E3 dojmy: Stronghold Crusader 2 vás vrátí do zlatého věku realtime strategií
zdroj: tisková zpráva

E3 dojmy: Stronghold Crusader 2 vás vrátí do zlatého věku realtime strategií

2. 7. 2014 17:45 | Dojmy z hraní | autor: Aleš Smutný |

Nechápu, jak se mohl kdysi tak rozšířený žánr realtimových strategií dostat do stavu klinické smrti. Ještě před deseti lety člověk nemohl udělat krok, aby nešlápl na nějakou RTS a dnes žánr drží nad vodou hlavně StarCraft II a pár dalších nezávislých projektů. Naštěstí pro hráče na dobu hojnosti RTS vzpomínají i tvůrci z Firefly Studios, kteří chtějí staré dobré časy oživit prostřednictvím Stronghold Crusader 2. A na rovinu říkám - pokud jste měli rádi původní Stronghold Crusader nebo RTS obecně, dvojku budete milovat.

Stronghold Crusader 2 nepřipouští jakékoli větší experimenty, což prozradil první pohled na rozehranou misi. Paul Harris z Firefly sázel do čtvercového systému jednu stavbu za druhou a nadšeně přitom vysvětloval, že s kolegy zkoušeli svobodnější přístup ke stavění, ale rozhodli se pro klasiku - hráči mají rádi pořádek a určitá omezení. Vrátili tedy do hry systém, v jehož rámci musíte stavby a nezbytné hradby napasovat do vymezených čtverců.

Neznamená to ale, že ve hře nejsou žádné novinky a vylepšení. Kupříkladu se dají mnohem snadněji stavět silnější hradby vyplňováním polí mezi jednotlivými liniemi. Snad i proto vypadala stavba hradu intuitivně a svobodně, přestože vespod vše řídí systém, který vlastně žádné volnomyšlenkářské stavění nepřipouští.

„Chceme vzít vše, co udělalo ze Stronghold Crusader oblíbenou hru, a přenést to do roku 2014,“ vysvětluje Paul, zatímco naklikává do fronty deset modrých křižáků a jednoho kněze, který léčí jednotky ve své blízkosti. Stronghold Crusader 2 se nesnaží o přehnanou realističnost a je to dobře. Pořád jde o RTS starého střihu, kdy naklikáte za zlato jednotky, které pak poslušně vylézají ze stanu. Primární je pro tvůrce hratelnost a z ní plynoucí zábava, ne historická akurátnost. Od toho tu jsou jiné tituly.

Přestože se tvůrci snaží o klasickou hratelnost, nezapomínají úplně, že se píše rok 2014, což je vidět na grafice. Když vedle sebe postavíte Stronghold Crusader a chystaný druhý díl, rozdíl je patrný na první pohled. Jakmile střely z katapultu dopadnou na hradby, můžete se kochat jak hezky kamení od hradeb odletuje v oku lahodících sprškách, nebo jak se zasažení vojáci kácí díky ragdoll efektu.

Zároveň je vidět, že má každá jednotka na bojišti svou roli. Kupříkladu derviš plní roli tzv. „glass cannon“ jednotky - ve chvíli, kdy spustíte jeho speciální schopnost, rychle dovíří k protivníkovi a rozseká ho na drobné kousíčky. Nepřátelské palbě však dlouho neodolá.

zdroj: Archiv

Hra se zjevně nebojí ani ujetého humoru. Kupříkladu do katapultu můžete naložit mrtvolu lva, velblouda a další exotické zvířeny a vystřelit jí na cíl, kde následně šíří otravu. „Normálně byste stříleli třeba prasata, ale řekli jsme si, že v poušti je přece logické vzít třeba velblouda nebo lva... A vůbec, kdo by sakra nechtěl vystřelit na protivníka mrtvolu velblouda,“ směje se Paul a dromedárem zasahuje jednotku křižáků.

Stejně jako v původní hře bude chování protivníka v boji řídit několik druhů AI - od hrdinných přes vychytralé až po vysloveně zbabělé. „Třeba Richard Lví Srdce je takový macho,“ říká Paul. „Má tendenci podnikat hrdinské útoky a velké nájezdy, ale je v tom dost předvídatelný.“ Naproti tomu chování Saladina v boji bude vychytralejší, ale podstatné je, že vás rozdílné AI donutí měnit v průběhu misí taktiku. S jedním stylem boje zkrátka Stronghold Crusader 2 od začátku do konce neprojdete.

Nejsympatičtější ale na prezentaci Stronghold Crusader 2 byl přístup vývojářů, kteří se odmítají smířit s úpadkem žánru realtime strategií, a prostřednictvím své hry chtějí ukázat, že kvalitní RTS si publikum najde. A pokud se něco během posledních měsíců vývoje nepokazí, měli by ve své snaze uspět.

Nejnovější články