E3 2012 dojmy: Crysis 3 jako Rambo pro nové tisíciletí
zdroj: tisková zpráva

E3 2012 dojmy: Crysis 3 jako Rambo pro nové tisíciletí

26. 6. 2012 19:30 | Dojmy z hraní | autor: Martin Bach |

Zlaté osmdesátky jsou nenávratně pryč a hrdinové mého dětství už dávno vyměnili svalové stimulátory za botoxové injekce. Ano, Expendables jsou docela fajn, ale duch hitovek jako Komando nebo Rambo II je v nich cítit jen pomálu. O to víc mě překvapilo, že asociace na výše zmíněné filmy mi začaly v hlavě naskakovat hned od prvních minut prezentace Crysis 3 na letošní E3. A když jsem pak po zhruba půl hodině odcházel ze stánku EA obohacený i o pár minut hraní, jen těžko jsem brzdil nadšení...

Můj dosavadní přístup k sérií Crysis byl spíše skeptický. Jedničku jsem začal hrát hlavně ze "studijních" důvodů, a přestože jsem nakonec pod líbivým pozlátkem objevil variabilní a zajímavou hratelnost, hra jako celek na mě působila příliš chladným, technofetišistickým dojmem. Možná i ze strachu z další várky německé (nebo spíše turecké, při pohledu na německý fotbalový nároďák bychom se už asi neměli divit) preciznosti jsem pak dobrovolně vynechal Warheaddruhý díl, a jen z dálky jsem zaslechl výtky hráčů směřující ke koridorovitosti a jednotvárnosti celé akce. Ty se donesly zřejmě i do Cryteku, takže když mě během hraní jeden z vývojářů už po několikáté upozorňoval, že hra je mnohem volnější a nabízí více způsobů řešení, připadal jsem si až trochu nepatřičně.

Podle dosavadních dojmů z jedné mise, ve které má Prophet za úkol sabotovat obrovskou přehradu, je pravda někde uprostřed. Crysis 3 nebude určitě klasický sandbox, ale v rámci jedné mise dostanete na hraní k dispozici poměrně velkorysý prostor, ve kterém se budete moci pohybovat podle vašeho uvážení. Hru jsem viděl hrát samotné vývojáře a následně jsem si ji sám vyzkoušel a rozdíl v průchodu misí byl skutečně znát. Nešlo jen o kosmetické prvky, ale o změny přímo odvislé od zvoleného stylu hraní.

Nahnilé jablko

Jak už bylo řečeno, na E3 byla prezentována mise se sabotáží přehrady v džunglí prorostlém, zpustošeném New Yorku. Různá prostředí budou v Crysis 3 celkem čtyři, všechny mají přitom společný jmenovatel - jde o trosky lidské industrializace zdevastované časem a nemilosrdnou přírodou. New York se nachází pod obrovskou kopulí (říká se jí Nanodome), pod kterou celé město zakonzervovala organizace CELL, aby jej ochránila před další invazí Cephů. Ale, znáte to...

Právě v rámci Big Apple se odehrávají nejpodstatnější úkoly, se kterými se musí Prophet vypořádat. Pokud vás tedy iritovala čistá džungle v předchozích dílech, ve trojce se dočkáte určitého oživení, i když, nutno dodat, že nejde o významný rozdíl. Zelená pořád jasně převažuje.

Jakékoliv možné výtky ke stereotypnímu prostředí ale Crysis 3 okamžitě zabíjí technickou dokonalostí. Osobně jsem neviděl na E3 lépe vypadající hru (opakuji, hru, ne technologické demo) a i na ostatních novinářích bylo jasně vidět, že grafiku nového Crysis doslova hltají. V interiérech a vyloženě industriálních zónách náskok Cryteku před konkurencí ještě úplně nevynikne a hra vypadá v těchto fázích dost genericky.

Jakmile se však propracujete ven a spatříte velké prostory s budovami prorostlými džunglí, zapomenete na možné výtky a budete se jen kochat. Jezírka, liány, mechem porostlé zdi, zničené budovy, vlhká zákoutí a skvělá hra světla a stínu, to všechno jsou věci, které mi utkvěly v paměti i nyní, dva týdny po E3. Vývojáři hru samozřejmě ukazovali na blíže nespecifikovaných superstrojích a je otázkou, jak se hra bude hýbat na běžných PC, ale na to nám nyní odpověď nikdo nedá... Už teď si ale můžete udělat o grafice komplexnější představu, třeba díky této kolekci videí, které na E3 natočili zahraniční novináři.

zdroj: Archiv

Útoky ze zálohy

V úvodu jsem zmínil akční filmy ze zlatých osmdesátek, nyní je nejvyšší čas na to, abych vám tuhle narážku vysvětlil. Na Ramba nebo Komando si při Crysis 3 vzpomenete hlavně díky stylu hraní. Prophet dostal do výbavy ultramoderní luk, který otevírá zcela nové možnosti, jak přistupovat k samotné akci. Nejde rozhodně jen o doplňkovou zbraň, která by se hodila do marketingových videí, ale ve hře jako takové by byla v podstatě nepoužitelná. Skvělým tahem Cryteku se úkázal být hlavně fakt, že z luku můžete, jako z jediné zbraně ve hře, střílet, aniž byste na vašem nano obleku přerušili funkci krytí. Luk je tak perfektní pro stealth hru a používat ho budete hlavně v začátcích každé akce, tedy ještě předtím, než se strhne skutečně hromadná přestřelka.

Ale ani poté není lukostřelba jalovou činností. K dispozici máte totiž několik typů šípů, pomocí kterých můžete s trochou šikovnosti likvidovat větší množství nepřátel najednou. Během prezentace jsem z těchto speciálních hrotů viděl v akci jen dva - elektrický a vybuchující. Rozhodně ale není vyloučeno, že v plné hře jich bude víc. Ale i kdyby ne, kdo viděl Rambo III, určitě ví, že už jen s výbušnými hroty se dá hrát velké divadlo.

Komu by ale luk přesto nestačil, může si vyhrát s celou řadou dalších zbraní. Do Prophetova arzenálu totiž kromě tradičního vybavení přibudou i drtivě ničivé zbraně Cephů, což autoři demonstrovali na konkrétní ukázce. A s vojáky CELLu to při ní nedopadlo dobře. Ničivý potenciál nano obleku je vůbec v Crysis 3 obrovský, a když už jsem u toho porovnávání s akčními hity minulosti, nesmím zapomenout ani na Predatora. Prophet likviduje nepřátele potichu, nahlas, zdálky i zblízka, vždy ale rychle a nemilosrdně.

Z Crysis 3 se ve zpětném pohledu stalo jedno z nejpříjemnějších překvapení letošní E3. Po odosobněné dvojce vše nasvědčuje tomu, že Crytek věnuje singleplayeru čas, který si zaslouží, a začátkem příštího roku nám naservíruje hru, která nejen že dobře vypadá, ale zároveň důstojně zakončí danou trilogii.

Nejnovější články