Autor: Kate Publikováno: 4.října 2004 |
Hlavním hrdinou a hráčovou postavou je opět Gordon Freeman, který na začátku druhého dílu přijíždí na hlavní nádraží City 17, kde se také potkává s ne zrovna příjemnými příslušníky vládní organizace Combine. Ačkoliv ústředním tématem se stane Gordonův boj proti cizákům z vesmíru, do hry se má promítnout i konflikt mezi Combine a obyčejnými občany města. Jsou snad vláda a vojáci odpovědní za celé peklo? Jakým způsobem zapadnou všechny věci dohromady a jak či proč se Gordon vůbec dostal z Black Mesa až do City 17, už ale samozřejmě prozrazovat nebudeme, ale můžeme naznačit, že velkou roli bude hrát jeden jeho bývalý kolega... Návrat známých tváří V Half-Life 2 se potkáte s mnoha známými postavami, jako jsou například parťák Barney, teleportací posedlý Dr. Kleiner nebo Eli Vance. Chybět samozřejmě nebude ani G-Man, který ale tentokrát vystupuje v roji vašeho spojence a šéfa. Hned po Gordonovi bude druhou nejdůležitější postavou hry půvabná Alyx s psíkem. Jinak bude ale hra obsahovat i desítky dalších NPC, z nichž každá je jiná, ale jedno mají společné – působí prý nadmíru přesvědčivě. Příběh Half-Life 2 nemá být černobílý a určití lidé, proti kterým bojujete, vám nakonec pomohou nebo naopak. Vašimi spojenci se také dokonce stanou i někteří mimozemšťané, roboti nebo všudepřítomné barely, které stačí rozstřelit a pak se dívat na ohňostroj likvidující nepřátele. Celkově bude mít všech 15 levelů hry lineární průběh, každá úroveň má prostě jasně daný začátek a konec, takže ve městě nepočítejte s úplnou volností pohybu na způsob Grand Theft Auto. Za vyzdvihnutí pak jistě stojí hlavně level s vznášedly, který je prý neobyčejně zábavný. Veškeré dění mimochodem uvidíte opět kompletně z výhledu vlastních očí – ve hře tedy nebudou žádné third-person cut-scény. Gordon není (v boji) sám Váš hrdina nebude jediný, kdo se rozhodne nezvaným hostům ukázat, že by si měli najít své působiště jinde. Gordon se totiž spojí s tajnou organizací Alliance a společně s jejími vojáky se pak bude snažit vetřelce vypudit. Díky této spolupráci se tak dostanete do různých základen, nacházejících se například na opuštěné farmě nebo v budově majáku, a ani do přímých potyček s cizáky se nebudete vydávat vždy jen sami. Asistovat vám bude tým až čtyřech spřátelených vojáků, které však nebudete moci nijak ovládat, takže se prý občas i stane, že se vám hoši budou trochu plést před hlavní. K užitku však mají často být též obyčejní obyvatelé města, kteří mohou Gordonovi různě pomáhat, především když bude zraněný. Interaktivní svět Half-Life 2 údajně otevírá velký prostor pro prozkoumávání, obzvlášť ve venkovních oblastech podél pobřeží. Kdyby nic jiného, vyplatí se prolézání všemožných budov, bunkrů a skrýší už i z toho důvodu, že v nich nezřídka najdete ukrytou munici nebo lékárničku. S mnoha objekty můžete také přímo manipulovat, a to díky Gravity Gun (někdy se nazývá též Manipulator) - zřejmě nejinovativnější zbrani/věci v celé hře. S její pomocí můžete téměř cokoliv vzít a následně po někom mrštit či někam postavit. Nemusí jít vždy jen o boj, například když přemístíte velký stůl před dveře, zajistíte si tím, že nepůjdou jen tak otevřít. Sekundárním módem Gravity Gun je tepelný granát. O engine Source a realistickém fyzikálním modelu byla sice už řeč mnohokrát, nicméně jeho důkladné zakomponování do hratelnosti (=chytře vymyšlené logické hádanky) i odpovídající reakce materiálů dokážou prý vždy znovu a znovu zaujmout. Každá textura materiálu na libovolném předmětu s sebou nese i předdefinované fyzikální vlastnosti a odpovídající zvukové reakce, což podle PC Gameru dodává hře nádech opravdovosti. Na druhou stranu, tyto vlastnosti prý neříkají nic o tom, jak může být daný předmět poškozen, takže například tříštivost u skleněných objektů musela být naskriptována zvlášť. Pokud jde o vizuální možnosti enginu, asi není nutné psát, jak přesvědčivé je real-time stínování nebo jak detailně působí některé modely. Rovněž o mimice postav jsme se již dříve zmiňovali, a tak pouze připomenu, že postavy ve hře jsou schopny dynamicky nasadit více než dvacet výrazů, čehož má nejvíce využívat hlavně půvabná Alyx, kterou doprovází její psí miláček. scany s čerstvými obrázky, které vytípali redaktoři belgického časopisu PC GamePlay Staré i nové potvory Z těch známých kreatur to budou například Head Crabs, které v Half-Life 2 potkáte ve dvou velikostních verzích, nebo Barnacles. Jejich modely se oproti prvnímu dílu samozřejmě skládají z mnohem vyššího počtu polygonů a rovněž příslušné animace a skřeky působí daleko věrohodněji. Pokud jde o nové nepřátele, mluvili jsme již o insektoidních Ant Lions (brouci jako z filmu Hvězdná pěchota, rovněž v menším a větším provedení), vysokých „trojnohých“ Striderech (jsou prý zničitelní, ale jejich zbraně zanechávají v zemi krátery), nebo chapadly vybavených Hydrách. Kromě těchto potvor budete ale bojovat i proti