XIII - tipy
zdroj: tisková zpráva

XIII - tipy

9. 5. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Po mnoha odkladech se u nás tento týden konečně začala prodávat česká verze komiksové střílečky XIII, a tak někomu mohou přijít vhod obecné tipy pro její hraní včetně přehledu zbraní nebo řešení zákysových míst.

Autor: Musli
Publikováno: 9.května 2004


 Obecné rady
Zvětšit zdroj: tisková zpráva XIII (recenze) není z herního hlediska nic speciálního, tudíž pro ni platí stejné rady jako pro jakoukoliv jinou FPS. Na boj zblízka se hodí ruční zbraně, především s brokovnicí máte zásah jistý, na střední vzdálenosti se mi nejvíce osvědčil revolver a samopal. Tam, kde využijete dalekohled, je tu vedle odstřelovačky výtečná kuš. Pozor dávejte na vyčerpávání nábojů, není nic trapnějšího než vyskočit zpoza rohu, zmáčknout spoušť a ono nic. Proto nabíjejte vždy před každou akcí. Inteligence nepřátel je také slušná, sami si otevírají dveře, napadají ze zálohy a mají tendenci vás obkličovat.

Obranyschopnost čísla 13 je sice úžasná, vydrží několikanásobně více než jeho protivníci, přesto se helmy a neprůstřelné vesty mohou hodit. Nejen proto prohledávejte všechny skříně, poličky a koneckonců i mrtvé vojáky. Najdete často nejen náboje a lékárničky, ale i dokumenty, podle nichž si sestavujete vlastní minulost. Každá důležitá věc je ještě vypíchnuta různobarevným čtverečkem, který vás navede na daný objekt. Kupříkladu bílý čtverec zoomuje na identifikační karty, klíče a podobné záležitosti, červený kolem nepřátel. Speciální možností je často používaný naviják, pomocí něhož se přesunujete z jinak neopustitelných míst. Vystřelovat jde jen na háky, na které vás rovněž upozorňuje bílý čtverec.

 Nahrávání
Obrázek zdroj: tisková zpráva Existuje možnost nahrávat jen po dosažení předem daných checkpointů. Tato trochu kontroverzní záležitost má v sobě dva faktory. Jednak se stupňuje napětí, kvůli kterému si nedovolíte jen tak lehkomyslně vlézt do neznámé místnosti, na druhé straně se často stupňuje frustrace ze stále dokola procházených lokací. Proto pokud si chcete hru užít, neberte žádné opakování na lehkou váhu. I když už přesně víte, kde kdo stojí, lehkomyslné procházení známého místa se často promění v noční můru jen díky tomu, že už naštvaní budete kazit základní věci. Rovněž berte v úvahu, že obtížnost se postupem času stupňuje, a tak to, co stačilo na začátku, už nemusí na konci znamenat snadný postup.

Když už se dostanete do situace, kdy vám klekne počítač anebo vypnou proud, a vy tak budete muset opakovat nenahranou misi, dejte si záležet stejně jako při prvním průchodu. Zjistíte, že když už víte kudy a co vás čeká, není to tak těžké.

 Záseky
Obrázek zdroj: tisková zpráva I když XIII je hra celkem lineární, přesto se můžete dostat do situace, kdy nebudete vědět jak dál. Řešení přitom bývá často stále stejné. Některé chodby končí zdánlivě jako slepé, než si ovšem všimnete malého větráku schovaného za hromadou beden. Tato situace zvláště v prvních levelech nastává celkem často, a tak dříve než propadnete panice a kouknete se do návodu, rozhlédněte se po nějakém větráku.

Podobně častým zádrhelem je situace, kdy nevíte jak dál a žádná šachta poblíž. V tom případě zakloňte hlavu a mrkněte se po nějakém háku. S pomocí navijáku se přitáhnete nahoru a pomocí směrových šipek se můžete rozhoupat tak, že dosáhnete i na hodně vzdálené plošiny. Ještě než tak učiníte, ale doporučuji celé místo důkladně vyčistit, protože zavěšeni ve vzduchu jste celkem snadným cílem. I když můžete střílet z lana, vaše pohyblivost je přeci jen značně omezena, navíc přepínání mezi ovládáním navijáku a zbraňovým módem zabere spoustu času.

