Tomb Raider Anniversary - preview
zdroj: tisková zpráva

Tomb Raider Anniversary - preview

2. 4. 2007 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

10. výročí série nastalo už na přelomu podzimu a zimy 2006, ale nabídce zahrát si přelomovou akční adventuru v novém provedení odolá málokdo. Jak šťavnatě bude Lara vypadat a v čem se změní oproti originálu?

Autor: Moolker
Publikováno: 2.dubna 2007

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Za 10 let se toho může stát hodně. Cigarety mohou desetkrát zdražit, čerstvě vystudovaný vysokoškolák začne premiérovat, ale taky se na druhou stranu nemusí odehrát vůbec nic. Nás dnes naštěstí zajímá první „aktivní“ varianta (v druhém případě bychom psali o Duke Nukem Forever) aneb pohádka o tom, kterak se během jedné dekády stala legenda z archeoložky, jež se svojí geometricky vytvarovanou hrudí mohla probodnout i pancíř protijedoucího tanku..

Anniversary znamená v překladu výročí, s čímž je spjatá i nějaká ta oslava. Jak naznačil předchozí odstavec, výročí máme na mysli desáté a oslavencem je Lara Croft. Dárečky však nebudeme dávat my, ale naopak se nám jednoho dostane (pokud si jej koupíme...) od vývojářů z Crystal Dynamics, tedy lidí, kteří převzali štafetu po Core Design a dílem Legend pravděpodobně přivedli důstojně zpět k životu největší herní sex bombu všech dob. Oním obšťastněním není nic menšího než rovnou „nová“ hra. Uvozovky mají pádný důvod - Tomb Raider Anniversary (TRA) je totiž remakem původního Tomb Raidera. Mno, to bylo moc fádní, tak ještě jednou – chystá se znovuzrození takřka revolučního titulu, který definoval nový druh akčních adventur. A to si zaslouží odbouchnout šampaňské!

 Je to remake, není to remake?
Ještě než začneme do krátkých, hnědých a přiléhavých trenek nacpaný Anniversary hlouběji rozebírat, ze slušnosti k tvůrcům řekneme, že slovo „remake“ v tomto případě není synonymum jen pro pouhé převléknutí grafického kabátku (nebo spíše polo-trička, to se hodí mnohem lépe). Základní kameny a vůbec kouzla všech levelů či herních principů zůstanou zachovány a prodělané změny mají důvod ve snaze udělat hru svižnější a obecně odpovídající nárokům dnešních hráčů i současným standardům.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Jeden pořádný příklad za všechny: zatímco hrací doba původního Tomb Raidera se pohybovala někde okolo 30 hodin, v případě jeho moderního klona to bude klidně o polovinu méně (autoři se mimochodem zcela otevřeně přiznali k tomu, že minulý TR byl moc krátký). „Díky tomu, že jsme všechny úrovně původního Tomb Raidera konvertovali do enginu Legend a použili při tom všechny naše „pohybové“ nástroje, se teď Lara pohybuje čtyřikrát rychleji,“ řekl pro časopis GamesMaster producent hry Lulu LaMer a vedle sedící Andrew Wood, výtvarný ředitel, dodal: „Běhá prostě rychleji, a protože jsme předělali a zlepšili ovládání, výsledný požitek je logicky někde jinde. Celkově si myslím, že i ti, co hráli jedničku, si z Anniversary odnesou něco nového.“

 Zpátky do notoricky známých míst
Co ale ani sebemenší změnou neprojde, je pochopitelně dějová zápletka, točící se okolo hledání bájného artefaktu Scion a mimo jiné i odhalování ztracené Atlantidy. Takže typické střídmé fantasy a sci-fi prvky zůstávají. Těšit se můžeme samozřejmě na staré známé v čele se záhadnou dámou, která má v občance napsané Jacqueline Natla. Příběh prý bude podán mnohem celistvějším a přirozenějším způsobem, aby mj. pasoval i k zrychlenému tempu hry, a naši krasavici zavede do čtyř notoricky známých prostředích, konkrétně jde o Peru, Egypt, Řecko a „Evropu“.

