Half-Life 2 - řešení zákysových míst
zdroj: tisková zpráva

Half-Life 2 - řešení zákysových míst

2. 12. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Half-Life 2 je úžasná hra, ale méně zkušený hráč se v ní může často zaseknout kvůli puzzlům s využitím fyziky. Proto vám určitě přijdou vhod obecné tipy, přehled všech nepřátel a řešení těch nejobtížnějších hádanek.

Autor: Frix
Publikováno: 2.prosince 2004


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Half-Life 2 (recenze) je úžasná hra, ale méně zkušený hráč se v ní může mockrát zaseknout především kvůli puzzlům, které berou v potaz fyzikální engine. I bez nich ale obsahuje HL2 řadu obtížných míst, a tak vám určitě přijde vhod tato sbírka obecných herních tipů a řešení specifických hádanek, abyste úspěšně zvládli překonat problémové části. Pokud však dovedete odolat a nejste v úplně největší krizi, zkuste dohrát Half-Life 2 sami. Radosti ze zdárně pokořeného zákysu nebo výzvy se použití návodu prostě nevyrovná. U jedné z nejlepších her vůbec to potom platí dvojnásob.


Obecné bojové tipy

1) Využívejte kamarády – v pokročilých částech hry se objeví pomocníci z odboje, které se nezdráhejte vysílat do boje, usnadní vám mnohokrát život. Umírají sice celkem rychle, ale hra vám čas od času hodí do cesty někoho dalšího, takže netřeba se držet na uzdě. Šikovní jsou medici, kteří sice nedovedou léčit nijak extra rychle, ale jejich zásoby medkitů jsou nevyčerpatelné. Po boji chvíli vydržte na místě a nechejte se vyléčit na maximální zdraví.

2) Používejte zbraně adekvátní situaci – když se zničehonic objeví smotek vzácných šipek do kuše, nejspíš je budete moct brzy dobře využít. Stejné pravidlo platí pro všechny další vzácné typy nábojů a postup hrou je daleko snazší, když se situacím přizpůsobíte. Na dálku je zbytečné plýtvat samopal, stejně tak je zbytečné zabíjet běžné zombie Magnumem. Skoro kdykoliv jde použít gravity gun, stačí se porozhlédnout po okolí a trochu si pohrát. Prakticky jakýkoliv předmět je při hodu na blízko zaručeně smrtící.

3) Buďte rychlí – nezapomínejte, že HEV oblek má automaticky dobíjenou energii nejen pro baterku. Stisknutím Shiftu (případně jiné klávesy, pokud jste měnili základní nastavení) se dá Gordon do běhu a neexistuje lepší metoda, jak utéct do bezpečí před velkou přesilou. Také přesuny na větší vzdálenosti by byly bez sprintu zbytečně zdlouhavé.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nepřátelé a taktika

Barnacle – visí od stropu a jejich sosáky se dají někdy přehlédnout, ale stále zbývá dost času na protiútok. Ideální je hodit jim jako návnadu cokoliv po ruce, ideálně pak barel s benzínem a střelbou ho dovést k výbuchu.

Headcrab – na dálku jsou tyhle malé skákající příšerky celkem neškodné, ale nenechte si je přiblížit k tělu, jinak může být obtížné se do nich trefit. Dobře poslouží pistole nebo brokovnice.

Rychlý headcrab – běžná podoba vylepšená o dlouhé nohy, které z headcrabu dělají hnusného nepřítele. Dovede se extrémně rychle pohybovat, doporučuji používat brokovnici nebo klidně pulzní pušku.

Zombie – pomalí nepřátelé, kteří jsou nebezpeční jen ve stádu. Ideální je zabíjet nemrtvé gravity gunem a čímkoliv těžkým, dobře poslouží i pár ran z běžné pistole. Miřte vždy na hlavu, jinak headcrab přežije a máte o problém navíc.

Rychlá zombie – zatraceně nepříjemná variace, která se vyskytuje hlavně v Ravenholmu. Pokud se k vám sápe po okapu, okamžitě palte brokovnicí. Přímý boj je ztížený jejich rychlostí, po zásahu hráč odletí pár kroků dozadu.

Toxická zombie – strašně tuhý nepřítel, který sice sám o sobě nedovede prakticky vůbec útočit, ale jsou na něm toxičtí headcrabové. Na zabití je třeba spousta ran z Magnumu nebo dvě šipky z kuše. Dobře fungují také výbušniny, používejte barely a gravity gun.

Toxický headcrab – podobný případ jako jejich nositel. Vydrží dost, radím používat Magnum. Po zásahu spadne vaše zdraví na jeden jediný bod, což se časem samo spraví aplikací protijedu, nicméně mezitím může oslabeného hráče zabít prakticky cokoliv jediným zásahem.

