Empires: Dawn of Modern World - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Empires: Dawn of Modern World - dojmy

26. 10. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Stainless Steel Studios ctí přísloví, že švec se má držet svého kopyta, a po monumentální Empire Earth nám nasevírovali další výpravnou strategii, která se podle našich dojmů opět stane hitem.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 26.října 2003
Verze hry: veřejná dema
Doba hraní: cca týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Stainless Steel Studios (SSS) mají za sebou sice jedinou hru, ale tou není nic menšího než monumentální Empire Earth. V ní se s jedním ze slavných národů prokousáváte skrz dva tisíce let dlouhou historii od doby kamenné až po budoucnost. A jelikož ve SSS ctí přísloví, že švec se má držet svého kopyta, je i další hra z jejich dílny výpravnou strategií. Empires: Dawn of the Modern World není přímým pokračováním, nýbrž „zcela“ novým titulem. Autoři se zaměřili na dobu o polovinu kratší, zato však pod drobnohledem. SSS nejsou k fanouškům hluší a tak si vzali k srdci výtky od hráčů Empire Earth a jejich přání se snaží vyplnit do posledního slova. Ještě před plnou verzí nám tvůrci podali předkrm v podobě hned dvou hratelných demoverzí - ukázek singlu i multiplayeru.

 Půl giga a jedem...
Protože je celková velikost obou dem něco málo přes pět set MB, asi ne každý má možnost je stáhnout a vyzkoušet. Pro nás nešťastlivce na modemu je určen dnešní článek, který hru alespoň zčásti představí. Začnu tím, co demoverze obsahují. V singleplayer demu jsou připraveny dvě kapitoly ze dvou scénářů. První se odehrává ve středověké Francii, druhá v době po vynálezu střelného prachu v Koreji.

To multiplayerové demo je zajímavější. Pochopitelně si vyzkoušíte hru s živými protivníky, ale kromě toho je k dispozici skirmirsh mód, kdy bojujete proti počítačem řízeným armádám a jako bonus je přiložena ještě jedna kapitola z bojů v severní Africe. Celé síťové demo je zasazeno do období druhé světové války.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Empires běží na vylepšeném engine z Empire Earth a nečekejte proto žádné experimenty. Na svět se díváte pěkně shora s možností přiblížit si kameru až k zemi. Praktického využití to sice nemá a naopak by pomohlo kameru trochu zvednout. Navíc lze zvolit ze tří možností úhel, pod kterým budete dění na bojišti sledovat, ale opět není o co stát. Všechny pohledy jsou si podobné a nakonec pravděpodobně zůstanete u toho úplně základního.

Grafika vypadá velmi dobře a hlavně reálně. Nenajdete zde pestrobarevné efekty, ale skutečně vypadající prostředí. Ale takový západ slunce s výbuchem atomové bomby, to je pastva lahodící nejen romantickému oku. Trochu zvláštní je zobrazení neprozkoumaných oblastní, kdy namísto obvyklé černé uvidíte tmu bílou :-) (nejde o fog of war). Zvuky zvučí a nelze jim téměř nic vytknout. Jen když vyrobíte novou jednotku, mohla by se jedinečně ohlásit, nikoliv vyloudit jen nezařaditelné „bou“.

 Král Richard v zajetí ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V roce 1189 se po smrti krále Henryho dostal na trůn Richard Lví Srdce. Toho zpráva zastihla v Bretani, území dnešní Francie. Tam se snaží ubránit proti lstivému francouzkému králi Filipovi a k tomu potlačit vzpouru ve vlastních řadách. Jakmile hru spustíte, objeví se animace v engine hry a z ní se dozvíte, že byl král Richard byl pozván Filipem k jednacímu stolu. Vzápětí je vám předána odpovědnost a objevuje se herní obrazovka. Zkušeného strategického harcovníka na ní pramálo překvapí. Úplně nahoře je informace o aktuálním časovém období a dole jsou umístěny hlavní ovládací prvky.

