Autor: Matěj Prell Publikováno: 27.února 2004 | Verze hry: singleplayerové demo Doba hraní: 2 dny |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Vylaďování vozu K dispozici je v demu pouze Citroen Xsara ve své ostré, tedy WRC podobě. Před nástupem do jeho kabiny si určitě všimnete dvou typů destrukčního modelu (Normal, Heavy) a možnosti vybrat si nabídku ladění vozu. Celkem rozumně si tedy sami zvolíte, zda-li se budete mořit s nastavováním, nebo tuto možnost zcela vypnete. Ladění probíhá podobně jako v Colin McRae Rally 2. Na stupnici od jedné do pěti velice intuitivně vyberete tvrdost tlumičů, typ pneumatiky, výšku od vozovky apod. Poté, nebo možná ještě lépe před tím, se seznámíte s aktuálním stavem počasí, typem erzety a už vám nic nebrání v odenterování slova RACE. Tratě Demo nabízí 3 z celkem 48 připravovaných rychlostních zkoušek. Věrní čtenáři již jistě vědí, že portfolio zemí zůstalo do puntíku zachováno, tudíž se i v demu setkáme se starou dobrou japonskou, americkou a finskou tratí. Jejich stavba také nedoznala velkých změn. Japonsko je deštivá a asfaltová silnice, kde hlavní neplechu natropí necitlivé zacházení s plynem. Z přístupných erzet je také nejdelší a asi i nejobtížnější. Amerika se odehrává na celkem širokých pískových cestách, kde velkou překážkou bývají především šikovně nastražené balvany u trati. A konečně Finsko je jako obvykle velkou zkouškou soutěživého srdce, kde se nádherně kloubí rychlost a náročná šotolinová trať. Uvidíme, jak plná verze, ale podle dema se dá soudit na kvalitativně stejné tratě jako minule. Hratelnost Kritická záležitost nejen této hry prodělala od minule velké změny. Především ovládání je nyní mnohem jednodušší. Všichni ti, kteří si stěžovali na složitost a neovladatelnost třetího dílu si nyní mohou výskat, protože čtyřka se ovládáním zcela jednoznačně vrací zpátky ke dvojce. Nechám zcela na úsudku každého, zda-li je to správně. Podle mého je to škoda, trochu mi chybí zpocené triko po dojezdu každé, byť sebekratší erzety, ale velká skupina kritiků třetího náročného dílu bude určitě nadšena. Podobně i realističnost fyzikálního modelu se o něco zvedla. Zde není třeba diskutovat o pozitivitě tohoto kroku. Auta méně plavou, při výjezdu ze zatáček na plný plyn se přetáčejí do smyku a ani silný motor vás tak lehce nedostane z bočního smyku. Skvěle je vyřešen přejezd z asfaltu na nezpevněný povrch. Přesně jako ve skutečnosti se auto roztancuje, díky čemuž si příště určitě dáte velký pohov se zběsilým přejezdem na písek. Přes určitou jednoduchost je fyzikální model určitě velice dobrý a každého rallye fandu by měl potěšit. Vůbec nepochybuji o tom, že oproti trojce bude širokou veřejností přijat mnohem lépe než předchůdce. Pokud náhodou ztratíte kolo při jízdě z kopce, ona pneumatika se bude realisticky kutálet dolů až do té doby, než se zasekne o nějakou překážku. Grafika Vizuální stránka se od minula změnila jen velice nepatrně. Auta jsou možná malinko propracovanější, stromy se hýbou ve větru, nerovnosti na trati jsou skutečné a natolik plastické, že vás pořádně rozhodí a.... to je asi tak všechno. Sterilní 2D diváci (jen někteří jsou 3D), modely domů, nezničitelné značky (některé předměty kolem trati však rozbít lze) i všechny textury budou pro každého hráče třetího dílu starou známou písničkou. Rozhodně to ale neznamená vbízející se zastaralost. Ve spojení s designem tratí a vymodelováním prostředí (uvidíme co přinese z reálných lokací překreslovaný Richard Burns Rally) vše vypadá celkem moderně a zajímavě. Navíc v rychlosti, kterou vše projíždíte, si velkých detailů stejně nevšimnete. Další postřehy z hraní Určitým zklamáním pro mě byl čtený rozpis trati, který jednak obsahuje méně informací, ale především je čten s neuvěřitelným (snad skotským nebo irským) přízvukem, který si dokáže pohrát se srozumitelností i takových základních slov jako left nebo right. Orientace na trati je tak mnohem slabší a i když si možná po delší člověk zvykne, přesto je mi velice líto odešlého Nickyho Grista. Také počet chyb, tedy pozdě nebo špatně čtených údajů, se mi zdá, že trochu přibyl, ale uvidíme až v kompletní verzi. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Poslední komentář Ve čtyřce bylo dále vylepšeno replay, které je po celou dobu jízdy snímané solidní TV kamerou, ne tedy trapnými přestřihy do auta. Potěší i kompletnější zvuk (šustění pneumatik, nárazy kamenů a větví o podvozek), nebo třeba Web league, která sice ještě v demu nefungovala, ale podle mnohých náznaků usuzuji, že po projetí každé zkoušky dostanete vygenerovaný kód, který přesně vydefinuje dokončenou trať a dosažený čas, jehož zveřejněním na síti pak snadno odhalíte, jak jste na tom ve srovnání se světovou konkurencí. To vše, ale především na přání hráčů vylepšená ovladatelnost nakonec činí z Colina McRae 4 opravdu silného kandidáta na nejlepší rally simulaci tohoto roku. Konkurence sice letos bude silná (Xpand Rally, Richard Burns Rally), jak ale mé dojmy z dema ukazují, Colin je přinejmenším na poli PC simulátorů zpátky ve hře. Uvidíme, co hotová verze a slibované věci jako šampionát nebo multiplayer, rozhodně se ale 2. duben, jako den vydání kompletní hry, nyní zdá být mnohem očekávanějším dnem než dříve. Stáhněte si: Demo, Videa... Související články: Colin McRae Rally 04 PS2 recenze (10/2003), Novinky, Colin McRae Rally 3 recenze (6/2003), Colin McRae Rally 2 recenze (12/2000) |
Matěj Prell | |
autorovi je 28 let, je to vysoký tmavovlasý blonďák, nepracuje v časopise Score, nemá rád simulátory, složité akční hry a vesmírné simulátory; nikdy nelže. |