Antlioni – dokud hrdina nedokáže pomocí Bugbaitu brouky ovládat (do 9. kapitoly), vyplatí se používat na ně brokovnici a pulzní pušku. Ideální je samozřejmě vyhnout se kontaktu zcela, používáním gravity gun a kladením „koberečku“ přes písečné cesty.

Antlion Guard – masivní, děsivě silná verze Antliona. Dá se zabít pár desítkami střel z brokovnice na absolutní blízkost, daleko lepší je ale prostě utíkat, pokud to jde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Civil Protection – základní vojáci ze začátku hry, mají jen pistoli nebo samopal a dvě rány pistolí do hlavy je spolehlivě sundají. Žádný velký problém.

Overwatch – standardní vojáci Combine, nejběžnější nepřátelé ve hře. Mají samopal, brokovnici nebo pulzní pušku a dovedou zatraceně nepříjemně házet granáty (které se však dají ve vzduchu chytit gravity gunem a poslat zpět). Jasnou volbou je pulzní puška, na blízko brokovnice v sekundárním módu. V části hry s Bugbaitem používejte brouky co nejčastěji.

Overwatch Elite – objeví se až ke konci a poznáte je podle bílé uniformy. Jsou nejsilnější z běžných protivníků a používají často plasmové granáty u pulzní pušky. Ideální je na ně kuše.

Scanner – neškodný bot, který je spíš neskonale otravný. Dá se zničit čímkoliv.

Rollermines – pohyblivé miny poprvé jednu uvidíte při házení si s Dogem, jízda po serpentinách jim věnuje celý jeden úsek. Dají se chytit gravity gun a poslat na nepřítele, nejdou ovšem zničit. Jedinou šancí je hodit je opodál, ideálně přes útes do moře.

Manhack – rotující sekáčky malých robůtků nejsou zrovna příjemné, stejně jako nepředvídatelná dráha letu. Na dálku se vyplatí pistole, zblízka pak gravity gun a hození proti stěně.

Combine Gunship – letadla jsou vždy dost problematická kvůli svojí rychlosti, obratnosti a supersilnému kulometu. Naštěstí se vždy opodál najde zásobárna raket. Při navigaci je důležité nemířit přímo na loď, jinak raketu sestřelí. Zapojte fantazii a trochu manévrujte, na střední obtížnosti stačí tři přesné zásahy.

Strider – obří pavouk je v pravém slova smyslu ultimátní nepřítel. Pokud se mu náhodou připletete pod nohy, jste mrtví okamžitě, zásah energetickým dělem rovněž nenechá organické součástky Gordona Freemana pohromadě. Jedinou možností je raketomet a pět přesných zásahů do těla či do dlouhých nohou.


Řešení zákysových míst

První a druhé kapitole se zde věnovat nebudu - jsou ostatně rozkoukávací, beze zbraně a zabloudit se v nich snad nedá ani se zavřenýma očima.

 3. kapitola - Route Kanal

- Přibližně v polovině části přichází na řadu první logická hádanka a už tady se někdo může zaseknout. Na vzdálený konec prkna je třeba naházet cihly, aby se prkno převrátilo a šlo po něm vyskočit na druhou stranu (obrázek).

- Ve velké místnosti se spoustou barelů se po explozi objeví Manhackové, následně přelezete do další místnosti a může následovat zásek. Je třeba doskákat zeshora k dole se nacházejícímu ventilu, který zatopí obě místnosti vodou. Následně se vraťte zpět, proplavte dolů a skrze původně nedostupnou rouru. Rozbijte dole plaňky, osvoboďte tím držák na kabely a až vyplave na hladinu, vyskočte pomocí něho na pevninu. Skákání může zabrat chvíli času, stejně jako ve skutečnosti není podobná situace zrovna rájem stability (obrázek).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 4. kapitola - Water Hazard

- Jeden z nájezdových můstků nad vodní nádrží je beznadějně sklopený. Beznadějně naštěstí jen na první pohled - je nutné do vody shodit všechny modré barely v okolí a potom je ve vodě přesunout do klece. Tím se skokánek nazdvihne a vy můžete v pohodě pokračovat (obrázek, thx TomasSK za tip).

- U první zavřené brány je třeba se probít skrz menší budovu, na jejímž konci ovšem čeká jen pokažený ovládací ventil. Překvapivě hodně lidí se na tomto místě zasekává, stačí se přitom podívat vpravo, kde se přímo nabízí k odstřelení několik barelů. Uvolní se tím nálož kmenů, které bránu otevřou hrubou silou (obrázek).

- Při honičce po vodní ploše se zatarasí cesta plameny, které hodně blokují výhled. Úplně vpravo je připravený skokánek, který vás donese do bezpečí (obrázek).

