Autor: Korgull Publikováno: 10.března 2006 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Samozřejmě zdaleka nejde pouze o vzhled. Ten si stejně vzhledem k tomu, že se Oblivion hraje z důvodu lepšího (osobnějšího) prožitku převážně z perspektivy vlastních očí, moc neužijete. Další určující věcí je proto výběr profese, ke kterému se ale dopracujete až po úvodním tutoriálu, kde se naučíte všem základním dovednostem v boji, stejně jako odemykání zámků, což je jedna z mini-her v Oblivionu a vesměs také nedílná součást jejích špionážních prvků. Ale zpět k profesím. Hra nabízí několik předem daných typů povolání (od rytíře po černokněžníka), a pokud si v těchto záležitostech jó libujete, pak se budete moci vyřádit i na zařazování hrdiny do různých tříd a podtříd, s jeho specializacemi, atd. Zvlášť velcí nadšenci si mohou dokonce sestavit z různých atributů třídu vlastní. Na druhou stranu, koho taková piplačka zrovna nebaví, ten se jí může s klidným svědomím vyhnout. A je ještě jedna věc, která utváří vašeho hrdinu. Jedná se o zvláštní znamení, jež vám udělí sám vládce. Ať už vám připadne jakékoliv, toto znamení vám zaručí nějaké výhody v oblasti fyzické či magické síly, odolnosti nebo kouzel, apod. Své postavě také musíte vymyslet jméno, jelikož tu chybí generátor jmen. Veliký svět plný života Po úvodní pasáži ve vězení a bloumání tunely či jeskyněmi se konečně ocitnete v nádherném, rozmanitém a velmi živém herním světě, zpestřeném nejrůznějšími efekty spojenými s dynamickou změnou cyklu dne a noci. Včetně rozmarů počasí (každý region se vyznačuje jiným podnebím) a pohybujícími se mraky na obloze, vodopádem či vlnící se trávou ve větru. O všem už byla řeč nesčetněkrát, neboť právě to je všemi neustále opěvováno. Podle tvůrců zabírá Cyrodiil rozlohu zhruba 36 kilometrů čtverečních, což se sice některým z vás nemusí zdát na první pohled až tak moc, avšak vězte, že to bude víc než dost (věci v dálce záměrně ztrácí detaily, což lze i nastavit). Jeden by se pěšky rozhodně uťapal... Naštěstí vás Bethesda nehodlá trápit nekonečným plahočením, a tak na místa, která jste již jednou navštívili, budete moci příště dorazit hopem, a to díky integrovanému systému rychlého cestování. Prostě otevřete mapu, dvojkliknete na v ní vyznačené známé místo (většina velkých měst na ní bude vyznačena už od samého začátku) a raz dva jste tam. Tato funkce ale nejde využít v dungeonech, budovách nebo při soubojích, abyste ji nezneužívali pro zbabělý úprk z nepříznivé situace. Novinkou je kompas, který vás nasměruje na místo, kam máte zrovna jít v té které fázi aktivního questu (ty lze plnit pro 5 frakcí), nebo do tzv. hotspotů, což jsou města či ruiny (čím blíže se nachází, tím jsou v kompasu ostřejší). Herní doba a jízda na koni I když nezajít si čas od času mimo hlavní tahy a neudělat si cestou, ať už je vaše mise jakkoliv důležitá, přestávku a nepokochat se volnou krajinou s úchvatným panoramatem, by byl podle všeho skoro hřích. Nehledě na to, že vedle hlavních úkolů vyplývajících z příběhu skýtá Oblivion i spousty vedlejších questů, na něž narazíte často právě v "divočině". Ale co a jak budete ve hře dělat, má být zcela na vás. Ulice měst jsou zalidněné především ve dne a můžete tam prohodit pár slov (info o lokaci nebo místní drby) s NPC charaktery, kteří plní své denní povinnosti a v noci obvykle doma spí. Zvláštní na nich ale je, že nedovedou otevřít / zavřít dveře domu, jen u nich pomalu vymizí z obrazovky. Průměrná herní doba se odhaduje na něco mezi 20-30 hodinami, když se pustíte pouze do řešení hlavních misí, s jejichž plněním vás nikdo nijak nehoní. Když se budete zabývat i všemi ostatními úkoly, můžete prý ve