Stronghold 2 - preview
zdroj: tisková zpráva

Stronghold 2 - preview

12. 3. 2005 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Studený vítr se prohání po hradbách a bičuje unavené vojáky kapkami deště. Pokud brzy nedorazí posily, Vikingové nemilosrdně vyvraždí vesničany... Pojďte nahlédnout do virtuálního středověku ve Stronghold 2!

Autor: Petr Prošek
Publikováno: 12.března 2005

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Studený vítr se prohání po hradbách a bičuje unavené vojáky ostrými kapkami studeného deště. Pomalu jim ubývají síly, nemají co jíst ani pít a už čtvrtý den nespí. Pokud brzy nedorazí posily, nebudou schopni déle čelit zákeřným Vikingům, a ti nemilosrdně povraždí všechny muže a ženy před smrtí znásilní. Chudáci, kteří jen náhodou přežijí, budou až do konce života vzpomínat na tu hrůzu a nikdy nenaleznou klidu.

Zapomeňte na udatné bojovníky, na hrdinské činy nebojácných princů, statečně čelících všem nástrahám osudu, na moudré magiky a šmolkovou oblohu křižovanou majestátními draky. Vyškrtněte ze snářů heroické fantasy příběhy, v nichž je život mnohem jednodušší a barevnější než ten, který prožíváte právě teď. Možná se vám sice ve Strongholdu 2 tajné tužby vyplní a stanete na prahu nového světa, ne však v roli neporazitelného hrdiny. Probudíte se v zašpiněné chatrči jako usmolený sedlák, jenž od rána do večera dře a prosí o milost výběrčí daní a své pány, hrozící mu smrtí v katově náruči. Zapomeňte na zběsilou jízdu na hřbetu Gandalfova oře a pojďte nahlédnout do virtuálního středověku z dílen vývojářů Firefly Studios.

Máte-li rádi realtimové strategie, jistě vám neunikl vynikající Stronghold (recenze) či samostatný datadisk Stronghold: Crusader. Více než jeden a půl milionu prodaných titulů a nespočet vytvořených scénářů a map svědčí o tom, že autoři odvedli velký kus práce. Proč tedy nenakrmit prázdné žaludky věčně nespokojených poddaných vypečenou zvěřinou s názvem Stronghold 2? Neříkejte, že nemáte zájem – vypadá totiž naprosto fantasticky!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jak to chcete, pánové?
Tvorba pokračování úspěšných titulů není žádný med. Hráči mají obvykle velké požadavky a laťka je nasazena zatraceně vysoko. Navíc je třeba porazit konkurenci v podobě Rome: Total War, The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth a dalších lákadel, což není nic jednoduchého. Ve Firefly Studios však vědí, jak na to! Trpělivě diskutují s hráči, opravují nedostatky z původních her a přinášejí spoustu vylepšení, jež na první pohled nevypadají vůbec špatně. Proto se také Stronghold 2 zařadil mezi nejočekávanější tituly a s dubnovým vydáním nám již nyní nedá spát. Brousíme meče a smolíme plány těch nejlepších opevnění, které postavíme proti zákeřným nepřátelům.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stronghold 2 jako celek přichází ve znamení spousty změn, a pokud nahlédnete do jeho jednotlivých částí, naleznete prvky, které rozhodně stojí za zmínku. Začněme tedy singleplayerovou kampaní, jež vás opět zavede do prostředí středověké Evropy. Nečekejte však historicky přesné reálie a příběh založený na známých událostech. Osudy zdejších dobrých a zlých postav jsou opět fiktivní a nemají s reálnými dějinami pranic společného.

Do hry se dostanete na konci krutovlády zákeřných Vikingů a brzy se seznámíte i s obávaným Olafem Grimtoothem, který vám přidá nejednu vrásku na čele. Pozor, na výběr nedostanete pouze jednu kampaň, ale v podstatě dvě různě zaměřené hry s vlastními příběhy a odlišnými konci.

