E3 2012 dojmy: je Star Wars 1313 tech. demo, nebo hra?
zdroj: tisková zpráva

E3 2012 dojmy: je Star Wars 1313 tech. demo, nebo hra?

9. 6. 2012 13:38 | Dojmy z hraní | autor: Pavel Dobrovský |

Lele. Tak to přesně 1313 neznamená. Když se objevila zpráva o registraci domény starwars1313...

Lele. Tak to přesně 1313 neznamená. Když se objevila zpráva o registraci domény starwars1313.com, mohl se fandomovský svět přetrhnout ve spekulacích, co jeho panstvo Lucas chystá. Nejvíc se uzavíraly sázky na novou televizní tvorbu. Znalci tušili, že by mohlo jít o něco blízkého lovení lidí na zakázku, protože CT-1313 použil jako pseudonym lovec hlav Bobba Fett na planetě Aargau. Jen málokdo věřil tomu, že se po nevydařené Force Unleashed 2 pustí Lucasova fabrika na sny do nové hry na téma Hvězdných válek.


Přesně to se stalo. 1313 je hra z Hvězdných válek, dokonce z éry staré trilogie a naznačuje, že by se LucasArts mohla konečně vyhrabat z propasti, do které se během posledních lete propadala. Musím se přiznat – vědomě jsem se na prezentaci těšil. Tenhle luxus si moc často nedopřávám, ale protože LucasArts udělala v minulosti tolik kvalitních her, tak přeci v té Pandořině skříňce musí být ještě nějaká naděje. Nerozhodilo mě ani to, že se na stánku vyskytovali vývojáři, kteří se podepsali pod Force Unleashed 2. A pak začalo to, co mě přesvědčilo, že LucasArts měla raději o 1313 mlčet.

Nepoužívej Sílu

1313 je název podzemního města pět kilometrů pod metropolí na planetě Coruscant. Pro méně informované: je to díra vydlabaná do planety pod tím hezkým městem z nové trilogie. V 1313 se schází největší verbež z galaxie, uprchlíci, vrazi, zloději a pašeráci, děvky i narkobaroni. „Je to tak nepříjemné prostředí, že sem nechodí uklízet kriminálníky ani rytíři Jedi a nikdo tu nepoužívá sílu,“ zmínil hned v úvodu prezentace producent, aby vyvrátil pochybnosti, že jde o pokračování Force Unleashed. 

Ono je celkem jedno, jestli tomu říkáte Síla anebo Koblihy, protože hlavní hrdina evidentně vládne nadlidskými schopnostmi. Po sestřelení jeho transportu z oblohy přeskakuje na útočící loď, která se ve volném pádu řítí směrem k nitru planety. Jako šimpanz poskakuje po odlamujících se částech lodě jako by se nechumelilo a při tom si ještě živě povídá s AI parťákem. Prostě normální den v životě běžného dobrodruha.


Právě přehnané akční sekvence jsou tím, co nejvíc odkazuje na Uncharted 3 a zároveň dokazují, že 1313 bude plná skriptovaných scén a rychlého střihu. Na tom není nic špatně, i taková hra by mohla zachránit reputaci interaktivních Hvězdných válek. Problém je jinde: nic víc jsme ze hry neviděli a podoba hlavního hrdiny, tedy mladého dobrodruha a lovce odměn, byla v prezentaci nahrazena tuctovým panákem, aby se neprozradil ani ždibec příběhu. Jestli je podoba hlavního hrdiny pro LucasArts tak důležitá, nabízí se otázka, kdo by to mohl být. Co třeba ten chlapík, který dal kesselskou trasu pod dvanáct parseků? To by bylo!