- Když se jedna z bran zavře přímo před vámi, neztrácejte hlavu a vraťte se o kus zpět, kde se nachází drobné zákoutí se schody a dveřmi do komplexu budov (obrázek).

- V jedné z přestávek bude zapotřebí přeskočit stěnu a v dohledu jaksi není možnost, jak toho dosáhnout, páka je zaseknutá. Musíte vylézt po žebříku a balkonech k pračce na okraji jednoho z nich. Nejde s ní sice pohnout, ale jde strčit přes okraj, což zatíží výtah natolik, že s pákou půjde pohnout a skokánek se tak rázem dá použít (obrázek).

- O chvíli později následuje celkem běžný zásek, kdy je potřeba se dostat za ohradu z kůlů, ale na dohled není možnost, jak to provést. Klíčem je zavřený rudý kontejner, který jde obejít z druhé strany, uvnitř se odpálí barely a dveře jsou rázem otevřené. Pokračujte dovnitř a postupně do dalšího tunelu (obrázek).

- Sekce s velkou přehradou je zrádná, ale indicie hovoří jasně – hráč musí nějak otevřít část přehrady, která blokuje skokánek tvořený několika kmeny. Jeďte doleva k velké červené budově, následuje klasický průchod skrz komplexem budov a nakonec se dostanete k ventilu, který přehradu otevírá (obrázek).

 5. kapitola - Black Mesa East

- Těsně před vstupem do Ravenholmu cestu blokuje žebřík, který je dole zablokovaný pletivem. Možná jsem se tu zaseknul jako jediný, nevím, ale čekal jsem využití nově získaného gravity gunu a tak jsem si k žebříku vystavěl schody. Ouha – na žebřík jednoduše nešlo skočit. Řešení je triviální, dole je na pletivu zámek, který stačí odstřelit :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 6. kapitola - We Don’t Go To Ravenholm

- Nevíte, jak se dostat přes elektrizovaný žebřík? Musíte vypnout rožnící se zombie u prvního setkání s otcem Grigorijem, načež se po průchodu budovou eventuálně dostanete k vypínači elektřiny (obrázek).

- Zásek u dvou pastí s auty je sice ojedinělý, ale není ostudou se stát jedním z trpících. Je nutné neustále mít na paměti používání všech možností prostředí. V tomto případě se pomocí prvního auta dostaňte do vzduchu, přeskočte na druhé auto a pokračujte dále po ochozech (obrázek).

- Ve skákací časti, kdy se postupně dostanete přes řadu krabic a střech až na vysoký ochoz, se objevuje zákys s problémem skoku na druhou stranu. Nejde jej absolvovat bez mezičlánku, kterým je motorově poháněná kladka. Páka, která ji ovládá, se nachází na drobném osvětleném balónu, napravo od pokažené pasti s vrtulí (obrázek).

 7. kapitola - Highway 17

- Rada pro všechny skoky, které na vás zde čekají: pokud jste nějakým záhadným způsobem minuli instrukce na obrazovce, stačí stisknout shift a bugyna znatelně na krátkou chvíli zrychlí, pozor ale na její ovládání.

- U velkého magnetického jeřábu by šlo snadno zapomenout na nutnost přenést na vyvýšený můstek i bugynu. Seberte ji prostě jeřábem a přesuňte na místo určení, kde jste před chvílí vyčistili Combine pomocí několika obrovských kontejnerů (obrázek).

- O kus dál se nachází energetická bariéra, kterou lze sice obejít pěšky, ale pro bugynu je to příliš velká překážka. Stačí sledovat elektrické dráty, které neklamně vedou ke Combine APC. Odstraňte zarážky zpod kol a bariéra je dole (obrázek).

- Poprvé se objevuje puzzle s vytažením elektrické zásuvky zpoza bariéry pomocí gravity gun, proto tento opakovaný problém už nebudu nadále zmiňovat. V současné misi se nachází bariéra v jedné z místnosti na mostě (obrázek).

 8. kapitola - Sandtraps

- Ovládání brány na tři elektrické baterie si žádá doplnění dvou nových. Jedna se nachází vždy u postele uvnitř domku, druhá se ovšem může objevit na několika rozdílných místech. Patří mezi ně modré auto venku, tedy přesněji pod jeho kapotou, větrný mlýn nebo vana na dvorku. Vraťte obě baterie na místo a brána bude opět funkční (obrázek).