Ačkoliv se slečna Croftová bude soustředit na starobylé památky a postupné stahování roušky překrývající tajemství dávno minulá, nudný zájezd se spoustou teorie místo praxe byste hledali marně. Je to přeci Lara, což samo o sobě mluví o náplni jejího pobytu ve všemožných chrámech nebo kobkách – hratelnost zůstane typicky tombraiderovská v tom nejlepším slova smyslu. Ano, na souboje narazíme a nebude jich málo, ale základem se stanou rozsáhlé a komplikované prostorové puzzle, kombinované s nebezpečnými manévry vysoko nad zemí. Ostatně jinak tomu být ani nemůže, už jenom proto, že je v názvu Tomb Raider, pro který je tento druh hádanek naprosto typický a právě na něm i stojí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jak dosáhnout vrcholu v jeskyni
Vidíte na okolních screenshotech ten velký mechanismus složený z ozubených kol? Určitě – seznamte se, právě jste měli čest s jedním předimenzovaným a zároveň pamětihodným puzzlíkem, který bude navíc zpracován trošku jinak než v minulém století. Vývojáři ho nazývají „gears puzzle“, což ve volném překladu znamená, že se jedná o jakýsi pohonný stroj. Tedy v případě, že pracuje, což, dle očekávání, není stav, ve kterém ho Lara nalezne. Co dál? Nahodit ho. Jak? Trochu jinak než minule. Zatímco v TR jsme ke stroji pouze přišli a na k tomu určená místa umístili pár zubů, v Anniversary budeme muset inkriminované součástky najít v rozsáhlé složité jeskyni.

Pod pojmem „najít“ si ale nesmíte představit jen o něco větší jeskynní komplex než minule, nacpaný všemožnými šutry s kapradím, kde se budeme muset nanejvýš nezáživně motat v nudném bludišti, akorát uměle natahujícím hrací dobu. Jeskyně totiž bude hlavně objemnější. Jinými slovy – větší směrem vertikálním. A co se musí udělat za účelem dosáhnutí vrcholu (možná trochu zavádějící spojení, zvláště v případě, když mluvíme o Laře Croft...)? Ne, výtah s tím nemá nic společného. Začneme zkoumat okolí, hledat všemožné liány, provazy, římsy, hrazdy, blízko sebe umístěné sloupy, mezi nimiž může hrdinka vyskákat. Uvolnitelná lana (třeba střelbou) přímo vybízejí ke zhoupnutí nebo najdeme místa, za něž lze uchytit vystřelovací hák jako v Legend (více za chvíli). Prostě vypátrat nějakou, ať už jakoukoliv cestu nahoru, způsob, jak se dostat do všech zákoutí a najít požadované krámečky.

Skvělé je, že TRA prý nebude tak striktně lineární jako předchozí díly: „Bude celý delší, hlavně díky nutnosti prozkoumávat okolí jako nikdy předtím, protože vždy dostanete na výběr mezi několika cestami,“ pravil pro GamesMaster Toby Gard, duchovní otec celé série, designér a konzultant při vývoji v jedné osobě. Nevadí, že u toho budeme přeskakovat hluboké propasti, nezajímají nás ani praskající plošinky nebo ochozy s nesympatickým shlukem bodáků pod nimi. Hlavní je, že nějaká cesta existuje, a když je tomu tak, Lara ji zdolá. Koneckonců, podobné šílenosti jsou jedním z rysů celé série.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Variabilnější manévry
Když už jsme u toho hopsání a lezení (a houpání se, běhání, vyhýbání se, plavání, padání, chytání se...), zmíníme se o jednom z prvků, který byste dříve hledali marně – vystřelovací hák, známý z Legend. Andrew Wood k tomu řekl vše podstatné: „Dává nám možnost dělat zajímavé věci se vším tím prostorem, co máme k dispozici. Kdybychom ho vyřadili, Lara by se musela uchýlit k pouhému lezení po stěnách, namísto bytí „tam uprostřed“ houpajíc se na laně a balancujíc na vysoko položených plošinkách. Navíc je to prostě zase něco jiného než ono klasické šplhání, a hratelnost tak bude variabilnější.“ Tombraiderofily pak potěší i fakt, že hák (je lepší než šperhák... sakra, proč jsem se nedal na poezii?), stejně jako veškeré další nádobíčko, naleznete v typickém kruhovém otáčivém inventáři.

