SimCity o dva týdny později: rady, tipy, triky a pohled pod kapotu
zdroj: tisková zpráva

SimCity o dva týdny později: rady, tipy, triky a pohled pod kapotu

19. 3. 2013 21:11 | Návod | autor: Jan Horčík |

Od vydání nového SimCity uběhly skoro dva týdny a hráči i herní novináři se pídí po všech záludnostech, které mohou pomoct k dosažení ultimátního cíle: stát se nejlepším starostou. Mezitím se vývojář z Maxisu freneticky snaží hru vyladit, aby běžela tak, jak bylo původně zamýšleno (a slibováno), a pokud možno, s co nejmenším počtem chyb. Což se zatím úplně nedaří.

V současné době jednoznačně platí dvě věci: a) SimCity se neustále mění, b) hráči i novináři hru teprve poznávají a rozkrývají. Maxisu se musí přiznat, že simulace enginu GlassBox je když nic jiného, tak komplexní. A vývojáři sami pochopitelně svá tajemství odkrývají jen pomalu a neradi.

Například se velmi rychle ukázalo jak prostá je umělá inteligence, která ovládá pohyb vozů městských služeb. Jak jste si už určitě všimli, všechna auta jezdí jednou a tou samou trasou - často se nakupí v zácpách a celkově představují velmi nerealistický prvek. Volí totiž nejkratší vzdálenosti mezi cíli, ale vzhledem k dopravní situaci nikoliv nutně nejrychlejší cestu.

Dále platí, že s každým novým patchem se do hry zanášejí také nové bugy. Ačkoliv tedy dnes už můžete hrát SimCity 1.5, ještě v sobotu mi hra např. zvládla ukázat chybovou hlášku sdělující, že dlouhé hodiny piplané město "neběží správně a bude třeba jej opravit, což může trvat i několik minut". A skutečně to několik dlouhých minut trvalo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Problémy trvají

Naštěstí se město opravilo. Předtím jsem se snažil marně umístit novou ranvej letiště a postavit recyklační stanici, obojí bez výsledku. Ačkoliv ve městě bylo místo na oboje - a při kliknutí se dokonce "smazaly" budovy pod zamýšleným umístěním - samotná budova se nepostavila. Tento bug zatím přetrvává.

A není jediný. Často vás budou mást např. podivná hlášení o tom, že výpustě kanalizace jsou zbytečné (po postavení čističky), ačkoliv vodu čistí. A jsou tu jiné podobné vylomeniny. Zjistíte také, že hra má spoustu nepříjemných omezení. Například nelze napojit silnici tam, kde jste umístili autobusovou zastávku. Křižovatky jsou obecně velký problém, jednak zpomalují dopravu, za druhé ale v některých případech znemožňují samotnou stavbu silnic.

Nelogický je i fakt, že zatímco buldozerem lze zničit více úseků silnice najednou, nelze více úseků silnice najednou vylepšit na vyšší úroveň. Je tak postupně nutné klikat na všechny jednotlivé úseky silnic v celém městě! Aneb příjemná minihra? Tou mělo nejspíš být i hledání opuštěných a vybydlených budov - místo toho, aby kamera přiblížila konkrétní místa s těmito budovami, musíte je (ač v malém městě) po jedné hledat. Často jde o titěrné budovy, takže se spletete a na nízkým zoom zničíte třeba vedlejší věžák. Chybí také některé důležité klávesové zkratky, např. R pro rezidenční oblasti jako v minulých dílech.

Rady do začátku

  • dobře si rozmyslete zda regiony na mapě zpřístupníte i ostatním hráčům
  • jakmile si nějaký region zvolíte, prověřte směr větru (znečištění ovzduší cestuje po větru) a především zdroje, které mapa ukrývá (ropa, ruda, uhlí)
  • obchody fungují svým způsobem jako zdroje štěstí, ale není jich zdaleka potřeba tolik jako v minulých dílech
  • obchody stavte např. mezi industriálními zónami a obytnými zónami tak, aby simáci mohli nakupovat při cestě z práce
  • nezapomínejte používat čtvercový/kruhový nástroj tvorby silnic, značně to ulehčí práci
  • pokud máte stále problémy s připojováním do hry, zkuste založit svá města na různých serverech
  • hrát na pomalejší než nejrychlejší čas je… zbytečné, a časově extrémně náročné
  • peníze mezi jednotlivými městy nelze přesouvat

Jak to funguje?