světě Oblivionu strávit hodin i 200. Nudit byste se přitom rozhodně neměli. Pořád bude co dělat - ať už to bude handlování po hospodách, výroba kouzel, bojování s vlky či medvědy, anebo šplhání po horách. Dále je tu ježdění na koni, z jehož sedla však nebude docházet k boji (ani se při potkání nepřítele automaticky nepostavíte na své). S koňmi toho prožijete více, například když si nějakého v noci ukradnete ze stáje, nebudete s ním pak moci vjet do města, kde by vás strážci chtěli "legitimovat". Kůň jinak dokáže skákat nebo plavat (při pádu z velké výšky se zraní), ale když se o něj nebudete starat, tak umře. Trénink nadevše Veškeré vaše aktivity budou po zásluze odměněny. Už třeba pouhým promlouváním s lidmi (a že se jich má v Oblivionu vyskytovat nemálo - okolo 1000 - každý pečlivě nadabovaný, navíc jde o další z mini-her) budete utužovat svou schopnost zapůsobit a přesvědčit. Vyskakování do vzduchu a běhání ve vás pro změnu probudí atleta a pojídání všeho, co kde najdete, vás zase zdokonalí v umění alchymie. Své schopnosti zkrátka vylepšíte pouze praktickým cvičením. Žádné sbírání bodíků za zabití nepřátel a jejich následné rozdělování mezi nejrůznější vlastnosti postavy, jak to znáte z jiných RPG, se zde konat nebude. Pokud tedy nabudete dojmu, že cesta do hustého lesa (už jste jistě slyšeli nebo četli, že lesy v Oblivionu budou vyloženě fotorealistické), ukrývajícího nejedno nebezpečí, by momentálně nebyl ten úplně nejlepší nápad, můžete si najmout trenéra a zdokonalit své bojové umění pod jeho dohledem. Tedy pokud na to budete mít, protože něco takového nebude zrovna levné. Řinčení zbraní Co se týče soubojů, ty mají být podle tvůrců orientovány vyloženě akčně a hráč má být jejich aktivnější součástí. Vedle zbraní v nich samozřejmě mají své místo i kouzla (lecos půjde navěsit na klávesy). Ovládání postavičky v boji je prý dosti intuitivní a souboje jako takové dobře vyvážené, více do hloubky jdoucí a zábavné - i když vůbec nezáleží na tom, do jakého místa na těle protivníka zasáhnete, jelikož mu přivodíte stejné zranění při zásahu do hlavy i do nohy. U PC funguje levé myšítko jako útok, zatímco pravé blokuje. Stejně jako v Morrowindu, čím déle podržíte útočné tlačítko, tím poletí šíp z luku dále a bude silnější, přičemž bude záležet na tom, co trefíte - do dřeva se šíp zapíchne, zatímco o kamennou zeď se odrazí a spadne. Na Xboxu 360 je ovládání pojato podobně jako u Halo nebo jiných stříleček. Levý "stick" zajišťuje pohyb, pravý rozhlížení, spouště jsou na útok a blokování a pravý čudl na rameni ovladače ovládá kouzla. S pomocí levého pak budete moci manipulovat s různými objekty (zvedat, pokládat, zahodit). Jednou z věcí, které si prý hráči hodně žádali, byla totiž právě možnost umístit předměty kdekoliv, a tak se to tvůrci snažili s využitím fyzikálního enginu Havok splnit. Tato technologie vůbec prostupuje celou hru a je plně využita v obou jejích verzích, nicméně pokud jste hráli Half-Life 2, asi vás ničím zásadním neohromí. Občas se v této souvislosti vyskytnou chyby, např. mrtvá krysa odlétne do vzduchu a poté nerealisticky pomalu padá k zemi v rag-doll efektu, jako by se zastavil čas. Také lze aktivovat stealth-mód klávesou CTRL, což zapřičiní mnohem pomalejší pohyb a může vás to (spolu s plížením podél zdí nebo v temných zákoutích) skrýt před nepřítelem, v závislosti na vašem stealth-ratingu. Zbraně se jinak liší co do dosahu, škody, kterou působí, i co do výdrže. Podrobné informace o každé z nich jsou v inventáři, kde najdete i všemožné další statistiky svého postupu hrou. Velkou roli (nejen) při bojích na blízko sehraje taktika a hlavně krytí (blokování cizích úderů) pravým myšítkem, v čemž se budete postupem času zdokonalovat a později tím dovedete i útočníka odhodit dozadu. Pokud se někdo bude nonstop schovávat za štítem, bude na něj platit fireball, jehož vystřelení je výborně animované. PC vs. Xbox 360 Rozdíly mezi verzemi pro PC a Xbox 360, které byly vyvíjeny souběžně, by měly být po obsahové stránce minimální. Když pominu techniku ovládání (kamera se údajně na PC nastavuje lépe), tím jediným vlastně je, že xboxáři budou ochuzeni o balíček s nástroji na výrobu modů. Na druhou stranu mohou brzy po vypuštění hry očekávat různé přídavné balíčky, které budou stažitelné přes Xbox Live. První by snad měl být mání hned v ten den, co se Oblivion objeví v obchodech. Co se týče grafiky, když šoupnete v PC verzi všechna hejblátka v možnostech vizuálního nastavení na maximum, dosáhnete prý víceméně kvality, kterou má nabízet Xbox 360. Nedisponujete-li však strojem, který by to všechno najednou a bez problémů utáhl, nezoufejte, neboť vejdete-li se do výše uvedených minimálních požadavků, stále ještě máte šanci si hru zahrát, byť bude třeba stáhnout šoupátka grafického nastavení k jejich spodní hranici. Tak to tvrdí Bethesda. Někteří lidé ale zůstávají v tomto ohledu skeptičtí - údajně byly v rušných místech zaznamenány drobné nedostatky v oblasti framerate. Jiní naopak hlásí, že hra běží plynule na high-endovém PC i na X360, takže jak vidno, je to hlavně o subjektivních pocitech a výbavě. Nahrávací časy trvají na obou platformách přibližně stejně dlouho (s 2 GB RAM) a při vstupu do dungeonu jsou otázkou pár vteřin, že ani nestihnete přečíst zobrazené tipy. Prozkoumávání rozlehlých venkovních prostranství nekazí loadovací obrazovky, vše se totiž načítá do paměti na pozadí vašeho hraní, což je bezesporu velká výhoda. Tvůrci mimochodem uvedli, že kvůli způsobu, jak renderují HDR, nepůjde na jakékoli grafické kartě zapnout HDR současně s anti-aliasingem, ale prý hra vypadá skvěle i bez AA (a dá se to případně obejít aktivováním bloom efektu). další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Není železo jako železo Další důležitou kapitolou, která vás bezpochyby velice zajímá, jsou hardwarové nároky titulu. Takové věci, jako ona slibovaná živoucí grafika, inovativní systém soubojů a volná hratelnost, zkrátka nemohou fungovat bez toho, aby to vše bylo poháněno schopným enginem a ten si podle oficiálních informací žádá minimálně 512 MB RAM, procesor kategorie 2 GHz Intel Pentium 4, 128 MB videokartu kompatibilní s Direct3D, 4.6 GB volného místa na disku, podporu pro DirectX 9.0c (který jinak hra obsahuje) a zvukovku kompatibilní s DirectX 8.1. Doporučeno je vlastnit následující sestavu: procesor typu 3 GHz Intel Pentium 4, 1 GB RAM, karta série ATI X800 nebo NVIDIA GeForce 6800 či vyšší. Vývojáři jinak uvádějí, i které konkrétní chipsety podporují. Jsou to série ATI X1900, ATI X1800, ATI X1600, ATI X1300, ATI X850, ATI x800, ATI x700, ATI x600, ATI Radeon 9800, ATI Radeon 9700, ATI Radeon 9600, ATI Radeon 9500, NVIDIA GeForce 7800, NVIDIA GeForce 6800, NVIDIA GeForce 6600, NVIDIA GeForce 6200 a NVIDIA GeForce FX. Závěr Tento článek si dovolím ukončit slovy jednoho z redaktorů magazínu CVG. Oblivion podle něj není pouhou hrou, ale celým světem, způsobem života, návykem. Uvidíme, zda dojde ke stejnému názoru také náš recenzent finální verze... Zdroje: GameSpot, GameSpy, IGN, EuroGamer, TSource, CVG, Shacknews, GameDaily, Hexus, diskusní fóra a další Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Preview #1 (2/2005), Jak uspěl Oblivion v první recenzi?,Novinky... |
Korgull | |
Korgull spatřil světlo světa před více než 26 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí |