Autor: Petr Prošek Publikováno: 12.března 2005 |
Jak to chcete, pánové? Tvorba pokračování úspěšných titulů není žádný med. Hráči mají obvykle velké požadavky a laťka je nasazena zatraceně vysoko. Navíc je třeba porazit konkurenci v podobě Rome: Total War, The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth a dalších lákadel, což není nic jednoduchého. Ve Firefly Studios však vědí, jak na to! Trpělivě diskutují s hráči, opravují nedostatky z původních her a přinášejí spoustu vylepšení, jež na první pohled nevypadají vůbec špatně. Proto se také Stronghold 2 zařadil mezi nejočekávanější tituly a s dubnovým vydáním nám již nyní nedá spát. Brousíme meče a smolíme plány těch nejlepších opevnění, které postavíme proti zákeřným nepřátelům. Stronghold 2 jako celek přichází ve znamení spousty změn, a pokud nahlédnete do jeho jednotlivých částí, naleznete prvky, které rozhodně stojí za zmínku. Začněme tedy singleplayerovou kampaní, jež vás opět zavede do prostředí středověké Evropy. Nečekejte však historicky přesné reálie a příběh založený na známých událostech. Osudy zdejších dobrých a zlých postav jsou opět fiktivní a nemají s reálnými dějinami pranic společného. Do hry se dostanete na konci krutovlády zákeřných Vikingů a brzy se seznámíte i s obávaným Olafem Grimtoothem, který vám přidá nejednu vrásku na čele. Pozor, na výběr nedostanete pouze jednu kampaň, ale v podstatě dvě různě zaměřené hry s vlastními příběhy a odlišnými konci. Válečníci, kteří rádi vedou velké válečné výpravy a při virtuálních střetech vydávají hlasité skřeky, si jistě nenechají ujít první kampaň, zaměřenou hlavně na boj. Skládá se ze dvaceti dvou misí a nabídne lákavé obléhání hradů a jejich obranu. Zkrátka a dobře, dobrodružství jako stvořené pro hráče, jimž v žilách koluje krev drsných válečníků. Pokud ovšem raději budujete a chtěli byste se více zapojit do stavby opevnění, neměli byste minout druhou kampaň, jež vám jistě kápne do noty. Proniknete do života prostého venkovského lidu, vojáků i šlechty a zjistíte, že středověk zdaleka není takový, jak si ho většina maluje. A až vás omrzí obě kampaně, vrhnete se na skirmish (se starými známým prvky i několika novými možnostmi) nebo volný sandbox, ve kterém vybudujete vlastní království. Autoři navíc připravili i několik historicky známých hradů (díky přiloženému editoru map a scénářů si ale vytvoříte i své vlastní kousky) a samozřejmě nezapomněli ani na multiplayer s jedním zcela novým módem a možností vítězství bez boje. Těžký život na hradě Samotná hra vypadá k potěšení všech stratégů mnohem propracovaněji než Stronghold či Stronghold: Crusader. Jelikož spousta hráčů zatoužila po detailnější ekonomické stránce, můžete se těšit na vylepšený systém budování a vedení samotného hradu. Ke správné strategii jistě patří suroviny, mezi nimiž najdete i známá jablka, kámen, dřevo, chléb, peníze a další nezbytnosti – ty využijete ke stavbě budov a trénování jednotek. Aby toho nebylo málo, přidali autoři do hry i tzv. body cti, kterými bude vaše lordstvo obdařováno při úspěšném budování opevnění. Dobrý panovník, k němuž poddaní vzhlíží s úctou a respektem, bude mít více možností než nenapravitelný ras, vraždící venkovany pro ukojení vlastních zvrhlých choutek. Nové jednotky Stronghold 2 přinese i spoustu nových jednotek, kterých napočítáte zhruba dvakrát více než v původní hře. Přestože se ocitnete ve středověké Evropě, bude možno si najmout i některé postavy (například Assassina) známé z titulu Stronghold: Crusader, jenž se odehrával na Středním východě. Zajímavou změnu přinesou třeba mnohem