Dejte hlavy dohromady

Ohlášením 1313 LucasArts nesleduje předvedení hry široké veřejnosti. „Stále jsme v předprodukční fázi,“ podotkl producent. „Takže na tom ještě hodně dlouho budeme dělat.“ Přeloženo: tak dlouho, dokud nebudou mít všichni doma stroje, které by utáhly novou technologii. To znamená konzole nových generací a dnes highendové PC, které se stane za pár let standardem. LucasArts se skrz 1313 snaží komunikovat jinou záležitost – a to sice, že být součástí Lucasova impéria se vyplatí. Nad 1313 daly hlavy dohromady všechny divize, a to se pak mohou dít věci.

Rovným dílem se na hře podílejí odborníci z čerstvě sestaveného týmu v LucasArts, Skywalker Sound, ILM a Lucasfilm Animation ze San Franciska a Singapuru. Každý přidal svojí trošku do mlýna, aby vznikla technologie schopná pohánět spektakulární herní zážitek plný efektů, plynulého renderování a realisticky nasnímaných postav. Vývojáři zdůrazňují, že při snímání pohybů paralelně ukládali pohyb těla, obličeje a zároveň dabing. Bůh je v maličkostech, říká producent. „Drobné pohyby v obličeji nás přesvědčují, že se díváme na reálnou bytost. Snímali jsme proto především drobné pohyby víček a rtů, které jsme převedli do našich virtuálních postav s velmi realistickým výsledkem.“ Herec byl navlečen nejen do speciální kombinézy, ale jeho tvář navíc snímaly dvě kamery s vysokým rozlišením.

Výsledek je skutečně ohromující. Nedosahuje sice fotorealistické čistoty Cageovy Beyond – namísto toho vyvolává dojem realističnosti i ve stylizovaném prostředí. „Jedině skrz řeč těla dokážeme s hráčem komunikovat tak, aby se nechal pohltit a uvěřil osobnostem postav na sto procent,“ tvrdí producent. Hra tím pádem benefituje z neuvěřitelně detailních enginových animací, které nenásilně přecházejí do herních částí a zase se vrací k animacím. Motto vývojářů: hráč nikdy nesmí koukat na animaci, kterou by chtěl hrát. A to zní sympaticky, ne?
Kdo je víc?

„Na vývoji se kromě špičkových inženýrů podíleli i naši filmaři. Ví, jak pracovat s emocemi, což je pro nás nenahraditelná zkušenost,“ říká producent. Tím zároveň otevírá otázku, do jaké míry jsou filmaři schopní pochopit podstatu videohry v jiném směru, než jsou neovladatelné konverzace a animace. Na ukázce, která už oběhla celý herní svět, je tušit nepříjemná pravda: herní autoři jsou ve vleku filmařů. Přitom by herní prožitek měl být na prvním místě, a teprve pak by mělo následovat divácké uspokojení. V současné podobě proto můžeme o 1313 mluvit spíš jako o technologickém demu, které vyniká v neinteraktivních a efektových částech, ale v těch hráčských spíše zklamává. Proto se o ní nemluví jako o „největším překvapení E3“ jako o Watch Dogs od Ubisoftu.

LucasArts už jednou podobnou cestou šla. Před mnoha a mnoha lety oznámila engine Euphoria a technologii Digital Molecular Matter, které se zásadně promítly do první Force Unleashed. Skoro se zdá, že opojení technologií a filmařským řemeslem je pro studio prokletím, kterého se nemůže zbavit. Jenže, jak se říká: hudba je jinde, než ve špičkovém klavíru. Hudba je v prstech klavíristy, který dokáže střihnout Chopina jak na luxusním nástroji, tak na naprostém vraku. Protože je mistrem.

LucasArts nám skrz současnou podobu 1313 nedává naději, že by nějakého takového mistra ve své stáji měla. Vlastně moment... Co tam u nich dělá Clint Hocking? Určitě ne 1313. Podle všech informací má firma rozjetý i projekt MMORPG a simulátoru letadel. Pakliže se autoři 1313 nepochlapí a neukáží nám něco konkrétně vypovídajícího o kvalitách hry, je bezpečnější těšit se právě na zatím neoznámené tituly.

Nejnovější články