehce liší pro každou stranu, ale není žádný problém o ně obrat mrtvého nepřítele.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na výběr je mezi pohledem první a třetí osoby. Tak schválně, který byste si vybrali nejdříve? Pokud se nemýlím, většina z vás právě odpověděla první osobu. Fajn, jak jinak. A skutečně, pro divoké boje, kdy je třeba mít co nejpřesnější mušku a pokud možno mít přehled o tom, co se děje před vámi, je pohled z vlastních očí jako stvořený. Problematickým se stává v momentě, kdy je třeba infiltrovat nějaký dobře střežený objekt a vy se místo střílení soustředíte především na to, aby z vás nebyl vidět ani kousek. A k tomuto účelu se pohled á la Tomb Raider hodí výrazně lépe. Jen si zkuste se plížit doslova od stromu ke stromu a vidět jen to, co ve skutečnosti. Museli to mít vojáci těžké, zatraceně těžké.

 Pár podivností
Co mě trochu naštvalo, byla AI. Pokud bojují vaší souputníci s nepřáteli, jde všechno jako po másle a bitva vypadá přirozeně. Ale když jsem se pustil do boje se snipery, nestačil jsem se divit. Nejen, že mají o vaší pozici neustálý přehled při jakékoliv zvolené obtížnosti, ale pálí takřka neomylně a nikdy jim nedojde střelivo. Stejně tak mi přijde divné, když je pěšák schopný mě ustřílet rotačákem z druhého konce mapy, kam já dostřelím stěží sniperkou. Na druhou stranu po vás třeba v zákopu jdou nepřátelé velmi přesvědčivě a pokud nevyužijete kouzla jménem nášlapné miny, není skoro možnost je setřást. Souvisí s tím také naprostí nedostatek úkrytů, který je ale logický - všechno je prostě rozbombardované na kusy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

O technickém zpracování se dá říct, že naplnilo očekávání. Engine si vyvinuli sami 4X Studios a nedosahuje sice kvalit posledních verzí Q3 nebo UT enginů, ale svoji úlohu plní podle potřeby. Snad jen animace postav mi přišly hodně křečovité a nepřirozené. Na druhou stranu, hardwarové nároky jsou minimální a nadprůměrné sestavě není problém hru plynule provozovat v rozlišení 1280x1024x32 i vyšším. Hudby jsme se zatím nedočkali, zvuky působí příjemným, ale nijak výjimečným dojmem.

 Plná verze už na podzim
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Musím přiznat, že jsem přistupoval k Iron Storm nejdříve negativně a po prvním zahrání jsem znechucen odešel dělat něco smysluplnějšího. Poté jsem se ale vrátil a po chvíli jsem byl vtažen velmi dobrým zpracováním války, která nemá konce. Pokud se povede vychytat několik nepříjemných bugů a design misí se nezvrhne v pouhé střílení, měl by o hře vážně uvažovat každý zanícený FPS hráč, tím spíše pokud se zajímá o válečná témata.

Hra Iron Storm vyjde na přelomu října a listopadu v české verzi díky společnosti CD Projekt (detaily).

Stáhněte si: Demo (150 MB, alternativní mirror), Trailer #1 (2,5 MB), Trailer #2 (5 MB), Video (5,5 MB)
Související články: Novinky

 
Frix
připravil: jd


 
 

Nejnovější články