Civilization VI si udrží rysy série, ale nabídne výrazné změny v AI vládců a správě měst
zdroj: tisková zpráva

Civilization VI si udrží rysy série, ale nabídne výrazné změny v AI vládců a správě měst

27. 5. 2016 15:37 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Vybraná médiaměla možnost vyzkoušet demo (či spíše předpřipravený build) nedávno oznámené šesté Civilizace. Jak vyplývá z dojmů, šestý díl série bude jiný, ale ne v radikálním slova smyslu. Dojde k úpravě některých prvků, jejich rozšíření nebo modifikaci. Asi největší a nejvýraznější změnou jsou města, která nově svými budovami expandují na okolní hexy, což znamená, že mizí jednohexové metropole, byť obklopené sítí polí, cest a dolů.

Cílem studia Firaxis je, mimo jiné, umožnit „číst“ informace o městě přímo z mapy. Což ovšem není úplně snadné, protože oproti předchozí verzi je třeba překopat způsob, jak hra informace prezentuje. Producent Dennis Shirk k tomu říká: „V předchozích hrách bylo vše vertikální. Vše bylo ve městě. Na mapě jsme nemuseli nic ukazovat, kromě některých vylepšení, takže k tomu, abyste se podívali na farmu a věděli, že je to farma, jste nepotřebovali moc nápověd. Když ale vezmete všechny budovy a dáte je mimo města, dostanete dvanáct čtvrtí, v každé z nich tři až čtyři budovy… a my musíme zajistit, že vše podstatné poznáte z mapy.“

Aby hráči nemuseli rolovat skrz spoustu menu a nápověd, vymodelovali tvůrci každou budovu a jednotlivé okruhy barevně rozlišili. Vědecké budovy jako univerzity či výzkumné laboratoře mají modrou barvu, divadla a kulturní budovy fialovou apod. Výsledek je podle svědectví dobrý. Poznáte jednotlivé čtvrti, které mají tematické zaměření, nemusíte město rozklikávat a intuitivně víte, v čem daná metropole exceluje. Navíc se to nehodí jen k vašim městům, ale i jako útočník rychle poznáte, co od města čekat.

zdroj: Archiv

Workery nahradí v šestce buildeři, které už nejde automatizovat, aby vandrovali kolem města a stavěli, co mohou. Nově vydrží builder jen čtyři stavitelské akce a vy mu přesně řeknete, kde a co postavit podle vhodnosti daného terénu pro určenou budovu. Různé typy terénu mohou dávat bonusy odlišným typům budov (vědecký kampus vedle džungle dává díky zvídavým biologům bodíky do výzkumu). Výsledkem je, že musíte víc věcí obstarávat sami a být aktivnější ve směřování města. Podle toho, jaké máte k dispozici přírodní zdroje a terén, byste měli město specializovat. Postavit sýpku své civilizace v místě, kde se dají těžit diamanty a je v horské oblasti, to není moudré.

Města budou mít (konečně!) vlastní měřítko spokojenosti. Náladu v celé vaší rozsáhlé říši vám tak už nebude kazit jedno naštvané město, ale můžete si dovolit mít smetánku ve vnitrozemských metropolích, která si žije jak v pohádce, zatímco pohraniční prospektoři a horníci kutají cenné zlato a jsou na pokraji revolty.

Zajímavě zní vylepšení výzkumu, respektive jeho urychlení. To může přijít ve chvíli, kdy provedete nějakou akci, nebo se něco kontextuálního stane. Kupříkladu zkoumáte lukostřelbu? Pokud s prakovníkem zaútočíte během výzkumu na nějaké barbary, rázem získáte pár kol. Zkoumáte kamenictví a narazíte na ložisko mramoru? To samé.

Dalším velkým rozdílem oproti minulým dílům se zdá být diplomacie a AI jiných vládců. Ti by měli mít specifické sady přístupů k politice. V preview demu hráli novináři za Čínu a na kontinentu byl Teddy Roosevelt za Američany a Kleopatra za Egypt. Vůdci by měli svými postoji částečně kopírovat historickou předlohu. Roosevelt tedy primárně preferuje klid na kontinentu, kde se nachází jeho stát. Ve chvíli, kdy je třeba, dokáže zmobilizovat velkou vojenskou sílu a ty, kteří narušují klid, ztrestat. Kleopatra zase vše posuzuje měřítkem armády. Pokud máte větší armádu než ona, chová se přátelsky a úslužně. Pokud jste ale slabší, okamžitě se stáváte potenciální kořistí.

To by se ale zas tak nelišilo od tradičního chování AI, která zrovna v Civilizaci nezešílela a nerozhodla se zničit vaší atomovou velmoc třemi pluky mušketýrů. V demu ale do hry vstupuje Roosevelt. Pokud byl hráč slabší a Kleopatra začala být agresivní, Američan začal podnikat diplomatické i vojenské kroky, aby se prostě neválčilo. Je to chytré a znamená to, že se AI nebude vždy chovat oportunisticky - bude mít určité predispozice k nějakému chování. Je samozřejmě otázka, do jaké míry za to mohl specifický scénář dema, a nakolik to bude fungovat i v plné verzi.

Civilization VI zdroj: Foto: Firaxis

Zajímavě by měla fungovat i špionáž. Základní výzvědné praktiky začínají s obchodem. Jakmile obchodník dorazí do města, už máte nějaké informace. S diplomatickými kontakty a příjezdem delegace získáte další zprávy o cizím státu. Pak už pokračujete s vyzvědači, rozvědkou atd. Často získáváte střípky informací, ale klidně můžete i odhalit náhodnou složku motivací AI, která vždy doplní tu základní – zamezí se tak tomu, že se vládci budou vždy chovat stejně.

Ve hře by měla být i efektivnější cesta skrze kulturní vítězství, ale o tom se nikdo nemohl přesvědčit, protože demo bylo limitované na 60 tahů. Vyčkejme tedy na další představení nových prvků a nasměruji vás ještě k oznámení hry, kde jsou představené další novinky. Civilization VI vyjde 21. října na PC.

Nejnovější články