Heroes of the Storm - dojmy z hraní technické alfa verze
zdroj: tisková zpráva

Heroes of the Storm - dojmy z hraní technické alfa verze

22. 7. 2014 19:51 | Dojmy z hraní | autor: Adam Homola |

Heroes of the Storm je variace na MOBA žánr od Blizzardu. Ti vzali existující žánr a vytvořili si sou vlastní verzi, která je přístupnější, pochopitelnější a líbivější pro nováčky. Přitom ale nabízí komplexnost a výzvu pro zkušené hráče. Jestli jste se někdy báli vyzkoušet Dota 2 nebo League of Legends, ale přitom vás MOBA láká, v Heroes of the Storm se velmi pravděpodobně najdete.

Méně je někdy více

Zkušení hráči velmi rychle po spuštění zjistí, že Heroes of the Storm skutečně není jen kopírka Dota 2 nebo League of Legends. Jedním z největších rozdílů je potlačení ega jednotlivých hráčů a větší zaměření na týmovost. Z toho vyplývá absence levelování každého hrdiny zvlášť. Nové úrovně získáváte jako tým a nikdy se tak nemůže stát, že byste měli v týmu jednoho nebožáka, který nemá dostatečný level. Všichni jsou na stejné lodi a pokud vyfasujete náhodného začátečníka, který neví která bije, potáhne dolů celý tým možná ještě znatelněji, než v taktéž týmové Dota 2.

Na druhou stranu je tu týmová spolupráce podpořena absencí herního obchodu a zlata - tím se stal last hitting zbytečný a odpadá i otravný denying. Jakkoliv jde o zajímavé mechaniky které v třeba v Dota 2 fungují skvěle, ve výsledku vlastně soupeříte se svými spoluhráči podobně, jako soupeříte s nepřátelským týmem. Cílem každého hrdiny je zasadit onu poslední ránu z milosti, která vám přidá víc zkušeností a přisype víc zlaťáků. Jenže minionů je v každé vlně omezené množství a někdy abyste se pomalu omlouvali, že jste třeba i nechtěně vyfoukli zabití spoluhráči. Toho se v Heroes of the Storm bát nemusíte.

Co se týče denyingu minionů, věží a (ne)přátelských hrdinů. Taktéž skvělá mechanika, která ale činí hru mnohem komplexnější a náročnější. Ne snad že by to byl problém, League of Legends ani Dota 2 si na nedostatek hráčů stěžovat nemůžou. Přeci jen je to ale důležitá starost navíc, bez které se MOBA může obejít a dobře fungovat, jak dokazuje Heroes of the Storm. Stejně jako obchody s desítkami a desítkami předmětů. Ty slouží jako další vrstva, od které se Blizzard dokázal úspěšně oprostit a nabídnout příjemnou alternativu. Méně je někdy více a tady může méně věcí taky fungovat. Navíc tím odpadá starost o kurýra.

Heroes of the Storm zdroj: tisková zpráva

E.T.C. a Valla zabírají žoldácký kemp

Zatím chybí také typy hrdinů, kteří by byli dobří pro džunglování, respektive pro které by to byla alfa a omega celé hry. Například v Dota 2 máte několik hrdinů, se kterými musíte nejdřív dvacet minut smejčit po lukách a lesích, vyhýbat se nepřátelskému týmu a zabíjet postávající creepy mezi lajnami. Teprve až se dostatečně nafarmíte, můžete začít pořádně hrát a zapojit se do týmových bitev. Tady se dá zatím tak trochu džunglovat s třeba s Gazlowem, ale ani zdaleka to není na stejné úrovní jako v jiných MOBA hrách.

Stejně jako se tu nehraje na nakupování předmětů, neřeší se ani wardování. Důležitá povinnost support hrdinů, kteří si musí hlídat nákupy a načasování. Běda jak vám načasování wardu nevyjde a váš kolega kvůli tomu neuvidí blížícího se hrdinu včas. Schytáte takový kartáč, jako když jste ve čtvrté třídě donesli z písemky pětku. Wardování, last hitting, denying, shop a podobné systémy nejsou špatné. Naopak. Jsou výborné a Dota je má implementované skvěle. Hru obohacují a pro ty, kteří hledají trochu náročnější zážitek, jsou šité na míru.

Není ale pochyb o tom, že do hry přidávají několik herních vrstev, které jednoduše nelze ignorovat. Pokud se na to vykašlete, nebo to prostě jen nezvládáte, jste pro tým přítěží. Ne každý chce takto komplexní systémy řešit (a případně poslouchat nadávky, když to nezvládá) a Blizzard si je toho vědom. Proto teď nabízí alternativu. V žádném případě přitom ale nejde říct, že by byla Heroes of the Storm určená jen pro začínající amatéry, takový tutoriál do světa MOBA her.