Vpravo je mapka, nad ní jsou vypsány úkoly čekající na splnění. Pokud přes ně přejedete myší, zobrazí se dodatečné informace a rady. Vedle mapky jsou ikonky pro čtení zpráv, flare (jejíž využití je hlavně v multiplayeru) a options. Dále vlevo jsou informace o zásobě surovin (jídlo, zlato, dřevo, kámen, kapacita populace), označených jednotkách, ikony pro jejich ovládání a úplně vlevo se o nich vypisují detailní informace.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Král Richard se spolu s rádcem Geoffreym a doprovodem dvou rytířů vydává za Filipem. Cestou zažene vzbouřené Angličany, kteří útočí na Richardovi loajální vesnice. Po další in-game animaci teprve začíná ta pravá zábava. Protože se z ostrovní Anglie plaví královna, musí Richard rychle získat zpět vzpurné přístavy, aby byla zajištěna její bezpečnost. Po cestě zjistí, že i poslední pevnost je v rukou vzbouřenců a prchá do malé vesničky, z níž musí vybudovat město schopné vypravovat lodě. Poté už nastává známé postav budovy - vyrob jednotky - znič nepřítele. Je vidět snaha autorů nenechat hráče ani chviličku odpočinout a častými animacemi posouvat děj dál a dál. K tomu je třeba připočíst nepovinné úkoly, jejichž splněním se nezřídka vyhnete budoucím problémům.

 Jedinečnost národů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Autoři Empires na žádost hráčů vytvořili každý národ naprosto jedinečný. Nenajdete stejnou jednotku u dvou různých civilizací. Je pravda, že některé jsou sice velmi podobné a platí to hlavně v prvních epochách. Zkrátka rytíř bude jezdit na koni, ať už je z Anglie nebo z Francie, rozdílné jsou hlavně jejich speciální vlastnosti.

A protože v první misi ovládáme Angličany, pojďme si o nich něco říci. Jejich hlavní výhodou je síla ekonomiky. Na rozdíl od všech ostatních (s nimiž jsem měl tu čest hrát) nepotřebujete k těžbě surovin základní pracanty. Stačí nad nalezištěm postavit důl a zlato nebo kámen se sypou automaticky. Stejně tak s jídlem si dokáží poradit mnohem elegantněji než konkurence. Postaví jedinou budovu a potraviny naskakují rovněž bez potřeby další práce. Na starost zůstává jen dřevo, které jinak než se sekerou v ruce nevytěžíte. Další výhodou je stavění budov, kdy pracant pouze označí základy a zbytek se dodělá automaticky. Za zmínku stojí ještě samotný Richard, který léčí okolní jednotky.

 Yu - Korea není jenom Mash, ale i sebevražedné krávy
Jak jsem napsal výše, druhá mise se odehrává v Koreji. Ta je nám známa hlavně konfliktem těsně po druhé světové válce. Tvůrci hry nám teď dávají možnost podívat se hlouběji do minulosti, konkrétně do doby, kdy japonská vojska pochodovala skrz Koreu na své pouti za dobytím Číny. V roli odvážného ministra Yu nesmíte Japoncům dovolit projít vaší zemí. Bohužel Korea nemá dost početné vojsko, které by se přímo postavilo invazním silám a proto bude pravděpodobně náplní korejské kampaně hlavně obrana.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po diplomatické roztržce v královském paláci se vydáváte na zoufalou obranu tří pevností na jih od Choryongského průsmyku. První pevnost střeží pouze tři vrhači bomb proti více než stovce bojovníků s kopí a mušketami a několika dělům. Před nepřátelskými dělovými koulemi musíte neustále uhýbat a jednou je k dispozici dočasná nesmrtelnost, kterou lze aktivovat poblíž chrámu. Úkolem je zneškodnit minimálně 150 jednotek. Pád pevnosti je ale nevyhnutelný a akce se přesouvá k druhé z nich.

Scénář se opakuje s tím, že místo primitivních granátníků máte k dispozici stroje střílející hejna šípů. Nájezdy jsou tentokrát silnější, ale eliminace nepřátel je s lehkou mechanizací příjemná. Úkolem je ubránit hrad před čtyřmi stovkami mužů, ale nakonec i on padne. S třetí pevností se konečně ujímáte role Yu, který stejně jako Richard uzdravuje okolní jednotky. A z této pozice musíte získat vládu nad všemi třemi hrady.

Kromě dočasné nesmrtelnosti, vrhačů bomb a automatických kuší jsou na korejské armádě zajímavé ještě sebevražedné krávy. Ne, opravdu jsem se nespletl a nehraji C&C: Generals. V pozdější fázi totiž zaberete skladiště střelného prachu a když k němu přivedete hospodářská zvířata, stanou se z nich nepříjemní sebevražední volové.

