Half-Life 2 - dojmy z E3
zdroj: tisková zpráva

Half-Life 2 - dojmy z E3

22. 5. 2003 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Chystané pokračování kultovní akce čeří poklidné vody herního průmyslu. Nové informace a download dvacetiminutové E3 prezentace jen ve 20 MB. Opravdu si myslíte, že o Half-Life 2 víte všechno?

Autor: Kate
Publikováno: 22.května 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra Half-Life 2, která byla potají ve vývoji již skoro pět let, konečně pomalu spatřuje světlo světa. Nečekané oznámení, první informační průsaky z různých časpisů a teď i několik čerstvých dojmů přímo z ukázek ze hry. Přestože jste se vše podstatné o náplni hry mohli dozvědět již z preview z konce dubna, pojďme si nyní společně ještě trochu rozšířit obzory. Navíc si můžete pod tímto článkem stáhnout kompletní předváděčku Half-Life 2 z veletrhu E3, kterou jsme z 500timegového macka převedli do rozumější velikosti 20 MB přístupné i pro čtenáře na modemu (thx to ACE).

 
Utajovaný příběh
Pokud však čekáte, že vám hned na úvod vyklopím, o co v příběhu situovaném do východoevropského města City 17 půjde, musím vás zklamat. Jediný posun vpřed je zjištění, že nový děj nebude mít s někdejší organizací Black Mesa prakticky žádnou spojitost. Ta je už jen nenávratnou minulostí, ačkoliv někteří její členové či protivníci se dokázali vloudit i do dvojky. Další, z Half-Life se vracející, postavou bude Dr. Eli, který však tragicky přišel o jednu nohu. Tento vědátor bude vaší levou rukou, ale to jen proto, že pravačku vám zasupluje pohledná Alyx Vance, o které jsme už psali dříve. Oba její rodiče potkal v jedničce smutný osud, ale i tak se dokázala od svého otce-vědce naučit mnoha poznatkům a dovednostem, které ve veteší napráskaném City 17 jistě přijdou k užitku.

 Více postav ve hře
Zatím není jisté, jaké bude mít náš hlavní hrdina Gordon Freeman vztahy s ostatními členy týmu, především s Alyx a pak také s G-Manem, který se tentokrát stane jeho šéfem. Obecně se má ve dvojce objevit mnohem více postav (NPC) než v originále, takže nezbývá než napjatě čekat. Každá z nich má být ale unikátní, klíčovou hru prý sehraje i robotický výmysl "Dog" sličné Alyx.

Obrázek Obrázek Obrázek

V jedné části E3 prezentace sami uvidíte, jak je to s onou slibovanou úžasnou mimikou a synchronizací pohybů rtů a řeči doopravdy. Nebudu vás napínat, Valve se totiž i tato část vydařila na jedničku, a tak je rozhovor profesora Kleinera, Alyx a vás radost sledovat (obrázek). Škoda jen, že je tak náhle a násilně přerušen.

 Mimozemské potvory
Podle všeho to vypadá, že na vás z Half-Life 2 zaútočí snad všechny potvory, které jste kosili v jedničce (alien foes, headcrabs, barnacles atd.). Všechny se chovají a vypadají úplně stejně, jen jsou mnohonásobně detailnější, jinými slovy - vypadají teď daleko živěji a skutečněji.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Při tvorbě nových druhů mimozemského neřádu se tvůrci zjevně inspirovali v nějakém přírodovědném atlasu, mnoho jich totiž připomíná zmutovaný hmyz nebo brouky ze staršího filmu Starship Troopers. Tvor s názvem Strider (obrázek) si třeba nejsnadněji představíte jako masivní blechu, jen s tím rozdílem že tenhle miláček má tři nohy, je asi 50 stop vysoký a s oblibou po lidech "šlehá" laserem, jak jste mimochodem mohli spatřit v prvním videu z minulého týdne. Dalším kouskem v podivné vetřelecké zoo se stane potvora „ant lion“, která vám nenávistně prolétne nad hlavou hned v několika misích.

Zajímavě vypadá též „modrobílé chapadlo“, o kterém se mluví jako o Hydře (obrázek). V jedné scénce prohodíte pár slov s Alyx, když opodál seshora seskočí mutant s kvérem. Ještě než stačí zamířit, omotá ho bleskurychle odněkud se vynořivší chapadlo a stáhne s sebou do hlubin (obrázek). Chvíli si myslíte, že máte vyhráno, ale podivná existence se v minutě vrátí a dokonce ještě s kamarádem. V tomto okamžiku ukázka hry tradičně končí a na rozuzlení si musíme počkat až do finální verze Half-Life 2.