Heroes of the Storm zdroj: tisková zpráva

Illidan, Kerrigan a Sonya vyjíždí ze základny

Hra náročná je - méně než Dota 2 a jiným způsobem, ale nic triviálního. Pořád tu máte u každého hrdiny minimálně tři až čtyři aktivní schopnosti, které mohou díky talentům narůst klidně třeba na schopností šest. Pořád tu máte tým hrdinů, se kterými musíte spolupracovat a díky menším mapách a specifickým úkolům je pořád co dělat. Čímž se dostáváme k další velké inovaci v rámci žánru.

Mapy

Dota/MOBA = tamta mapa. Jedna jediná mapa s jasně danými lajnami, džunglí, rozestavěním budov... V Blizzardu si ale řekli že na tradice kašlou a přišli s několika vlastními mapami, ze kterých by hardcore dotařům vstaly vlasy hrůzou. Mapy jsou v Heroes of the Storm výrazně kompaktnější a nikdy netrvá příliš dlouho, než se dostanete k nejbližší bitvě. Mapy jsou v Heroes of the Storm dle  mého hrubého odhadu skoro poloviční, než v Dota 2. Prostor mezi vaší první linií věží a tou nepřátelskou se vejde na jednu obrazovku.

Když se potřebujete vyléčit, nemusíte se táhnout pět minut zpátky do základny. Na koni jste tam za chvíli, stejně jako teleportem. Nebo můžete doplnit zdraví i manu u jedné ze studánek, které máte v základně. Z nepřátelských minionů navíc padají Health Globe, které můžete sbírat bez obav - vždycky totiž vyléčí i okolo stojící přátelské hrdiny. Tohle všechno přispívá k výrazně větší rychlosti zápasů. Nikdy nejste daleko od nejbližšího souboje, nikdy nemusíte ztrácet čas dlouhou chůzí do základny a zpátky.

zdroj: Archiv

Zápasy jsou tak v Heroes of the Storm mnohem častější a kvůli tomu i intenzivnější. Mapy jsou navíc vedle svého největšího taháku v podobě úkolů zajímavé taky žoldáky. Zatímco creepové slouží v Dotě čistě jako surovina na které se můžete a někdy i musíte nafarmovat, žoldáci jsou od toho, aby pro vás bojovali. Pokud si tedy získáte jejich přízeň. Nejdříve je musíte zrubat a pak na pár vteřin vstoupit do portálu, který se zabarví do barvy vašeho týmu. Pak jsou žoldáci vaši a jdou za vás položit život.

Nejde přitom jen o významné posily, ale také o důležitý strategický prvek. Pokud tušíte, nebo přímo vidíte, že nepřátelský tým začíná pracovat na bossovi, můžete je nechat bosse zabít, rychle je v poškozeném stavu přepadnout a bosse jim vyfouknout. Zároveň nemůžete ale jen pobíhat po mapě a zabírat jeden kemp žoldáků za druhým. Musíte vědět kdy je potřeba přiložit ruku k dílu a pushovat, kdy bránit, kdy zabírat kemp a nebo kdy plnit úkol. V Heroes of the Storm disponuje každá mapa výrazně odlišnými úkoly.

Například na Dragon Shire se vždycky jednou za pár minut aktivují svatyně, ke kterým se musíte dostat a zabrat si je pro sebe. Jakmile máte obě, může se jeden hrdina z vašeho týmu u speciálního oltáře uprostřed mapy proměnit v obrovského draka. Ten má své vlastní schopnosti a jeho doménou je ničení nepřátelských budov a hradeb. Naopak Blackhearth's Bay zase sází na zlaťáky, které musíte dostat z truhel. Jakmile je máte, můžete je složit u kapitána. Tým, který kapitána jako první podplatí dostatečným množstvím mincí, si získá jeho náklonnost a s ní i jeho kanóny. Ty zacílí nepřátelské budovy a rozstřílí je na maděru.

zdroj: youtube.com

Vtip je v tom, že jakmile seberete mince, objeví se u vaší postavy jejich ukazatel. A ono uplacení kapitána chvíli trvá, takže se v některých chvílích skoro nevyplatí "ztrácet čas" kvůli jedné nebo dvěma mincím. Počet mincí vidíte i u nepřátel a po jejich zabití z nich mince vypadnou. Hráči, kteří poctivě sbírají a mají u sebe třeba osm nebo deset zlaťáků, jsou tak velmi žádaným cílem. Nepřátelský tým se na ně okamžitě zaměří, zatímco vaším úkolem je takového spoluhráče ochránit za každou cenu a zajistit, aby mohl zlaťáky kapitánovi bezpečně předat.