Simulační engine GlassBox má být základem pro všechny nové hry studia Maxis. Je proto navržen velmi univerzálně; de-facto je od samotného SimCity oddělen a stavění města je až jakási nadstavba.

V simulaci fungují následující základní entity: agenti, jednotky a zdroje. Jednotky obsahují zdroje - například uhelný důl obsahuje jednotky uhlí. Elektrárna zase jednotky elektřiny. Dalším typem zdroje v těchto jednotkách jsou ale třeba i pracovníci nebo voda. Agenti, v případě SimCity simáci nebo auta (např. policejní), skrze celou simulaci přenášejí zdroje.

Jakmile se v jednotce sejdou zdroje (uhlí) a pracovníci, pokud je jednotka aktivní, začne obě spotřebovávat a produkovat jiné zdroje: elektřinu a znečištění. Všechny herní grafické efekty (kouř vycházející z komína elektrárny) jsou přímo spojeny s pravidly simulace, tedy stavem jednotlivých agentů a zdrojů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

To představuje zásadní a tolik vyzdvihovaný rozdíl proti předchozím dílům, na kterém Maxis demonstruje hloubku simulace nového SimCity. V původních dílech se počítalo pouze s velkými statistickými modely a auta/lidé na ulicích s nimi nebyli přímo spojeni. V novém SimCity je to jinak.

Jak se ale ukazuje, není vše tak lesklé, jak to Maxis maluje. Simáci totiž nejsou persistentní ve všech ohledech - tzn. že když se den po vybudování svého města znovu připojíte, nenajdete stejné simáky na stejném místě, protože nevlastní stály dům ani nevypadají stejně. S sebou si přenášejí pouze zdroje jako zdraví, peníze, štěstí nebo vzdělání a další. Které další, to už bohužel Stone Librande ve svém blogpostu nezmiňuje. Prý je to kvůli tomu, abyste mohli mít ve svém městě simáků víc. Hm. Zároveň ale dodal, že celý herní design SimCity se ještě může měnit.

Paráda. Takže jsme si vlastně koupili něco, co ze začátku nefungovalo vůbec, pak to fungovalo trochu, ale jinak, než bylo slibováno, a teď se dozvídáme, že to vlastně v budoucnu může fungovat ještě úplně jinak.

Notičky pro pokročilé

  • policejní velitelství můžete později vylepšit o detektivy, kteří dokážou najít zločince nejen venku na ulici (to zvládají i klasičtí poldové), ale také uvnitř budov (to poldové nezvládají)
  • zločinci postupně získávají zkušenosti a "levelují" pokud je včas nechytíte
  • nebojte se sdílet všechny svoje služby se sousedními městy; nikdo zatím příliš dobře nechápe jak to vlastně funguje, ale rozhodně z toho nebudete škodní
  • zbavujte se opuštěných a prázdných budov buldozerem, jinak se v nich začne seskupovat lůza, stanou se semeništěm kriminality, drog a píchačů marihuany!
  • udržujte vyváženost mezi obytnými čtvrtěmi a průmyslem; v případě nedostatku pracovních míst se objeví bezdomovci, těch je těžké se zbavit, jediný způsob je nechat je pracovat v práci s nízkou kvalifikací
  • jakmile ale máte super-vyspělé město, taková místa nelze sehnat; jediný způsob je pak udělat jim speciální slum, nebo je poslat autobusem do jiných měst
  • když dosáhne poptávka po nejlevnějších rezidenčních zónách nuly, můžete zvýšit této skupině daně
  • vypadá to, že jakmile můžete stavět vysoké školy, nepotřebujete ty základní; nelogické, ale podle některých hráčů funkční
  • nechcete-li aby budovy zvyšovaly svou hodnotu, použijte nástroj pro odstranění zón; nezničí budovy, pouze zabrání jejich dalšímu růstu
  • klávesové zkratky: B - buldozer, C - screenshot, V - video

Rychlý prachy

Města v novém SimCity nejsou nikdy "hotová", stejně jako nikdy nejsou "hotová" města v reálném životě. Neustále se někde něco kope, bourá, prostě mění. V tom je zakopán pes nového SimCity. Připravte se na to, že často budete muset svá města z gruntu přestavovat.

Chcete-li poměrně rychle získat peníze k tomu, abyste mohli začít vydělávat opravdové peníze, začněte následovně: zaplňte mapu nejlevnějšími silnicemi a rezidenčními zónami doplněnými o spoustu průmyslu a trochu obchodů. Pokud se nebojíte úvěrů, můžete rovnou začít silnicemi střední nebo vysoké hustoty, protože časem stejně bude třeba ty původní vylepšit.