 Železní vojáci
Jestli si nyní myslíte, že vše, co nebude pocházet z lidského rodu, musíte nemilosrdně oddělat, jste na omylu. Časy se změnily, a tak za váš tým může kopat i vesmírný cizák. V jedné scéně ze hry bylo například krásně vidět, jak si Gordon, následován věrným krabím stvořením, klestí cestičku parazity okupovanou chodbou.

Obrázek Obrázek Obrázek

Half-Life 2 bude samozřejmě také plná vojenských jednotek s perfektním vybavením, vojáka s kovovým brněním prý v pozdější fázi v City 17 potkáte na každém rohu. Jejich kroky stejně jako u mimozemšťanů bude řídit jak naprogramovaná umělá inteligence, tak i pomocné skripty, obojí by mělo zaručit dynamičnost chování. Jinak řečeno - i když se dostanou do stejné situace, mohou se zachovat úplně jinak. Jak jsem ze hry vypozorovala, občas budou vojáci vašimi spojenci, ale většinou si na ně budete muset dát stejný, ne-li větší, pozor než na nezvané hosty z vesmíru. Vše pravděpodobně objasní až zápletka pečlivě utajovaného příběhu.

 Kam na výlet?
Příkladem jednoho „střetnutí druhů“ bude například akce ve vězeňském komplexu (obrázek), na které je uchvacující její rozsáhlost, dynamičnost a také totální chaotičnost. Souboje vojáků versus mimozemských stvůr nejsou ničím ojedinělým, a tím méně v Half-Life, každopádně když vřava bují před vámi, za vámi, nad vámi a (podle sluchu) i pod vámi, může jít už slušně do tuhého.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dalšími lokacemi, do kterých se s Half-Life 2 podíváte, bude třeba velký zaoceánský parník. Poté, co se vám na jeho palubě podaří zlikvidovat zombíky plné parazitujících headcrabů, rozhodnou se tito cizopasníci, že si jako svého dalšího hostitele vyberou vás. Zda si dáte se svou zbraní ještě jedno kolo, nebo půjde o to rychle zmizet, však už nikde nezjistíte. Ve velkém kaňonu, do kterého se ve hře také dostanete, ale už opravdu půjde o to druhé. Po jeho úspěšném zdolání na vás prý čeká ohromné otevřené prostranství z jedné strany ukončené mořem, z druhé v dáli svítícím City 17 a vysokými skalami. Romantická podívaná. Vaši pozornost však upoutá zrezivělý vrak lodi. Co asi skrývá? Najděte to dříve, než to najde vás.

 Speciální výbava
Co se týče zbraní, příliš toho zatím nevíme. V Half-Life 2 byly zatím spatřeny brokovnice, pistole, kulomet, granátomet a v jedné scénce i dokonalé granáty. Mě však nejvíc zaujala speciální "gravity gun", zvaná než manipulátor, díky které se ve hře budou moci na dálku rychle a přesně přenášet, chcete-li vystřelovat, nejrůznější předměty nebo dokonce lidská těla (případně jejich zbytky). Tato věcička byla k vidění též ve videu, demonstrujícím možnosti enginu, a nutno říci, že vzhledem k její účinnosti se až neskutečně jednoduše ovládá. Prostě jen zamíříte na objekt, který se nachází maximálně pár metrů od vás, a pomocí laseru s ním můžete libovolně manipulovat. To se vyplatí hlavně u předmětů, které byste za normálních okolností vůbec neunesli.

Díky manipulatoru budete moci třeba zvednout kus rozbitého topení a použít jej jako kryt nebo při venkovním boji urvat neonová písmenka z budovy a mrštiti jimi po dotěrných vetřelcích. Vše, co vystupuje z enginu jako objekt, si prostě můžete vzít a použít dle svého uvážení, což může mít později velký vliv na hratelnost.

Obrázek Obrázek Obrázek

V jedné ukázce hry mě dostala akce, při které se létajícímu elektrohmyzu (odpusťte, ale běžný slovník pro Half-Life 2 zkrátka nestačí) pokoušíte ubránit jen kovovým hákem - trochu svérázná analogie plácačky na mouchy. Všechny potvory jsou tak rychlé, že nakonec pomůže, až když za sebou pořádně zavřete vrata. Celý arzenál zbraní by měl být pečlivě vybalancován, podobně jako v Halo, kde žádný kousek nebyl výrazně „lepší“ než jiný a měnilo se jen jejich použití. Každá zbraň v Half-Life 2 má mít navíc také sekundární palební mod.