Válečníci, kteří rádi vedou velké válečné výpravy a při virtuálních střetech vydávají hlasité skřeky, si jistě nenechají ujít první kampaň, zaměřenou hlavně na boj. Skládá se ze dvaceti dvou misí a nabídne lákavé obléhání hradů a jejich obranu. Zkrátka a dobře, dobrodružství jako stvořené pro hráče, jimž v žilách koluje krev drsných válečníků. Pokud ovšem raději budujete a chtěli byste se více zapojit do stavby opevnění, neměli byste minout druhou kampaň, jež vám jistě kápne do noty. Proniknete do života prostého venkovského lidu, vojáků i šlechty a zjistíte, že středověk zdaleka není takový, jak si ho většina maluje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A až vás omrzí obě kampaně, vrhnete se na skirmish (se starými známým prvky i několika novými možnostmi) nebo volný sandbox, ve kterém vybudujete vlastní království. Autoři navíc připravili i několik historicky známých hradů (díky přiloženému editoru map a scénářů si ale vytvoříte i své vlastní kousky) a samozřejmě nezapomněli ani na multiplayer s jedním zcela novým módem a možností vítězství bez boje.

 Těžký život na hradě
Samotná hra vypadá k potěšení všech stratégů mnohem propracovaněji než Stronghold či Stronghold: Crusader. Jelikož spousta hráčů zatoužila po detailnější ekonomické stránce, můžete se těšit na vylepšený systém budování a vedení samotného hradu. Ke správné strategii jistě patří suroviny, mezi nimiž najdete i známá jablka, kámen, dřevo, chléb, peníze a další nezbytnosti – ty využijete ke stavbě budov a trénování jednotek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Aby toho nebylo málo, přidali autoři do hry i tzv. body cti, kterými bude vaše lordstvo obdařováno při úspěšném budování opevnění. Dobrý panovník, k němuž poddaní vzhlíží s úctou a respektem, bude mít více možností než nenapravitelný ras, vraždící venkovany pro ukojení vlastních zvrhlých choutek.

Vývojáři navíc dosti odlišili život šlechty a prostých vesničanů – zatímco majetní občané se oddávají každodennímu veselí a zúčastní se různých zábav, chudí lidé žijí ze dne na den a jejich ubohé životy visí doslova na vlásku. Dnes se dosyta najedí, veselí se v hospodě a pomlouvají sousedy, ale zítra mohou trpět hlady, oplakávat smrt vlastního dítěte nebo zkoušet velikost španělské boty v místním žaláři.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Díky novým možnostem enginu Dragonfly a vylepšeným herním prvkům nahlédnete do středověku ve Strongholdu 2 v takových detailech, o jakých se vám ani nesnilo. Ekonomický systém přinese lákadla v podobě neustále se rozšiřující výstavby, kde souvisí doslova vše se vším. Požadavky poddaných neustále rostou, a tak nestačí jen postavit hospodu a čekat, jak se každý večer všichni do němoty opijí. Stanete-li se oblíbenými a získáte-li si většinu obyvatel na svoji stranu, začnou sami od sebe pořádat různá setkání, oslavy, turnaje a velké hostiny.

Jinak si budete muset dávat pozor na spoustu zlodějů, vrahů a agitátorů, kteří vystoupí proti vám. Co s nimi? Upálit, pověsit a nemilosrdně mučit třeba i na veřejnosti. On se jistě někdo najde, kdo si po drzém hejskovi hodí shnilými rajčaty. V každém případě je nutné jakékoli nepokoje co nejdříve uklidnit. Vaše vrtkavé postavení totiž hraje do karet lstivému nepříteli, který může brzy zaklepat beranidlem na vrata opevnění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nové jednotky
Stronghold 2 přinese i spoustu nových jednotek, kterých napočítáte zhruba dvakrát více než v původní hře. Přestože se ocitnete ve středověké Evropě, bude možno si najmout i některé postavy (například Assassina) známé z titulu Stronghold: Crusader, jenž se odehrával na Středním východě. Zajímavou změnu přinesou třeba mnohem silnější rytíři, svými schopnostmi se rovnající samotnému lordovi. Skupina deseti takových hejsků dokáže za pomoci katapultů s trochou námahy dobýt i nedbale bráněný nepřátelský hrad. Všechno ale něco stojí, a tak za jejich trénink zaplatíte drahocennými body cti.