silnější rytíři, svými schopnostmi se rovnající samotnému lordovi. Skupina deseti takových hejsků dokáže za pomoci katapultů s trochou námahy dobýt i nedbale bráněný nepřátelský hrad. Všechno ale něco stojí, a tak za jejich trénink zaplatíte drahocennými body cti. Při obléhání už vám nepostačí obyčejní vojáci, měnící s medvědí silou mohutné hradby v sutiny, ale využijete několika obléhacích strojů. A to by v tom byl čert, kdyby nedošlo na různé nástrahy, které připravíte na uvítanou nezvaným návštěvníkům. Pro zpestření přidali autoři do hry i nebojové jednotky, jejichž funkce je neméně důležitá – čestné místo najde na hradě sběrač odpadků a výkalů, lékárník, žalářník s mučícím nádobíčkem nebo sokolník. Změn se pochopitelně dočká i umělá inteligence, která se projeví hlavně v bojích. Nepřátelé se údajně dokáží poučit z vlastních chyb a pokaždé předvedou jinou taktiku. Není zkrátka nic horšího, než když se počítačem řízený protivník předvede s nějakou do očí bijící stupiditou. Však nakonec sami uvidíte, jak si vývojáři z Firefly Studios povedou. Do hry totiž nově přidali i několik formací s různými vlastnostmi, díky nimž budou potyčky mnohem strategičtější než v předchozích hrách. Je libo 3D? Pověstnou troškou do mlýna pochopitelně přispívá i grafické zpracování, které starý známý středověk předvede ve třetím rozměru. Stronghold 2 poběží na zbrusu novém enginu Dragonfly, jehož vývoj trval téměř tři roky, a vynaložené úsilí rozhodně stojí za to. Moderní 3D totiž neukojí pouze vizuální choutky náročných hráčů, ale přidá do hry zcela nové možnosti. Největším kladem je bezpochyby nahlížení do všech budov. Pokud se nad vybranou stavbou zastavíte kurzorem, některé stěny automaticky zprůhlední a můžete pozorovat veškeré dění uvnitř. Boje navíc probíhají i v interiérech, a tak se stanete svědky lítých zápasů na točitých schodech v hradních věžích nebo na několika podlažích královy hlavní pevnosti. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů V takových chvílích jistě oceníte i propracované animace postav a vůbec poměrně realistické boje, které jsou tou pravou ukázkou drsných středověkých potyček. Není nic lepšího než těla nepřátel letící vzduchem po dobře mířeném zásahu katapultem. Vzhledem k tomu, že autoři kladou důraz na detailní zpracování každodenního života ve středověku, čekají vás vynikající modely postav a doslova úchvatné hrady. Když k tomu ještě přičtete povedené herní prostředí, nápadně připomínající středověkou Anglii, a líbivé efekty počasí, není chystanému Strongholdu 2 v podstatě co vytknout. Jedinou nepříjemnou vadou na kráse teoreticky může být ovládání, které většinou velmi záleží na chování kamery. Aby se v této oblasti autoři vyhnuli problémům, přidali do hry kromě klasického pohledu i tzv. „architect view“ a „lord’s eye view“. Zatímco první vás vynese vysoko nad opevnění a dobře poslouží při budování, druhý nabídne zajímavý pohled očima panovníka z jeho věže. Už příští měsíc Dosud tedy vše nasvědčuje tomu, že Stronghold 2 rozhodně má co nabídnout a s největší pravděpodobností neudělá oslavovaným předchůdcům ostudu. Na finální verdikt si ale budete muset počkat ještě do dubna letošního roku, kdy by se strategie měla pod dohledem společnosti Global Star Software objevit na pultech obchodů. Co takhle využít volného času, oprášit starý dobrý Stronghold a zavzpomínat na zlaté časy, kdy jste ještě za humny pásávali husičky? Tento článek původně vyšel v časopisu GameStar. Stáhněte si: Trailery... Související články: Novinky, Stronghold recenze (10/2001) |
Petr Prošek | |
autor GameStaru |