Nevím, zda následující poznámku zahrnout do tohoto odstavce, ale věc, kterou jsem v Half-Life 2 viděla, bude určitě patřit k nejzajímavějších kouskům příslušenství. Jde o malou digitální kameru, kterou můžete pomocí manipulátoru vzít a skutečně s ní snímat okolní svět. Obraz se přenáší na příslušnou obrazovku, umístěnou do dané lokace ve hře. Protože toto video bylo pouze ilustrační (ne ukázka mise), můžeme jen spekulovat, v jaké situaci se nám bude kamerka doopravdy hodit.

 Zběsilá jízda ve vozidlech
Obrázek zdroj: tisková zpráva Zmínka, která v souvislosti s Half-Life 2 snad ještě nepadla, je možnost řídit ve hře vozidla (opět se mi do hlavy dostává lehké srovnání s Halo). Nikde nebylo přesně řečeno, zda všechna, za to ale víme, že jich využijete jak v singleplayeru tak v některých multiplayerových modech. Jestli jejich použití bude nedílnou součástí hraní nebo jen možnou alternativou nám však zůstává stále utajeno, podle povahy videí tipuju první variantu, která jistě velmi zpestří vaše zážitky.

Pokud se vám dělá při rychlé jízdě lehce nevolno, bude pro vás Half-Life 2 metlou. V jedné misi si totiž střihnete zuřivou jízdu v otevřeném vozítku (obrázek) napříč rozlehlým prostranstvím. Zeshora vás začne obtěžovat jeden neřád (obrázek), připomínající něco mezi hmyzí larvou a peřinou, na zadku s vrtulí ;) Po pár úhybných manévrech najedete na rampu, vedoucí k budovám nahoře. S postavičkami, směšně se snažícími zastavit vás obyčejnými zbraněmi, se nebudete příliš mazlit a jednoduše je smetete z dráhy jako v Carmageddonu. Nahoře prolétnete skleněnou výplní budovy (vozy v Half-Life 2 zřejmě musí být dost odolná) a rozjedete to po silnici směrem k uzavřenému mostu, který přeskočíte. Zátarasy prorazíte jedna dvě, soudě dle několika vraků tu nejste první. Vyskočíte z vozu, vyměníte si pistoli za něco účinnějšího a konečně se rozhodnete s otravným létajícím peřiňákem skoncovat. Po několika dramatických chvílích se vám to skutečně podaří, ale definitivní tečka to ještě zcela nebyla...

 Úchvatný herní engine
Stejně jako v Half-Life jedničce se ani ve dvojce nesetkáme s žádnými cut-scénami z pohledu třetí osoby ani se žádnými nahranými dialogy s Freemanem. Jak říká šéf Valve Gabe Newell: "Gordon Freeman jste jen vy, pouze vy řídíte tuhle postavu a tuhle hru". Podle dojmů z E3 prezentace se Half-Life 2 od svého předchůdce neliší ani v tématu ani v ohledu na hratelnost a celkové pojetí.

Obrázek Obrázek Obrázek

V čem se však liší a to hodně, je grafické zpracování, což musel uznat snad každý, kdo některé z videí jen na chvíli zahlédl. Detailnější textury, efektněji vypadající výbuchy a akce, celkově velkorysejší pojetí. „Úroveň detailů postav, jakou Half-Life 2 nabídne, jste doposud mohli vidět pouze ve filmech,“ tvrdí sebevědomě Newell. Jen na obličeji každého charakteru má hrát zhruba 40 mimických svalů.

Za vše může nový Source engine vyvinutý přímo Valve, který je částečně postavený na technologii modifikovaného fyzického engine Havok, který využívá i např. Deus Ex 2. Jeho další předností jistě budou i relativně nízké systémové nároky, o kterých jsme psali v prvním preview, alespoň to tvrdí vývojáři. Na stejném engine mimochodem poběží též připravovaná Vampire: The Masquerade - Bloodlines.