Podobných úkolů je ve hře víc a nové mapy postupně přibývají. Úkoly tu nejsou jen tak pro zábavu, ale patří k zásadním způsobům, jak změnit běh zápasu a je nutné dávat pozor co se po vás zrovna chce a jak vy tomu vy osobně můžete v dané situaci nejlépe prospět. Ve správnou chvíli může úspěšně splněný úkol zajistit výhru a naopak. Už se mi několikrát stalo, že jsme třeba jen o jeden zlaťák nezískali přízeň kapitána. Ten nám pak zničil základnu takovým způsobem, že brzký nepřátelský push byl osudný. Nebo jsme se jednou na mapě Haunted Mines pořád nemohli dostat do dolů a sesbírat lebky potřebné k přivolání silného golema. Nepřátelský tým nás předběhl a věřte mi, že takhle silný golem vám pak základnu rozseká na třísky během chvilky.

Proto je kooperace hráčů klíčová a možná ještě důležitější, než třeba v Dota 2. Žádný z úkolů nejde splnit v jednom hráči, nebo je to velmi, velmi těžké a nepravděpodobně. Vždy vás musí být víc a když budete po mapě všichni pobíhat jak splašení a každý bude dělat něco jiného, zadupe vás koordinovaný tým do země levou zadní. V Heroes of the Storm se tedy nikdy nenudíte, pořád je co dělat. Když zrovna není aktivní úkol, můžete zabírat kempy. Když není co zabírat, jsou na řadě týmové souboje a vzhledem ke kompaktnosti map se můžete do nejbližší potyčky připlést jen za pár vteřin.

Heroes of the Storm zdroj: tisková zpráva

Velký souboj týmů kolem důležitého tributu na mapě Cursed Hollow

Hrdinové

Jádrem každé MOBA hry není pochopitelně nic jiného, než hrdinové. Těch je v Heroes of the Storm zatím jen 28, ale brzy přibudou další. Ostatně pořád se jedná o tzv. technickou alfu. Ta neodpovídá finálnímu produktu právě ani počtem hrdinů. V plné hře jich bude minimálně jednou tolik a další budou přibývat i po vydání. Nějaký čas to ale bude trvat, než se Blizzard dostane na úroveň Valve a bude mít ve hře nad 100 hrdinů. Navíc zatím nejde o ty nejočividnější volby a vedle Diabla tu je například Abathur, jedna z nejmladších postav Blizzardu vůbec. Nebo Elite Tauren Chieftan, což je název interní hudební skupiny Blizzardu.

Hrdinové se v Heroes of the Storm dělí do čtyř základních tříd - warrioři, assassini, specialisté a supporti. Ideální tým by měl mít dobrý mix jednotlivých, vzájemně se doplňujících rolí. A stejně jako nešika, který za svou postavu neumí ještě moc hrát, může zápas pokazit špatná kompozice hrdinů. Což by se při týmové hře pěti kamarádů na TeamSpeaku stávat nemělo, jenže při random matchmakingu to bohužel hrozí.

I když je zatím hrdinů velmi málo, mohou se od sebe lišit víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Na desátém levelu máte možnost získat jednu supersilnou schopnost. Každý hrdina má výběr ze dvou, přičemž je na vás, kterou si vyberete. Nevhodně zvolená "ultimátka" může váš tým výrazně oslabit a naopak, dobrá volba klidně změní průběh bitvy. Pokud už třeba máte v týmu jednoho healera, který se na své léčitelské schopnosti vyloženě specializuje a vy hrajete za Li Li, mělo by možná smysl zauvažovat nad útočným vodním drakem, než nad plošným uzdravovacím kouzlem.

Heroes of the Storm zdroj: tisková zpráva

Z Arthase po smrti vypadly nastřádané zlaťáky

Výrazně odlišné ultimátní schopnosti má například také Zagara, aneb královna ze StarCraftu II. S pomocí Nydus Network si může na mapě vytvořit teleportační tunely a tak se rychle přemisťovat například mezi svatyněmi na mapě Dragon Shire, nebo rychle zmizet z bitvy zpátky do základny. Pokud ale nechcete utíkat a nepřátelé jsou už nalomení, můžete si vybrat raději Devouring Maw, kdy se ze země vynoří obrovská tlama, která do sebe "polkne" nepřátele a solidně je přežvýká. Ultimátka, což je ve slangu Heroes of the Storm tzv. "Heroic Ability", je ale jen jednou malou součástí toho, jak si můžete hrdiny přizpůsobit situaci.

