Enemy Territory: Quake Wars - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Enemy Territory: Quake Wars - dojmy

26. 6. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Zúčastnili jsme se veřejného betatestu ostře sledované multiplayerové akce, v níž sice bojují lidé s mimozemšťany, ale jinak sází na notoricky známé a ověřené principy z Battlefieldu či Wolfenstein: ET.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 26.června 2007
Verze hry: veřejná beta/anglická/PC
Doba hraní: 4 dny


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jednou z ostře sledovaných her je primárně multiplayerová týmová akce z dílen Splash Damage a legendárního ID Softu nazvaná Enemy Territory: Quake Wars (naše únorové mega-preview). Už sám název úmyslně kombinuje dva trháky z minulých let – zdarma šířený Wolfenstein: Enemy Territory a sérii Quake, kterou je zbytečné blíže představovat. Od minulého týdne máme k dispozici veřejnou testovací betu, obsahující plně hratelnou jednu mapu jménem Sewer , což česky znamená stoka. Právě ve stokách bude většina bojů probíhat. Ty totiž tvoří strategický přístup k japonskému městu Kanagawa, které se Stroggové snaží ovládnout a jako obranu proti přicházejícím protivníkům využili právě existujícího systému stok, tvořících spojnici mezi městem a okolním světem.

 Inspirováno klasikou
V časově omezených kolech se střetávají lidské jednotky označované jako GDF (Global Defence Force) s mimozemšťany z rasy Stroggů, snažícími se získat nadvládu nad Zemí. Mapa v betě, která je určena pro celkem čtyřiadvacet hráčů (tedy relativně „malá“ vzhledem k tomu, co se od hry všeobecně čeká) staví GDF do pozice útočníků či chcete-li dobyvatelů, Strogg plní roli obránců. V plné hře se pak budou role i obracet, nicméně herní princip zůstane vždy zachován – časově omezená hra, kde útočící tým musí v daném pořadí a co nejkratším čase splnit sérii dílčích úkolů, zatímco obráncům jde o to co nejdéle stěžejní lokace ubránit, ideálně po celou herní dobu. Již splněné úkoly nejde nijak zvrátit zpět, navíc se tím otevře nová lokace a zpřístupní nové spawn-pointy

Komu tento princip připomíná například unrealovský Assault, správně pochopil, oč tu běží. ET:QW je inspirován i konkurenčním trhákem, kterým je série Battlefield, z níž byla převzata idea používání všemožných přibližovadel. Od rychlých jednosedadlových přemísťovadel přes vícemístné bojové transportéry, tanky, ale i čluny a nechybí ani vznášedla. Čili v duchu Battlefieldu – po suchu, po vodě i vzduchem, ačkoli v mapě z bety bylo možné používat jen omezenou škálu vehiklů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Povolání
Důležitým herním prvkem jsou povolání. Jejich výběrem určíte, jaké speciální schopnosti jakožto i zbraně budete moci používat. I tenhle prvek dokazuje, že autoři spíš než by vymýšleli něco nového, vsadili na notoricky známé a ověřené principy, které se pokusili vhodně smíchat dohromady. Rozhodně tedy nečekejme převratné novinky a připravme se psychicky na kompilaci toho, co už tu nepřeberněkrát bylo. Otázka pro recenzi pak tedy bude spíš „jak se autorům mix povedl“ než „jaké žánrové novinky či překvápka hra přináší“.

Povolání nebo chceme-li typů jednotek má každá strana celkem pět. Jejich charakteristika opět odpovídá klasice, čili pěšák, medik, inženýr, zásobovač a sniper alias špión. Krom specifických zbraní se liší vzhledem i speciálními schopnostmi, z nichž některé jsou přímo klíčové pro splnění některých úkolů daných mapou.

Pěšák se vyznačuje velkou univerzálností, může si pro boj vybrat až ze čtyř primárních zbraní a díky schopnostem zacházet s výbušninami se mimo jiné hodí i k ničení cílů. Abyste lépe pochopili onu „originalitu“, která provází celý herní koncept, vyjmenuji pěšákovy zbraně - Assault Rifle, Shotgun, Heavy Machine Gun anebo Rocket Launcher. Myslím, že klasičtější názvy ani nešly „vymyslet“.

Medik je tu samozřejmě především pro doplňování zdraví a oživování umírajících spoluhráčů. K tomu mu slouží medpacky a defibrilátor. Když už o defibrilátoru píšu, nemohu zatajit neduh v podobě mizerné animace, která oživení doprovází. Asi byste čekali, že se felčar při téhle činnosti k zachraňovanému nějak natočí, skloní apod. Bohužel, tohle autoři moc nezvládli a šermování defibrilátorem kamsi hodně mimo nepůsobí nijak vábně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nepřekvapí nás určitě ani inženýr, o kterém napíšu, že je tu ke stavění a opravě techniky, k jejímu bránění a k deaktivaci protivníkových náloží, jakož i k pokládání obdobných nástrah proti nepříteli. Zásobovač, jak jsem další postavu nazval (v originále Field Ops) nosí zásoby munice i pro ostatní a dokáže přivolávat vzdušnou podporu. Poslední typ hráče je špión, kteréžto označení odpovídá mnohem lépe smyslu tohoto vojáka než sniper. Sice pro jeho primární zbraň je charakteristická přibližovací optika, hlavním smyslem jeho práce ale je pronikání do řad nepřítele, špionáž (například pomocí kamer) či narušování a ničení jeho pozic a výbavy.

Některé postavy krom zbraní a speciálních vlastností disponují i schopností umísťovat do mapy speciální techniku v podobě kulometných či raketových věží, radarů apod. Což je další podstatný prvek rozšiřující bojové možnosti ET:QW, který lze strategicky využívat ve prospěch týmu.