 Řešení složitých situací
Při nastavování obtížnosti úplně zapomeňte na nejnižší stupeň – arcade. Normal je klasicky dobrou volbou, ale skutečně pořádná hra vás čeká až na nejtěžší obtížnost. Složité situace se vytvářejí především v místech, kde hrozí nebezpečí spuštění alarmu, po jehož rozeznění se seběhnou všichni, co jsou kolem. V takovém případě je nejlepší někam na chvíli zalézt a počkat, až se celá lavina přežene. Strážci si jdou za chvíli po svém a na vás zapomenou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Speciálním případem jsou konce misí, v nichž občas čekají jakýsi bossové. Ti mají výdrž podobnou jako vy a v podstatě jde o boty, se kterými se potkáte v multiplayeru. Tady už to chce opravdu trpělivost, schovávat se za překážky a ostřelovat takového protivníka hezky ze zálohy. Určitou zajímavostí, čímž snad neprozradíme nic z příběhu, je identita těchto borců. Možná už tušíte správně – XI, IX a možná potkáte i číslo jedna…

 Speciální místa v misích
Psát návod na podobnou hru snad nemá smysl, zvlášť, když už vyšel například na spřáteleném serveru Abeceda her. Přesto si dopředu prozraďme některá řešení, která berte spíše jako krátkou upoutávku na situace, které můžete zažít. V bance vás sice sama postižená dáma upozorní, že ven se dostanete, jen vezmete-li ji za rukojmí, přesto vám neřekne, že i tak po vás budou střílet. Proto vždy musíte mít rukojmí mezi sebou a střelcem, což v případě, že jich je víc, není úplně jednoduché. Stačí proto jen odrazit první nápor a pak si ji přehodit přes rameno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva V misi, kde se vydáte po stopách doktora Johanssona, se vyvarujte spuštění alarmu. Stačí jít nikoli chodbou, ale skrz jednotlivé ordinace, kde budete muset židlí omráčit jednoho z doktorů. Spustíte-li alarm, prakticky nebudete mít kam se schovat, protože strážci se na vás sesypou i v místnostech, ke kterým si otevřou dveře. Těžko se pak bojuje, stojí-li ve všech dveřích zástup pistolníků. A nakonec v misi na ponorce používejte skrčenou chůzi, z nějakého důvodu se pro většinu strážců stanete neviditelní. Budete-li chodit normálně, spustíte poplach a mise končí. Pokud přesto použijete nějakou bolestnou narkózu, odneste bezvládné tělo někam, kde ho ostatní nenajdou.

 Zbraně

Nůž – vrhací zbraň se bude hodit vlastně jen jednou, po vašem uvěznění, kdy nic jiného nebude k dispozici.

9mm pistole – překvapivě přesné a účinné zbraně, které se i na delší vzdálenost hodí. Zvláště po obdržení schopnosti ovládat dvě najednou.

Granáty – s možností nastavení zpoždění výbuchu se hodí zvláště při shazování do studní, roklí a proti více soupeřům na jednom místě.

Brokovnice – jako vždy skvělé na blízko, na nic na dálku.

Kuše – jedna z mých nejoblíbenějších, tichá a přesná. Bez ní by bylo velmi těžké se přes některá místa dostat

Assault rifle – útočná puška je dle mého názoru trochu zbytečná, její funkci lépe plní Kalašnikov. Ale umí vrhat granáty.

Kulomet – trochu velká spotřeba, silný zpětný náraz, ale jinak slušný.

Sniperka – co do funkce naprosto shodná s kuší.

Bazooka – totální devastace na delší vzdálenost. Dopadne-li vedle vás a přežijete-li to, na chvíli ztratíte sluch a obraz se roztřese

Kalašnikov – jako vždy totálně spolehlivý

Mini Gun – ruční zbraň, která ve dvojím provedení odvede na krátkou vzdálenost velice kvalitní práci

 Technické záležitosti
Obrázek zdroj: tisková zpráva XIII běží pod Unreal enginem, což by někoho se slabším počítačem mohlo vystrašit. Ale nebojte se, samotný engine je natolik kvalitní a grafika z výpočetního hlediska natolik jednoduchá, že vám bude bohatě stačit něco na úrovni 1GHz a GeForce 2. To platí pro rozlišení 1024x768, ve kterém už si s převahou vychutnáte všechny vizuální libůstky. Neberte to jako popíchnutí, ale čert ví, jak na takovéhle sestavě bude vypadat nový Doom, že ano?

Tento článek je uveřejněný s laskavým souhlasem časopisu SCORE, kde původně vyšel.

Stáhněte si: Demo, Videa, Patch, Editor map, Screenshoty, Cheaty...

Související články: Návod, Recenze, První dojmy, Novinky

Linky: Fanouškovská stránka, Slovenština pro demo



 
Musli
autorovi je 25 let, pracuje jako PR manager CD Projektu a dříve byl zástupcem šéfredaktora SCORE; své herní začátky datuje od roku 1987, kdy prvně usedl ke stroji C64; specializuje se na RPG, MMORPG, strategie a lehce FPS nebo adventury (všechny články autora)

 
 
Musli

Nejnovější články