Microsoft umožní domácí streamování Xbox One her na Windows 10 PC a tablety
zdroj: tisková zpráva

Microsoft umožní domácí streamování Xbox One her na Windows 10 PC a tablety

22. 1. 2015 10:40 | Hardware | autor: Petr Poláček |

Šéf herní divize Microsoftu sliboval, že během dnešní tiskové konference o Windows 10 se hráči dozví sadu informací, které by je měli zajímat bez ohledu na to, jestli hrají na PC nebo Xbox One. A nelhal! Nejzajímavějším segmentem Spencerova vystoupení během tiskovky bylo oznámení možnosti streamovat v rámci domácnosti obraz z Xbox One do Windows 10 PC a tabletů, což znamená, že můžete hrát Xbox One hry třeba na desktopu nebo notebooku v jiné místnosti. Spencer dále představil univerzální Xbox One aplikaci pro Windows 10 systémy (tablety, mobily, desktop), společně s vývojářkou z Lionhead předvedl společné hraní Fable Legends multiplayeru na PC a Xbox One, ale přinesl i nové informace o DirectX 12.

Streamování obrazu z Xbox One do Windows 10 PC

S pomocí PS TV můžete streamovat libovolné PS4 hry na jakýkoli displej v rámci domácnosti, s pomocí in-home streamingu můžete v rámci domácnosti streamovat hry na Steamu a nyní se přihlásili se svým řešením i šikulové z Microsoftu. Zatím není jasné, jestli půjde na jiná Windows 10 zařízení streamovat všechny Xbox One hry (oficiální stanovisko zní, že jich bude celá řada), nebo pouze Xbox One exkluzivní tituly, ale Microsoft jistě vše velmi brzy vyjasní. A stejně tak se dozvíme, jak vlastně streamování obsahu funguje technologicky. Jestli stačí solidní Wi-Fi, nebo je třeba, aby Xbox One i koncové zařízení byly připojené do domácí sítě kabelem.

Podle Mika Ybarry se vývojáři z Microsoftu vynasnaží dosáhnout při streamování co nejmenší latence (kdo by to čekal, že), ale zmínil ještě další podstatnou informaci. Aktuálně běží hry při streamování na Windows 10 PC v rozlišení 720p a 30 snímcích za sekundu. Cílem dedikovaného týmu je však dosáhnout podpory rozlišení 1080p a 60 snímků za sekundu. Samozřejmě pak bude v praxi záležet na situaci ve hře, čili na míře komplexity dané scény nebo prostém faktu, jestli konkrétní Xbox One hra podporuje zejména 60fps. Plány Microsoftu jsou každopádně smělé a mám podezření, že pro maximální funkčnost a nejlepší efekt bude nutné, aby pro streamování byl Xbox One i Windows 10 zařízení připojené do sítě přes kabel.

A co streamování obrazu z PC do Xbox One? Proč ne...

Když může fungovat streamování z Xbox One na PC, proč by to nemělo fungovat i obráceně, zeptá se každý druhý člověk. A sami sebe se zjevně zeptali i v Microsoftu. Phil Spencer během skupinového rozhovoru po tiskové konferenci potvrdil, že se streamováním z PC do Xbox One v Microsoftu zabývají. "Když se zamyslíte nad vizí, že mé hry jsou prostě mé bez ohledu na to, kde jsem, a můžu je tedy hrát s kýmkoli chci, tak bychom k jejímu naplnění rádi nabídli podobně přirozená řešení, jaká jsme dnes večer ukázali. Jen se musíme poprat s časem a prostě to udělat," vyjádřil se Spencer dosti nekonkrétně, ale pořád poměrně slibně.

zdroj: youtube.com

Cross-platform multiplayer

Příjemné je též oznámení cross-platform multiplayeru ve hrách, které vyjdou pro Windows 10 a Xbox One. Opět není zatím jasné, jestli tato funkce bude fungovat jen ve hrách od Microsoftu, nebo se jí dočkáme ve všech titulech (alespoň výhledově). Spencer cross-platform multiplayer představil společně s vývojářkou z Lionhead a společně se chvilenku proháněli krajinou Fable Legends. Spencer na PC a vývojářka na Xbox One. Prezentace tohoto prvku tedy zároveň posloužila jako oznámení, že Fable Legends vyjde tento rok i na PC. A jde prý o jednu z mnoha her, které vyjdou pro Xbox One a Windows 10, které hráčům umožní, aby se proháněli v jednom světě společně.

Xbox One aplikace pro Windows 10

Microsoft už dříve oznámil, že připravuje univerzální aplikaci, která propojí jednotlivá zařízení. Během konference tak šéf Windows divize oznámil, že po launchi Windows 10 se objeví univerzální aplikace, které poběží na PC i Xbox One. Spencer na něj navázal a předvedl, jak bude fungovat Xbox One aplikace na PC.

Majitelé PC a Xbox One spolu budou moci interagovat, sdílet záznamy z hraní, sledovat co ostatní dělají atd. Díky Xbox One aplikaci pro Windows 10 bude možné prohlížet Xbox Live Achievementy, komunikovat s kamarády (textový i voice chat) na Xbox Live nebo mít v jednom seznamu seřazené hry z Xbox One i ze Steamu. 

Natáčení klipů z hraní PC her na Windows 10

Steam třeba s Windows 10 funguje dle Spencera skvěle, což předvedl na příkladu Civilization: Beyond Earth. Microsoft rovněž s Windows 10 přinese na PC možnost natáčet, stříhat a sdílet přes Xbox One aplikaci třicetisekundové záznamy z hraní stejně, jako to mohou aktuálně dělat hráči na Xbox One. Stačí prý stisknout tlačítka windows + G, aby se objevily ovládací prvky pro natáčení, editaci a následné sdílení videa přes Xbox One, One Drive atd.

Xbox One on Windows 10 zdroj: tisková zpráva

DirectX 12 přinese větší výkon a menší spotřebu energie

Došlo velmi zběžně i na několik informací o DirectX 12. Podle Spencera poběží hry pod DirectX 12 výrazně plynuleji než pod DirectX 11 (zátěž by měla být menší až o polovinu!) a navíc nebudou tak náročné na spotřebu energie. Zejména pro mobilní hry to znamená, že by vám při hraní neměly tak snadno vymlátit baterii. V zásadě by to mělo třeba pro PC hry znamenat, že poběží i na běžných sestavách. A v neposlední řadě je třeba zmínit, že populární engine Unity bude plně podporovat DirectX 12 stejně jako Unreal Engine od Epicu.

Další informace o herních aktivitách Microsoftu v souvislosti s Windows 10 i Xbox One se dozvíme během GDC 2015. Ostré verze Windows 10 bychom se měli dočkat ještě v průběhu tohoto roku, přičemž majitelé Windows 7 a 8 mohou na 10 upgradovat během prvního roku zcela zdarma bez dalších omezení. Otázkou je, jestli to bude možné, nebo nutné. Jednou z hlavních výhod Windows 10 má být podpora DirectX 12, na kterou majitelé Win 7 a 8 zřejmě mohou zapomenout. A všichni víme, jak neblaze dopadl podobný experiment Microsoftu s Windows Vista a DirectX10... Ve výsledku jen fragmentoval celou PC komunitu a výrazně ztížil vývojářům her život.

Nejnovější články