Naprosto zásadní (a do jisté míry předměty suplující) mechanikou jsou talenty. Každý hrdina jich má k dispozici spoustu a jen málo z nich je sdílených. Talenty máte vždy k dispozici na prvním, čtvrtém, sedmém, desátém, třináctém, šestnáctém a dvacátém levelu. Pokaždé si musíte vybrat jen jeden z čtyř až pěti nabízených. Talenty mohou podporovat vaše stávající schopnosti, přidávat vám nové, ať už aktivní nebo pasivní, případně mohou podpořit či jinak změnit váš standardní útok či pohyb.

Tady se láme chleba mezi zkušenými hráči a začátečníky. Můžete si každých pár úrovní nakliknout co chcete, ale hráči, kteří ví co chtějí a znají talenty, které se vzájemně doplňují, budou vždycky lepší. Skuteční profíci pak nesestavují talenty jen podle svých nálad a přání, ale také podle spoluhráčů, jejich talentů a pochopitelně i podle sestavení a stylu hry nepřátelského týmu. A věřte mi, že to bude trvat, než nastudujete všechny hrdiny s jejich styly a talenty a budete vědět, který build kdy použít a v jaké lajně s ním kdy být. 

zdroj: youtube.com

Mikrotransakce

Heroes of the Storm bude free-to-play hra, za kterou nemusíte utratit ani halíř. Ale můžete. Blizzard není charita a tak bude vydělávat na hrdinech, skinech a mountech. Všechny výše jmenované věci už jsou v technické alfě. V tomto ohledu je novinka Blizzardu podobná spíše League of Legends, než Dota 2. Vždycky je tu určitý počet hrdinů, které máte dostupné zdarma. A aktuálně každé úterý luskne někdo v Kalifornii prstem a najednou máte zase na týden hrdiny jiné.

Hrdiny si lze kupovat a jakmile za něj utratíte reálné či virtuální peníze, je už daný rek navždy váš, bez ohledu na aktuální i budoucí rotace. Hrdinové stojí od dvou tisíc do deseti tisíc herních zlaťáků, což není žádná velká suma. Dvoutisícového hrdinu si můžete koupit snad ještě v rámci procházení prvních částí hry, kdy se vám postupně odemykají jednotlivé herní módy a funkce. A naspořit těch deset tisíc? Také žádný problém, byť vám to samozřejmě zabere už více času. Ten lze ale v pohodě vyplnit hraním za volně dostupné hrdiny.

Nedočkavci můžou ale sáhnout po ověřené metodě - stačí vytáhnout peněženku a za eura si hrdiny a jejich mounty/skiny koupit. Nejdražší hrdinové stojí 9 eur, ti nejlevnější 3,5 eur. Nemusíte se bát, že by levných hrdinů bylo málo a většina by byla za maximální cenu. Na výběr máte v každé cenové kategorii. Kupovat si skiny, nebo mounty jsem zatím potřebu neměl a jde pouze o vizuální odlišení, které vám ve hře nijak nepomůže. V zápalu boje vám bude vcelku jedno, jestli jedete s koníkovi, nebo na mechanickém vlkovi.

Heroes of the Storm zdroj: tisková zpráva

Souboj o oltář ovládající draka

Je to tam

Heroes of the Storm je zatím těžké hodnotit. Hra je teprve v technické alfě a neví se, kdy přesně bude beta, natož plnohodnotné vydání. Chybí replaye, komunitní prvky, sociální prvky, profily hráčů, historie zápasů a desítky hrdinů. Blizzardu se ale podařilo vjet do známých mantinelů s úplně jiným vozem, než který řídí lídři žánru. Heroes of the Storm dělá věci opravdu jinak. Dostatečně jinak na to, aby hra svoji existenci opodstatnila. Pro firmu to navíc není žádné aktuální pomatení smyslů, na hře pracují vývojáři už od roku 2010.

Před hraním Dota 2 abyste pomalu četli návody, jinak budete za hlupáky, kteří ostatním kazí hru. Tady žádné návody nepotřebujete a je skvělé, že velké a komplexní MOBA teď budou mít další alternativu. Jinou, trochu jednodušší a podstatně rychlejší. Jednotlivé tituly se tak mohou vzájemně doplňovat a nevidím důvod, proč by si nemohl hráč Dota 2 občas odskočit do HotS a naopak - až se někdo Heroes naučí špičkově a bude chtít víc, může přejít právě na složitější Dotu. Základ je stejný.

Blizzard ale neudělal jen přestupní stanici pro Dota 2. Vytvořil vlastní samostatnou hru, která je zábavná už v technické alfě. Svou existenci ospravedlňuje spoustou menších i větších inovací a nesnaží se jen slepě kopírovat zajeté pořádky. A ta klasická blizzardí hratelnost, kdy senemůžete odtrhnout a chcete ještě jeden zápas, ještě jeden level, ještě tamtoho hrdinu, další zápas, další level? Je to tam...

Nejnovější články