Při obléhání už vám nepostačí obyčejní vojáci, měnící s medvědí silou mohutné hradby v sutiny, ale využijete několika obléhacích strojů. A to by v tom byl čert, kdyby nedošlo na různé nástrahy, které připravíte na uvítanou nezvaným návštěvníkům. Pro zpestření přidali autoři do hry i nebojové jednotky, jejichž funkce je neméně důležitá – čestné místo najde na hradě sběrač odpadků a výkalů, lékárník, žalářník s mučícím nádobíčkem nebo sokolník.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Změn se pochopitelně dočká i umělá inteligence, která se projeví hlavně v bojích. Nepřátelé se údajně dokáží poučit z vlastních chyb a pokaždé předvedou jinou taktiku. Není zkrátka nic horšího, než když se počítačem řízený protivník předvede s nějakou do očí bijící stupiditou. Však nakonec sami uvidíte, jak si vývojáři z Firefly Studios povedou. Do hry totiž nově přidali i několik formací s různými vlastnostmi, díky nimž budou potyčky mnohem strategičtější než v předchozích hrách.

 Je libo 3D?
Pověstnou troškou do mlýna pochopitelně přispívá i grafické zpracování, které starý známý středověk předvede ve třetím rozměru. Stronghold 2 poběží na zbrusu novém enginu Dragonfly, jehož vývoj trval téměř tři roky, a vynaložené úsilí rozhodně stojí za to. Moderní 3D totiž neukojí pouze vizuální choutky náročných hráčů, ale přidá do hry zcela nové možnosti. Největším kladem je bezpochyby nahlížení do všech budov. Pokud se nad vybranou stavbou zastavíte kurzorem, některé stěny automaticky zprůhlední a můžete pozorovat veškeré dění uvnitř. Boje navíc probíhají i v interiérech, a tak se stanete svědky lítých zápasů na točitých schodech v hradních věžích nebo na několika podlažích královy hlavní pevnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

V takových chvílích jistě oceníte i propracované animace postav a vůbec poměrně realistické boje, které jsou tou pravou ukázkou drsných středověkých potyček. Není nic lepšího než těla nepřátel letící vzduchem po dobře mířeném zásahu katapultem. Vzhledem k tomu, že autoři kladou důraz na detailní zpracování každodenního života ve středověku, čekají vás vynikající modely postav a doslova úchvatné hrady. Když k tomu ještě přičtete povedené herní prostředí, nápadně připomínající středověkou Anglii, a líbivé efekty počasí, není chystanému Strongholdu 2 v podstatě co vytknout.

Jedinou nepříjemnou vadou na kráse teoreticky může být ovládání, které většinou velmi záleží na chování kamery. Aby se v této oblasti autoři vyhnuli problémům, přidali do hry kromě klasického pohledu i tzv. „architect view“ a „lord’s eye view“. Zatímco první vás vynese vysoko nad opevnění a dobře poslouží při budování, druhý nabídne zajímavý pohled očima panovníka z jeho věže.

 Už příští měsíc
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dosud tedy vše nasvědčuje tomu, že Stronghold 2 rozhodně má co nabídnout a s největší pravděpodobností neudělá oslavovaným předchůdcům ostudu. Na finální verdikt si ale budete muset počkat ještě do dubna letošního roku, kdy by se strategie měla pod dohledem společnosti Global Star Software objevit na pultech obchodů. Co takhle využít volného času, oprášit starý dobrý Stronghold a zavzpomínat na zlaté časy, kdy jste ještě za humny pásávali husičky?

Tento článek původně vyšel v časopisu GameStar.

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Novinky, Stronghold recenze (10/2001)



Petr Prošek
autor GameStaru


 
 

Nejnovější články