V něm se bez výjimky bude nacházet i takřka legendární duo magnumek s nevyčerpatelným zásobníkem, které svou délkou převyšují trenýrky, kolem nichž jsou umístěny. Kromě těchto dvou pistolek si osaháte např. i UZI nebo brokovnici. Jak jsme již řekli výše, bitky s přestřelkami nejsou a ani nikdy nebyly premisou celé série (ačkoliv zrovna Legend tak docela nepůsobil), ale když na ně dojde, měly by, už jenom díky nově naučeným manévrům lady Croft, stát za to. Jeden příklad za všechny – Lara se rozeběhne proti oponentovi, vyskočí, v letu se přetočí o 180° na záda a v okamžiku, kdy se již nachází za (a nad) překvapeným nepřítelem, začne pálit. Nikdo to oficiálně nepotvrdil, ale jinak než s automaticky se aktivujícím chvilkovým bullet-timem po vzoru Legend si to nedovedeme představit. Tímto jeho přítomnost tedy, jako snad vůbec první na světě, s 99% určitostí potvrzujeme.

Naopak chybět bude dost možná odraz od samotného nepřítele jako v sedmém díle, protože valná většina těch, na které narazíme, nebudou z rodu homo sapiens sapiens, jejichž těla jsou pro zmiňovaný manévr ideální. Anniversary totiž bude, stejně jako jeho vzor, plný potyček s všelijakým zvířectvem a na lidi narazíte málokdy. Naučit slušným mravům budeme muset třeba netopýry, vlky, krokodýli, medvědy grizzly, kočkovité šelmy a chybět pochopitelně nebudou ani lehce vyfantazírovaná stvoření typu pravěcí velociraptorové či dobře živený T-Rex a jakýsi mutant, oba v podobách bossů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Bez next-gen závoje
Na základě toho, co už víme a co jsme mohli vidět (teď nenarážíme jen na před okamžikem probírané přestřelky), není těžké vyvodit, že TRA bude mnohem akčnější a dynamičtější než původní verze. Za účelem navození co možná nejrychlejší spádu a pěkně hektické atmosféry se zde setkáme i s „filmově akčními pasážemi“, které opět vycházejí z TRL. Jedná se o části hry ne delší než pár desítek vteřin, kdy z efektního úhlu sledujeme Laru, kterak sprintuje např. z rozpadajícího se kláštera, a jediné, co musíme dělat, je mačkat ve správný čas vyskočivší kurzorové klávesy. Nám to místy přišlo celkem nudné, ale lepší aspoň nějaké zpestření než žádné.

Autoři se k TRA staví jako k jakékoliv jiné plnohodnotné hře (tomu bude odpovídat i cena, jen pro představu – PS2 verze bude v Británii stát 35 liber), s čímž ale při vší úctě nemůžeme souhlasit. I přes „celkovou“ úpravu se totiž stále bavíme jen o remaku, onom dárku k 10. narozeninám Tomb Raidera. A o tom, že to v Crystal Dynamics opravdu nemyslí zcela vážně (narozdíl od již rozpracovaného plnohodnotného osmého dílu, na jehož oficiální ohlášení však stále čekáme), svědčí i fakt, že hra vyjde pouze na platformy PC, PS2 a PSP. Z toho vyplývá absence nonkonformního next-gen režimu na naší platformě (mimochodem opravdu dobrý nápad) známého z Legend, takže byť z druhé generace konzole od Sony ždímají vývojáři maximum a vše poběží na rok starém enginu, PCčkáři se mohou cítit podvedeni. Chtě nechtě musíme dodat, že v tomto ohledu po právu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na druhou stranu nemůžeme nezdůraznit klišovité „prim je hratelnost, a pokud ta je bezproblémová, s old-schoolovou grafikou nemáme problém“, které je zde podle všeho na místě. Tomb Raider bez číslovky se obecně má za jedničku z hlediska kvality i mezi všemi následovníky, což snad mluví za vše. Naopak ušiska by se již měla mít dobře, protože audio zpracování je jednou z těch věcí, které si žádaly kompletní přepracování, pod čímž si představte přidání spousty nových zvuků a hudebních stop. A jelikož po zkušenostech s TRL víme, že hoši v Crystal Dynamics mají tento obor zmáknutý na jedničku, neočekáváme nic jiného než příjemný poslech.

Tento článek původně vyšel v časopisu Zvětšit


Stáhněte si: Trailery, Videa

Související články: Novinky, Tomb Raider Legend recenze



Moolker
autorovi je 17 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola

 
 
Moolker

Nejnovější články