- V písečné části se za každou cenu držte od písku daleko a když jej musíte přejít, používejte desky a plechy na vytvoření ochranného koberce. Pomohou i restriktory, masivní kladiva, která svými údery zastraší antliony.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 9. kapitola - Nova Prospekt

- Hodně tuhá úroveň, většinou však jen díky drsným bojům, není tedy příliš mnoho vyloženě zákysových míst. Často se zde vyskytují stacionární kulomety, které zvrhávejte pomocí granátů. Dokud to půjde, využívejte co nejčastěji Antliony. Když se potom setkáte s jejich drahou matičkou, na nic nečekejte a utíkejte. Nástěnné miny jsou také záležitostí pro Antliony - přivolat si jich můžete, kolik jen chcete.

- Na samém konci se objevuje pořádně stresující situace, kdy se na Gordona valí gigantický drtič odpadu nebo čehokoliv jiného. Aby se z něj nestal specializovaný drtič zabijáckých vědců, je třeba hodně rychle naskládat krabice k otvoru nalevo a vyskočit dovnitř.

 10. kapitola - Entaglement

- Několikrát je nutné rozmístit stacionární kulomety a bránit se tak přesile Combine, zatímco Alyx trousí poznámky přes intercom. Poprvé je to ještě snadné, stačí nastavit kulomety blízko k sobě doprostřed místnosti tak, aby kryly oboje schody (obrázek).

- Druhé setkání s kulomety již tak jednoduché není, vojáci je nepříjemně často zvrhávají a přežít tento segment může být opravdové umění. Plánujte v klidu a s rozvahou, Combine začnou nabíhat teprve po umístění třetího kulometu. Ideální je postavit velmi blízko k sobě dva kulomety k částem s bariérou a třetí kulomet ke konci chodby se stanicemi pro HEV a zdraví. Stejně důležité je i barikádování, nezapomeňte postavit před kulomety barely a bedny, čímž Combine znemožníte nebo aspoň hodně znesnadníte jejich převrhávání. Pokud kulomet spadne, okamžitě jej zvedněte a postavte zpátky na místo, zamiřte jakoby do stropu a kulomet se zorientuje nohama na zem. Alternativně lze postavit dva kulomety a třetí držet celou dobu v rukou, i takhle totiž střílí a když jej přímo ovládáte, znamená to opravdu solidní sílu (obrázek).

- Ke konci se rozmístění kulometů již dá zvládnout s přehledem, pro jednou se dokonce Alyx zapojí aktivně do boje. Kulomety stačí rozmístit proti východům, co nejdále od nich, poslední potom neste v rukou a používejte jej výše popsaným způsobem (obrázek).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 11. kapitola - Anticitizen One

- Jeden z nejdelších a nejzábavnějších úseků hry, ve kterém se však podle mého názoru zákysová místa příliš nevyskytují. Jestli na nějaké sami narazíte, dejte vědět ve fóru.

 12. kapitola - Follow Freeman!

- Stejný případ jako předchozí kapitola, snad jen se hodí rada k objevujícím se kulometům. Nezapomeňte na sekundární mód granátů, který je ladně skutálí po zemi, kde se nachází váš cíl. Boje obecně hodně tuhnou, objevují se pravidelně Strideři a spousty elitních vojáků. Nebojte se používat nejtěžší kalibry, kupříkladu sekundární mód pulzní pušky.

 13. kapitola - Our Benefactors

- Cesta je jasná a lineární, snad jen nevstupte omylem do transportéru, který míří do elektrického pole :) Boje nejsou překvapivě až tak obtížné díky překonfigurované gravity gun, která nyní účinkuje i přímo na těla vojáků. Ideální je přitáhnout jednoho k sobě, použít jej jako štít a následně ho hodit proti zbytku. Nezapomeňte na používání poletujících jader jako zbraní.

 14. kapitola - Dark Energy

- Poslední „boj“ Half-Life 2 je překvapivě snadný - stačí se soustředit na posílání jader do teleportačního přístroje a brzy uvidíte závěrečnou scénu hry.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
To je všechno. Kompletní návod v plánu nemáme, ale pokud narazíte na místo, které bylo nějakou shodou okolností opomenuto, popište nám jej detailně ve fóru a pokusíme se vám poradit (nebo zkuste zatím jen částečný návod ve slovenštině). V případě zájmu mohou být tipy časem doplněny o nejčastější dotazy, na které jste zde nenalezli odpověď.


Pouze na internetovém obchodu Tiscali GameShop/(X)zone nyní obdržíte při koupi Half-Life 2 dodatečné CD s exkluzivní češtinou do hry (více informací a obrázky).


Stáhněte si: Trailery, Videa, Cheaty, Screenshoty...

Související články: Recenze (11/2004), Preview (4/2003), Dojmy z E3 (5/2003), Shrnutí zahraničních recenzí (10/2004), DOOM III vs. Half-Life 2 HW téma (6/2003), Novinkové články



Frix
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje helsinskou Open University of Economics; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)


 
 
Frix

Nejnovější články