 Člověk versus mimozemšťan
Ač jednou z deviz této hry má být střetnutí dvou diametrálně odlišných ras, při hraní bety to poznáte především vizuálně. Technika, jíž disponují Stroggové, vypadá hodně sci-fi, což určitě atmosféře hodně přidává. Méně odlišností najdete už ve vzhledu jednotlivých postav, které sice při detailním zkoumání vypadají různorodě, ale díky tomu že všichni používají velice podobné barevné palety, ve zápalu hry není vůbec jednoduché rozeznat spoluhráče od soupeře. Naštěstí je každý označen značkou – spoluhráči zelenou, soupeři červenou, nicméně bych větší rozdíly rozhodně ocenil.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co mají dále oba teoreticky odlišné týmy společné je výzbroj a její účinky. Až na nepatrné drobnosti v podstatě každé povolání na straně GDF najde svoji kopii mezi Stroggy. Ne, že by to bylo špatně, jen jsem asi očekával trochu větší prokombinovanost ve vybalancování soupeřících stran. Nicméně jakés takés rozdíly tu přeci jen najdeme, například Stroggové dokážou obnovovat své zdraví anebo padlé protivníky přeměňovat na respawn-pointy.

 Týmově a strategicky
Nejde tu o fragy jako takové, na ty se tu nehraje. Jde především o strategii a týmovou spolupráci, obsaženou v rychlém plnění dílčích úkolů. Tyto úkoly jsou dvojí – jednak povinné, přesně dané mapou i pořadím, v jakém je třeba postupovat. Druhý typ úkolů jsou nepovinné, jež tak nějak samy plynou z aktuálního dění. Nejprve je potřeba, aby inženýři postavili tzv. EMP Disruptor, sloužící k prolomení obranných štítů Stroggů, chránících vstupy do kanalizace. Druhým úkolem je zničení dvou mříží, což je zase úkol pro pěšáky a jejich explozívní nálože. Posledním úkolem jehož splněním GDF vítězí je převzetí kontroly nad zařízením, které celé celou kanalizaci řídí a ovládá. K sedmi nepovinným úkolům pak patří třeba vybudování strážních věží, zničení barikády, ovládnutí dodatečných spawn pointů apod.

Pro větší zajímavost je do hry implementován systém odměn a zkušenostních bodů, který na konci každé bitvy vyhodnotí a vypíše seznam všech, kdo si vysloužili svým působením nějaké uznání. Rozsah pochval nebo chcete-li metálů je celkem široký, což jistě přidává hře na atraktivnosti a snad i donutí hráče si počínat týmově tak, jak od nich hra předpokládá. Šikovný je i systém zdokonalování, kdy nejen že obdržíte nějaké to uznání, ale zároveň můžete svoji postavu povýšit na vyšší úroveň a zároveň si zpřístupnit novou zbraň, zdokonalit dovednost apod. Prostě hrát pořádně se vyplatí a je to zajímavější o to víc, že každé povolání klade důraz na jiné aspekty vedení boje a tudíž existuje spousta cest, jak se vyvíjet.

Zatím je hra a její komunita v začátcích a vyvíjí se, takže je dílem náhody, na jak vyspělé skupiny narazíte. Někde se dokáže tým sám do pár vteřin sám zdecimovat tím, že jeden druhého přejede džípem ve snaze rychle nasednout a bez rozhlížení vyrazit kamsi pryč, ale už jsem zažil i hodně zkušené bitvy s využitím snad všeho, co hra a mapa nabízí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Je to už zastaralé nebo ještě ne?
ET:QW běží na zdokonaleném Doom 3 enginu, který je především obohacen o schopnost obsáhnout rozlehlé prostory díky technologii Megatexture. Hodnocení toho, jak hra vypadá, bude asi hodně individuální. Mně osobně tento engine i zpracování postav a terénu vyhovuje a hra se mi opravdu vizuálně líbí. Narazil jsem i na názory, že krajina zeje prázdnotou, že efekty nejsou takové, jaké by se na rok 2007 čekaly apod.

Samozřejmě jde i o hardware, jaký ve svém PC máte. Já neoplývám zrovna nejnovější DirectX 10 grafikou a přesto jsem schopen hru provozovat téměř na plné detaily v rozlišení 1920x1200, což beru jako jednu z velkých deviz, čímž jsou ale enginy od této firmy pověstné (více na toto téma v benchmarcích). Stejně tak bývá chloubou této firmy síťový kód, jenž patří k tomu nej, a ani v ET:QW tomu není jinak. Serverů na hraní bety je dost a dost, takže pokud jstte měli to štěstí a sehnali v uplynulých dnech unikátní sériové číslo, které bylo přístupné jen pro předplatitele FilePlanet, nic vám nebránilo hru vyzkoušet a udělat si tak obrázek. My vlastní nesměli vytípat kvůli nařízení Activision a odsouhlaseným podmínkám používání bety, kde je pořizování screenshotů zakázáno.

 Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na základě hraní bety tipuji, že kdo čekal nějakou převratnou novinku mezi online střílečkami, bude asi rozčarován. Komu známé principy nevadí a ocení mix toho, co zná již odjinud, může se stát ET:QW jeho krevní skupinou. Záležet bude i na obsahu plné hry, jejích mapách, herní variabilitě apod. To vše se dozvíme už v srpnu nebo v září, kdy se v PC verzi objeví na trhu (konzolová mutace má následovat o něco později).




Enemy Territory Quake Wars First Contact video - stažitelná verze (171 MB, 1280x720)

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Mega-preview, Novinky, Wolfenstein: Enemy Territory recenze



Mickey Mouse
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru

 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články