Služby ale udržujte na minimu - stačí elektřina (nejvýhodnější je začít s větrnou elektrárnou, která je nejlevnější a bez znečištění, ale velmi prostorově náročná), vodárna a výpusť kanalizace. Teprve později přidejte po jednom policejní stanici, hasiče a nemocnici. Žádné školy, autobusy, žádné další výdaje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pouze postupně budujte skládku a možná není špatné rovnou začít i tramvajovou trať (např. bulvárem do kříže přes celou mapu). Zaplňte mapu a vyžeňte zisk na 20 000/hod. Jakmile budete na téhle cifře, našetřete alespoň milion. Následně začněte plánovat své obchodní impérium.

Zaměřte se na zdroje, které má město k dispozici. Postavte obchodní depo a maximalizujte těžbu. Vše posílejte na vývoz. Jakmile to bude možné, vylepšete obchodní depo, postavte jeho vyspělejší verzi. A především: postupně se zaměřte nikoliv na vývoz komodit, ale hotových výrobků.

Zdaleka nejlepším zdrojem peněz jsou továrny na mikroprocesory, které dokáží využít lokální zdroje a recyklační centra. Neohlížejte se na to, že městský rozpočet je v mínusu - pokud zvládnete dobře obchod, budete prodejem výrobků vydělávat miliony, zatímco městská pokladna bude v mínusu par desítek tisíc.

Jak na dopravu

  • čím víc křižovatek, tím problematičtější doprava a častější zácpy; na hlavních tazích se pokuste dělat křižovatek, co nejméně pro plynulejší dopravu
  • pokud chcete mít město ve kterém se simáci pohodlně dopraví všude kam je třeba, budete muset nasadit tramvaje
  • zatímco autobusy jsou určené zejména pro nízko a středně příjmové simáky, tramvaje mají rádi všichni
  • obvykle stačí jedno tramvajové depo na 100 000 obyvatel
  • nejlepší je pochopitelně kombinace autobusů a tramvají
  • dávejte ale pozor, abyste autobusové zastávky vždy stavěli po dvou na každou stranu ulice; simáci jsou líní chodit
  • základní a střední školy potřebují školní autobusy, univerzity a vyšší odborné školy už využívají klasické autobusy
  • autobusové zastávky mají smysl poblíž nákupních čtvrtí, přivedou nové zákazníky

Objektivní kritika?

I po mnoha rozehraných městech mám k SimCity stejné výhrady, které jsem zmínil v recenzi. A přibyly nové. Vzhledem k velikosti měst nemají například žádný smysl ani koleje - kdo by v takovém pidi městečku stavět železniční trať, když stačí postavit tramvaje? Špatný dojem na mě dělá i skutečnost, že jakmile se město vyhoupne nad 200 000 obyvatel, klidně až polovinu jeho plochy pohltí "pevné" budovy - elektrárny, čističky, skládky apod.

Soběstačné město není dlouhodobě udržitelné a hra vás i tímto způsobem nutí hrát ve více městech, resp. s více hráči. Stejně tak není možné hrát bez obchodování se surovinami/produkty na globálním trhu. Jenže obchodování je "prostě někde v cloudu"; nejde vlastně ani o skutečné obchodování, protože vy nijak nemůžete ovlivnit cenu prodávaného zboží. Navíc, regionální spolupráce stále ještě nefunguje tak jak by asi měla, což je velmi matoucí.

Další zásadním problémy tkví v tom, že: 1) chybí tlačítko "zpět", resp. možnost přesunovat napevno postavené budovy. Ukliknete se a jste nahraní - můžete je jen zničit. 2) samotné město nelze nijak uložit v čase, zálohovat si jej na serveru v nějakém okamžiku hraní. Takže povídačky o tom, jak je "SimCity hra a experimentování" si může hlavní designér Stone Librande strčit za klobouk. Kdo by v takové situaci experimentoval?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Bugy a nejasnosti najdeme i v protiřečících si zprávách o stavu města ("není kde nakupovat" - domácnost, která bydlí naproti obchodní čtvrti), v některých úkolech (dovez trajektem XXX turistů - mety dosaženo, úkol přesto nebyl splněn). Tramvaje, které se občas pominou a jezdí v kruhu jsou už jen třešničkou na dortu, která vás může rozbrečet nebo rozesmát. Ale nevadí, k SimCity se určitě ještě vrátíme.

Nejnovější články