Pětiminutový záznam toho samého, co jsem na E3 zažil, najdete o pár řádků níže, a přestože celá řada nových herních mechanismů se mi vyloženě líbí, zároveň záběry potvrzují mé prapůvodní obavy – americká města byla prostě v 18. století neskutečně nezajímavá, uniformní a nudná. Kompletně a bez výjimek. A zatímco možnost vstoupit některým obyvatelům do jejich domova, potažmo zpracování interaktivity ulicemi zevlujícího davu, považuju za smysluplná a plnohodnotná vylepšení, na kterých stojí dojem ze hry především, nedokážu úplně předstírat, že je mi jedno, kde se všechna ta hezká akce odehrává.
Exotika blízkého východu i nepřekonatelná nádhera metropolí renesanční Itálie ve mě s ohledem na další díly AC série nastavily laťku očekávání na vysokou úroveň. Americká města druhé poloviny 18. století bohužel tuto laťku nejenom, že nepodlézají, ona se pod ní doslova podhrabávají. Chápu to jako vývojářský gambl, který do určité míry vychází. Tvůrci museli vědět, že městy tentokrát nikoho neoslní.
Museli tušit, že se za to na ně snese kritika, protože předchozí hry ve své podstatě byly městské akce s možností vydat se někdy do krajiny, která mě v prvním díle bavila také. Řekli si ale, že když právě krajinku zpracují opravdu dobře a udělají z ní regulérní herní prvek, tak to možná hráčům s úchylkou na urbanistické celky vykompenzují. A vlastně se jim to daří, pokud tedy do oné krajinky počítám i na E3 představený vodní živel.
zdroj: Archiv
Assassin’s Creed III tím přede mě jako první díl série a vlastně i po dlouhé době nějaká hra vůbec, staví nelehkou skutečnost: velmi dobře vím, že ACIII chci a budu hrát, protože se ohání spoustou kvalit, o nichž se nebojím hovořit jako o uhrančivých (historická stránka); zároveň ale už nyní vím, že přijdou momenty nespokojenosti a naštvání, kdy mi jen přirozená lenost zabrání zvednou zadek a hru na místě prostě natvrdo vypnout.
Podobný rozpor se určitě nebude odehrávat jen ve mě, jak tak sleduju reakce hráčů a fanoušků série v mém okolí a na internetu. Zarážející je na tom právě jistota tvůrců, že hráči takovou vnitřní rozepři nakonec vyřeší ve prospěch hry a ne naopak. Ke cti jim samozřejmě slouží, že je konečně opustila zaslepená snaha narvat do AC her všechny herní prvky, které jsme ve hrách viděli za posledních několik let. Naštěstí tak zmizí idiotské „vaření“ bomb nebo těžko pochopitelné tower defense chvilky. Místo toho sice ve hře bude lov divé zvěře a členství v zájmových kroužcích, ale pokud tyto prvky nebudou zasahovat do hlavní koncepční linie, může jich ve hře být libovolný počet.
Spíše se totiž zdá, že právě tyto třetiřadé herní prvky budou součástí ekonomické stránky hry, kterou by mohlo v ideálním případě doplnit obchodování s využitím lodí, ale to bych možná chtěl moc. Na druhou stranu, v E3 rozhovoru mi na tuhle otázku odmítl Alex Hutchinson odpovědět, takže jisté naděje v tomto ohledu stále chovám. Právě větší důraz na ekonomickou stránku asasínovského řádění by totiž sérii podle mého dost prospěl.
Na konto námořních bitev si také myslím, že kdyby ACIII zasadili tvůrci třeba do Karibiku (vedle všech těch možností, o nichž se už dříve hovořilo) v době rozkvětu pirátství, mohli by z toho vykřesat mnohem zajímavější látku, než je ta, se kterou se potýkají nyní. Neznamená to však, že bych k ACIII ztratil důvěru, kterou jsem nabyl po prvním zhlédnutí hry letos na jaře. Naopak. Jenom je mi prostě líto, že právě kvůli té nuceně neatraktivní městské části bude výsledný zážitek trošku méně intezivní, než by být mohl. Pokud tvůrci nemají v rukávu ještě nějaké to esíčko...