 Realistická fyzika
Obrázek zdroj: tisková zpráva Hra disponuje opravdu realistickou fyzikou - ve světě Half-Life 2 se vše doopravdy chová jako ve skutečnosti. Předměty létají vzduchem a padají tak, jak mají, kulky zanechávají stopy téměř na všem, lehčím věcem dokonce udělují rychlost stejně jako když do nich kopnete. Úžasná je scéna, ve které odstřelíte můstek se sudy, a ty začnou padat dolů . V cestě jim však překáží několik ze zdi trčících trámů, o které se různě zasekávají, zpomalují a odrážejí. Voda se leskne a dělá dokonalé odrazy, jakoby byla přímo před vámi nemluvě o šplouchnutí, které spatříte, když do ní něco mrsknete. Předměty, které mají plavat, zůstanou na hladině, ty ostatní nemilosrdně klesnou na dno.

Sklo se tříští na malé kousky za doprovodu typického uširvoucího zvuku a na zemi po něm zůstávají střepy. K vidění bude i speciální barevné silné sklo, třeba takové, jaké se používá na vitráže do kostelů. Pokud skrz něj procházejí paprsky světla, jde skutečně o nádhernou podívanou.

Jestliže něco hoří, objekt se postupně zmenšuje až shoří úplně, žádné blaf a třísekundový plamínek, po kterém předmět navždy zmizí z povrchu herního světa. Oheň a plameny (obrázek) navíc vypadají skutečně tak, jako byste se zrovna dívali někam do krbu, nemluvě o charakteristickém praskání hořícího dřeva. Nádhera. A tímto způsobem bychom mohli pokračovat donekonečna, dívat se na ukázky z Half-Life 2 je hotová nirvána.

Obrázek Obrázek Obrázek
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů nebo fotek

Realisticky by měly vypadat i veškeré animace smrti, pro které bylo stejně jako v Unreal Tournamentu 2003 nebo Rainbow Six 3 použito tzv. "ragdoll" technologie. Prakticky se to projeví tím, že modely jen tak bezduše nepadnou na zem, ale přizpůsobí se aktuální situaci (například se pomalu sesunou po zdi nebo při pádů něco převrátí, strhnou sebou něco apod.)

 I na konzolích?
Valve zatím oficiálně neoznámili verzi Half-Life 2 ani pro jednu z konzolí a také prý neexistují žádné smlouvy mezi ní a Sony, Microsoftem nebo Nintendem. V dřívějším preview jsme si ukazovali prodejní výsledky Half-Life, která na konzolích sice obecně vzato uspěla, ale s prodejem na PC se počet kopií pro PS2 nemohl srovnávat. I přesto se nyní začíná čím dál tím častěji mluvit o možné konverzi alespoň pro Xbox. Zaprvé proto, že technicky má být tento krok nejjednodušší a za druhé, Microsoft si za něj údajně rád připlatí, stejně jako v případě DOOM III.

Po prvním teaseru a videu jsme pro vás na web umístili kompletní Half-Life 2 prezentaci z E3, ze které také pochází většina v textu zmiňovaných ukázek. Nad promakaností herního světa se už několikrát jd rozplýval v novinkách tady nebo tady, takže nebudu nosit dříví do lesa. Jisté věci se prostě musí zažít, nebo alespoň vidět ;) Jako jediný herní web jsme pro vás dvaadvacetiminutovou podívanou převedli do střídmé velikosti 20 MB, takže si užijí opravdu všichni i na horším připojení (podmínkou je pouze mít poslední verzi Windows Media Playeru 9 a příslušné kodeky).

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Každá informace o Half-Life 2 se pro herní fanoušky stává doslova modlou. Přitom to nejdůležitější nám stále uniká - neznáme příběh, prakticky vůbec nevíme, o co ve hře půjde, a těžko si představíme i všechny zbraně, které jsou pro každou FPS jedním ze základních kamenů. Bude Half-Life 2 skutečně lepší a úspěšnější než její proslavený předchůdce, který navždy změnil herní dějiny? Možná. Zatím je jen očekávanější. Více určitě naznačí chystané hratelné demo, celý oříšek však rozlouskneme až po 30. září 2003.

Stáhněte si: E3 teaser trailer, E3 kompletní prezentace (22 min. video), Gameplay video

Související články: Preview, Úchvatná podívaná na hraní HL2, Kompletní E3 předváděčka HL2, První obrázky a informace o Half-Life 2!, Half-Life 2 klepe na dveře, Zahrajeme si Half-Life 2 už letos o Vánocích, Vše o prvním dílu Half-Life

Kate
autorce je 18 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games se občas mihne v televizním pořadu GamePage, nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak (všechny články autora)

 
 
Kate

Nejnovější články