maskovaným vojákům Overwatch, případně dalším příslušníkům Combine, zbaběle se ukrývajících v tancích, vznášedlech a podobných prostředcích. Umělá inteligence nepřátel má být podle obou časopisů velmi dobrá. Například vojáci, kteří přilétají na bojiště výsadkovou lodí, se vás snaží obklíčit, kryjí se atd. Zbraně a vozidla Nabídka zbraní je v Half-Life 2 poměrně široká. Pomineme-li možnost házení čehokoliv po čemkoliv pomocí Gravity Gun, můžeme využít ještě třeba páčidlo, pistoli Magnum, samopal MP7, brokovnici SPA12, pušku, raketomet, granáty a další účinné věcičky známé z jedničky. Novinkou bude možnost střílet ze stacionárních střílen. Nejužitečnějším dopravním prostředkem se vám vedle šíleností typu airboat (viz obrázek níže) stane nejspíš vodní kluzák a prakticky téměř nezničitelná bugina. Její ovládání je prý sice trochu náročnější, takže otočit vozítko vzhůru nohama prý nebude žádný problém, s Gravity Gun ji však ale vždy zase lehce vrátíte do původní polohy. Svého využití se jistě dočká i zbraň, namontovaná na bugině zepředu. Bez multiplayeru Bohužel ani Half-Life 2 asi není dokonalé a za jeho největší chybu bude pravděpodobně mnohými považován chybějící multiplayer. Ano, čtete správně, ve hře je přítomen pouze singleplayer a za síťovou část se oficiálně považuje jen Counter-Strike: Source. Senior editor Chuck Osborn z PC Gameru sice touto informací v rozhovoru možná porušil NDA (Non-Disclosure Agreement, tzn. že nic nesmí předčasně prozradit o hraní review-verze nebo ji šířit), ale v HL2 prý není ani obyčejný Deathmatch. Když si teď vzpomenete na dřívější výroky Gabe Newella z Valve jako "hraju Half-Life 2 multiplayer každý den" či "síťová hra HL2 bude něčím opravdu speciálním", zavání to falešnou reklamou. Na druhou stranu lze pochopit, že autoři chtěli hru konečně vydat a nemohli věnovat dalších pár měsíců navíc vývoji multiplayerové části. Doufejme, že to napraví v blízké budoucnosti nějakým patchem nebo přídavkem, protože nastavená kaše v modifikaci Counter-Strike: Source čítající devět předělávek starých kousků (seznam map), zřejmě většinu nových zákazníků příliš neohromí. Různé edice a pravděpodobné datum vydání Vzhledem ke konfliktům mezi Valve a Vivendi stále ještě nebyl oznámen oficiální termín vydání Half-Life 2, ovšem podle EuroGameru i jiných zdrojů se jím stane 23.listopad pro USA a 26.listopad pro Evropu. V zahraničních kamenných obchodech bude k dispozici šesticédéčková Standard Edition (HL2 + CS: Source) a dvdčková Collector's Edition (navíc s Half-Life 1: Source a tričkem) za zhruba dvojnásobnou cenu 80 dolarů. V České republice by měla vyjít ta základní verze, kterou si můžete předobjednat z GameShopu za 1199 Kč a s dárkem (akční hra Devastation) zdarma. Uživatelé internetového distribučního systému Steam jsou zvýhodněni nejen větším výběrem, ale i bonusovým obsahem ve třech různých edicích: Bronze (HL2 + CS:S), Silver (navíc Half-Life 1: Source a Day of Defeat: Source) nebo Gold (navíc knižní průvodce hrou, tři plakáty, HL2 čepice, soundtrack a nálepka - cena má být odhalena brzy). Na Steamu bude od tohoto týdne nejprve k mání Counter-Strike: Source a vše ostatní včetně DoD remaku až později, což, jak známe Valve, může být klidně příští rok... 30 dalších nových obrázků jsme přidali do sekce screenshotů Recenzenti neskrývají nadšení Závěrem nezbývá nic jiného než trochu přetlumočit verdikt recenzentů z PC Gameru a PC GamePlay. Podle PC Gameru je Half-Life 2 téměř dokonalé pokračování, které si bere z původní hry jen to nejlepší, což navíc v mnoha případech ještě vylepšuje. Jde údajně o vrchol vývoje first-person stříleček za posledních pět let a zároveň vynikající herní zážitek. Tento názor ostatně sdílejí i kolegové z belgického PC GamePlay, kterým prý dohrání HL2 na střední obtížnost zabralo 19 hodin čistého času. Hrát na nejvyšší obtížnost (hard) je podle nich ale už skutečně náročná výzva. Zajímavý je dále i jejich postřeh, že obsahově se hra od některých dříve vydaných trailerů občas liší, takže při samotném hraní budete nezřídka opravdu překvapeni. „Devítková“ hodnocení v obou časopisech mluví ostatně více než jasnou řečí. Nyní nezbývá nic jiného, než si počkat do konce listopadu, kdy se tento herní skvost dostane na naše (díky DOOMu III jistě již vydatně upgradované) stroje a kdy teprve všechny webové magazíny obdrží od Vivendi review-verze pro napsání své recenze. Můžeme prozradit, že u nás stejně jako v případě hitu od id Software uveřejníme hned dva různé pohledy na hru z pera Mickey Mouseho a Frixe. Zdroje: PC Gamer, PC GamePlay a další Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Preview, Dojmy z E3 2003 prezentace, DOOM III vs. Half-Life 2 téma, Novinky |
Kate | |
autorce je 19 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games občas příspívá i do časopisu LEVEL, dříve se také podílela na televizním pořadu GamePage. Nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak |