Colin McRae Rally 04 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Colin McRae Rally 04 - dojmy z dema

27. 2. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vydání demoverze čtvrté evoluce nejlepšího rallye simulátoru na PC už nevyvolává ony opojné stavy jako u minulých dílů, ale přesto nás Colin příjemně potěšil a možná budete mít podobné poznatky z hraní jako my.

Autor: Matěj Prell
Publikováno: 27.února 2004
Verze hry: singleplayerové demo
Doba hraní: 2 dny


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vydání demoverze čtvrté evoluce nejlepšího rallye simulátoru na PC už nevyvolávalo ony opojné stavy doprovázené hromadným padáním serverů a umísťováním bleskových notiček v našich nejsledovanějších zprávách těsně před informace o dokončení iránské jaderné bomby. Možná proto, že předchozí díl přijali fanoušci série s velkými rozpaky a raději dnes vyhlížejí spíš konkurenční rallye nebo je naštvala půroční exkluzivita konzolových verzí hry (recenze). Přesto se stejně jako u třetího pokračování rozhodli Codemasters podat publiku zprávu o stavu vývoje na poli jedné ze svých vlajkových lodí zhruba měsíc před dokončením produktu. Zmiňované demo si můžete stáhnout z našeho lokálního mirroru od úterního odpoledne a pokud jste tak už učinili, možná budete mít podobné poznatky jako já.

 95% demo
Ještě než se ale pustíme do odmontovávání i těch nejmenších šroubků, v krátkosti si připomeňme, že stejně označené "95% demo" u třetího dílu znamenalo poměrně nevyladěný produkt, který se ve finální fázi dočkal několika zásadních úprav. Především grafika byla tehdy na poslední chvíli vylepšena, dopracována byla podpora Force Feedbacku a podle slov autorů se sahalo i do fyziky modelu. Odhad u čtvrtého dílu je ale podle mě úplně jiný. Programátoři si u Colin McRae Rally 3 nejspíše teprve zkoušeli, co to vlastně znamená převádět hru z konzolí, a podle naprosto funkčního stavu aktuálního dema čtyřky bych řekl, že už se to opravdu naučili. Žádné zásadní změny v hotovém produktu bych tedy pro tentokrát nečekal.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Demoverze je pouze singleplayerová, tudíž se volby network, championship, podobně jako některé další sice zobrazují, ale budou přístupné až v pozdějším multiplayerovém demu. Po nastavení grafiky (1024x768 v plných detailech na Geforce 4200Ti vychází na trati naprosto plynule) a zvuku, který je digitalizován do unikátního ultra prostorového formátu Creative Labs’s EAX 4.0 Advanced HD, se dostaneme až ke kalibrování volantu. Jeho složitost byla jednou z příčin chladného přijetí nyní již předposledního dílu, neb ne každý si dokázal poradit a nastavit volant tak, aby se trojka dala rozumně řídit. Nyní je již vše jednodušší - kalibrace sestává jen z jedné deadzony, tudíž si každý průměrně zběhlý jezdec poradí bez problémů.

 Vylaďování vozu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva K dispozici je v demu pouze Citroen Xsara ve své ostré, tedy WRC podobě. Před nástupem do jeho kabiny si určitě všimnete dvou typů destrukčního modelu (Normal, Heavy) a možnosti vybrat si nabídku ladění vozu. Celkem rozumně si tedy sami zvolíte, zda-li se budete mořit s nastavováním, nebo tuto možnost zcela vypnete. Ladění probíhá podobně jako v Colin McRae Rally 2. Na stupnici od jedné do pěti velice intuitivně vyberete tvrdost tlumičů, typ pneumatiky, výšku od vozovky apod. Poté, nebo možná ještě lépe před tím, se seznámíte s aktuálním stavem počasí, typem erzety a už vám nic nebrání v odenterování slova RACE.

 Tratě
Demo nabízí 3 z celkem 48 připravovaných rychlostních zkoušek. Věrní čtenáři již jistě vědí, že portfolio zemí zůstalo do puntíku zachováno, tudíž se i v demu setkáme se starou dobrou japonskou, americkou a finskou tratí. Jejich stavba také nedoznala velkých změn. Japonsko je deštivá a asfaltová silnice, kde hlavní neplechu natropí necitlivé zacházení s plynem. Z přístupných erzet je také nejdelší a asi i nejobtížnější.

Amerika se odehrává na celkem širokých pískových cestách, kde velkou překážkou bývají především šikovně nastražené balvany u trati. A konečně Finsko je jako obvykle velkou zkouškou soutěživého srdce, kde se nádherně kloubí rychlost a náročná šotolinová trať. Uvidíme, jak plná verze, ale podle dema se dá soudit na kvalitativně stejné tratě jako minule.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hratelnost
Kritická záležitost nejen této hry prodělala od minule velké změny. Především ovládání je nyní mnohem jednodušší. Všichni ti, kteří si stěžovali na složitost a neovladatelnost třetího dílu si nyní mohou výskat, protože čtyřka se ovládáním zcela jednoznačně vrací zpátky ke dvojce. Nechám zcela na úsudku každého, zda-li je to správně. Podle mého je to škoda, trochu mi chybí zpocené triko po dojezdu každé, byť sebekratší erzety, ale velká skupina kritiků třetího náročného dílu bude určitě nadšena.

Podobně i realističnost fyzikálního modelu se o něco zvedla. Zde není třeba diskutovat o pozitivitě tohoto kroku. Auta méně plavou, při výjezdu ze zatáček na plný plyn se přetáčejí do smyku a ani silný motor vás tak lehce nedostane z bočního smyku. Skvěle je vyřešen přejezd z asfaltu na nezpevněný povrch. Přesně jako ve skutečnosti se auto roztancuje, díky čemuž si příště určitě dáte velký pohov se zběsilým přejezdem na písek. Přes určitou jednoduchost je fyzikální model určitě velice dobrý a každého rallye fandu by měl potěšit. Vůbec nepochybuji o tom, že oproti trojce bude širokou veřejností přijat mnohem lépe než předchůdce. Pokud náhodou ztratíte kolo při jízdě z kopce, ona pneumatika se bude realisticky kutálet dolů až do té doby, než se zasekne o nějakou překážku.

 Grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vizuální stránka se od minula změnila jen velice nepatrně. Auta jsou možná malinko propracovanější, stromy se hýbou ve větru, nerovnosti na trati jsou skutečné a natolik plastické, že vás pořádně rozhodí a.... to je asi tak všechno. Sterilní 2D diváci (jen někteří jsou 3D), modely domů, nezničitelné značky (některé předměty kolem trati však rozbít lze) i všechny textury budou pro každého hráče třetího dílu starou známou písničkou. Rozhodně to ale neznamená vbízející se zastaralost. Ve spojení s designem tratí a vymodelováním prostředí (uvidíme co přinese z reálných lokací překreslovaný Richard Burns Rally) vše vypadá celkem moderně a zajímavě. Navíc v rychlosti, kterou vše projíždíte, si velkých detailů stejně nevšimnete.

 Další postřehy z hraní
Určitým zklamáním pro mě byl čtený rozpis trati, který jednak obsahuje méně informací, ale především je čten s neuvěřitelným (snad skotským nebo irským) přízvukem, který si dokáže pohrát se srozumitelností i takových základních slov jako left nebo right. Orientace na trati je tak mnohem slabší a i když si možná po delší člověk zvykne, přesto je mi velice líto odešlého Nickyho Grista. Také počet chyb, tedy pozdě nebo špatně čtených údajů, se mi zdá, že trochu přibyl, ale uvidíme až v kompletní verzi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Úplnou novinkou, zpřístupněnou už v této demoverzi, je oblíbený Ghost Car. Snad nikomu nemusím objasňovat, o co jde - jednoduše nejrychlejší jízda je zaznamenána a přehrávána současně s vaší jízdou. Předháníte se tak sám se sebou (pochybuji, že na vašem počítači někdo jezdí rychlejší časy) a přímo „online“ vidíte, v kterých pasážích ztrácíte, případně získáváte. Ghost Car je zobrazen průhlednou červenou barvou, přesto může speciálně při kontaktním souboji trochu rozptylovat v soustředění se na trať. Určitě je to ale skvělá a do mnohem lepších výkonů motivující věc.

 Poslední komentář
Ve čtyřce bylo dále vylepšeno replay, které je po celou dobu jízdy snímané solidní TV kamerou, ne tedy trapnými přestřihy do auta. Potěší i kompletnější zvuk (šustění pneumatik, nárazy kamenů a větví o podvozek), nebo třeba Web league, která sice ještě v demu nefungovala, ale podle mnohých náznaků usuzuji, že po projetí každé zkoušky dostanete vygenerovaný kód, který přesně vydefinuje dokončenou trať a dosažený čas, jehož zveřejněním na síti pak snadno odhalíte, jak jste na tom ve srovnání se světovou konkurencí. To vše, ale především na přání hráčů vylepšená ovladatelnost nakonec činí z Colina McRae 4 opravdu silného kandidáta na nejlepší rally simulaci tohoto roku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Konkurence sice letos bude silná (Xpand Rally, Richard Burns Rally), jak ale mé dojmy z dema ukazují, Colin je přinejmenším na poli PC simulátorů zpátky ve hře. Uvidíme, co hotová verze a slibované věci jako šampionát nebo multiplayer, rozhodně se ale 2. duben, jako den vydání kompletní hry, nyní zdá být mnohem očekávanějším dnem než dříve.

Stáhněte si: Demo, Videa...

Související články: Colin McRae Rally 04 PS2 recenze (10/2003), Novinky, Colin McRae Rally 3 recenze (6/2003), Colin McRae Rally 2 recenze (12/2000)



Matěj Prell
autorovi je 28 let, je to vysoký tmavovlasý blonďák, nepracuje v časopise Score, nemá rád simulátory, složité akční hry a vesmírné simulátory; nikdy nelže.

 
 
Matěj Prell

Nejnovější články