 Patton - jak přelstít pouštní lišku
Poslední scénář z demu pro jednoho hráče nás zavádí do tuniské pouště. Tahle mise trochu připomíná Commandos. Se speciálními jednotkami, které má americká armáda k dispozici, máte nejprve za úkol zničit dvě letiště Luftwafe, poté osvobodit rukojmí ze zajateckých táborů, sabotovat opravy německých tanků, osvobodit italského vědce a nakonec se ubránit nájezdu Němců.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Američané mají obecně slabé tanky, což dohání letadly a speciální pěchotou. Základem je Ranger, který je hned od začátku neviditelný, umí zdolávat pro ostatní nedostupné kopce a zabírat budovy. Pak je tu Saboteur, který nemá problémy projít lesem a odpálit nepřátelský tank. A nakonec to jsou inženýři, kteří umí opravovat vozidla a přivolávat dělostřeleckou podporu.

 Návykový multiplayer
Konečně se dostávám k tomu nejlepšímu, co demoverze nabízí. Vyzkoušel jsem jak chytrost počítače, tak nepředvídatelnost živých oponentů a musím přiznat, že tady mě Empires dostaly. Na výběr máte tři strany - Velkou Británii, USA a Německo. Hrát se dá pouze na náhodně generované mapě, s populačním limitem mezi 250 a 1000 jednotek (v ostré verzi až 80 000!). Přesto je díky variabilitě stran hraní vyloženě návykové.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zajímavou volbou jsou módy Empire Builder a Action (+Deathmatch). Tvůrci hry chtěli vyhovět obou skupinám hráčů - jak lidem, kteří se vyžívají v budování obrovských měst a armád, tak těm, kteří se raději pouští do taktických bitev. Konkrétní rozdíly jsou následující: Empire Builder - v jednom zdroji je více surovin, všechny vynálezy získáváte hned dvakrát, přechod na vyspělejší kulturu je dražší, zdi a věže jsou odolnější a věže ještě k tomu levnější a účinnější. Oproti tomu Action - z jednoho zdroje může těžit až dvacet pracantů a ještě k tomu rychleji, máte levnější vývoj a jednotky se otáčí a pohybují rychleji.

K tomu připočtěme možnost zatrhnout položku Deathmatch, která zajistí hráčům okamžitě po startu hojnost všech surovin. Bitvu je možné dohrát v rozmezí půl až několika hodin v závislosti na navolení počátečních parametrů. Jedinou výtku měl můj protihráč k tomu, že vám není hlášeno, o kterou z budov jste při nepřátelském útoku přišel. Po delší době, hlavně v Empire Builder, byste totiž potřebovali být na třech místech najednou. Když jsem mu s jedním rangerem a jedním inženýrem rozebíral základnu, zjistil až když chtěl vyrobit pěšáky, že už mu kasárna neříkají mein fürher.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Divy světa
Kde Empires získávají rozdílností jednotek, ztrácí s vynálezy, kde se přibližně polovina překrývá (např. uzdravení všech jednotek, výsadba lesa). Budovy jsou prakticky stejné pro všechny mocnosti, vyjma těch speciálních, jako je odpalovač raket u Němců nebo anglických samotěžících dolů. Zvláštní kapitolou jsou divy: Angličané staví Trafalgar Square, po jehož dokončení se odhalí celá mapa. Američané budují Lincolnův památník s nímž zdarma získávají nebezpečné výsadkáře.

Němci mají po dokončení Braniborské brány pravidelný a neomezený přísun peněz. Ale nemá cenu do podrobna vypisovat výhody všech stran, Němci zkrátka mají vynikající tanky, Angličané ekonomiku a loďstvo, USA letectvo schopné shodit atomovou bombu a už výše zmíněné speciální jednotky. Bohužel v demoverzi si nemůžete vybrat vlastní mapu a tak jsou souboje při určitých kombinacích nefér (bez moře toho s Angličany moc nezmůžete a musíte se spolehnout jen na letectvo a tuhou obranu).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi jen málokdo pochybuje, že se Empires: Dawn of the Modern World nestanou hitem. Už zkušenosti hlavního designera Ricka Goodman (Age of Empires, Empire Earth) zaručují kvalitu a obě demoverze mě v tom jen utvrdily. Plná verze vychází v horizontu několika dnů, takže v dohledné době se můžete těšit na naší recenzi.

Stáhněte si: Dema, Trailer

Související články: Novinky, Empire Earth recenze (11/2001)




Pavel Oreški
připravil: jd


 
 
Pavel Oreški

Nejnovější články