Hellgate London: DX10, DX9 a grafické karty
zdroj: tisková zpráva

Hellgate London: DX10, DX9 a grafické karty

30. 11. 2007 12:12 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Podrobné srovnání výkonu: GF8800 GTX i Radeon HD 3850 jsou v DX9 o 40-55 procent rychlejší než v DirectX 10.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hellgate London používá grafický engine vyvinutý přímo ve Flagship Studios. Fyzika implementovaná do hry pochází od Havoku (nyní vlastněného kompletně Intelem). Abyste si ale zahráli na úplně nejvyšší detaily, je dobré mít po ruce nějaký nový/výkonný hardware (není to ale podmínka), typicky GeForce 8800 GT, GeForce 8800 GT nebo konkurenční Radeony HD 3870 a Radeon HD 3850. Přesně tyhle karty se objevily i v testu na [H]ard|OCP, kde zjišťovali, jakou maximální kvalitu obrazu si můžete zapnout na tom kterém hardwaru, aniž by došlo k trhání obrazu.

Karty se pochopitelně liší z hlediska technických specifikací. A to tak, že velmi a je potřeba to připomenout. GeForce 8800 GTX má 768 MB VRAM, 8800 GT a HD 3870 mají shodně 512 MB VRAM a konečně HD 3850 má VRAM poloviční, tedy 256 MB, což má vliv ve vyšších rozlišeních. Operační systém pro test byl zvolen Windows Vista x64 (v případě DX10) a GeForce karty v něm běžely za přispění beta ovladačů ForceWare 169.12, zatímco Radeony na Catalystech 7.11 s certifikací WHQL. Pod DirectX 9 na tom byla pochopitelně nejlépe nejdražší karta, GeForce 8800 GTX, která dovolovala zapnutí rozlišení 1920x1200 bodů a k tomu ještě dost náročný 16xQ CSAA, který je ještě lepší v odstraňování zubů v obraze, než 16x CSAA a k tomu mohlo být zapnuté anizotropní filtrování. Při tom karta dosahovala hodně slušných výsledků, konkrétně 28, 69 a 46,3 fps (výsledky pro min., max., průměrné fps).

GeForce 8800 GT na tom byla také relativně dobře, dovolovala rozlišení 1600x1200, k tomu 16x CSAA + AF, při 28, 105 a průměrně 71,7 fps. Je ale doporučeno, aby majitelé širokoúhlých monitorů (24") přepnuli raději do 4X MSAA, protože se hra v některých náročnějších pasážích může začít trhat. Třetí je Radeon HD 3870, s rozlišením také 1600x1200, ale se 4xAA + AF a s výsledky 33, 135 a 77,8. A konečně Radeon HD 3850 umožnil hraní v 1600x1200, bez AA, ale s AF a to rychlostí 37, 157 a 99 fps, což indikuje, že v tomto případě (a za ty peníze) je na tom i HD 3850 docela dobře.

Co se týká DirectX 10, tak ten je v tomto případě hodně náročný. Ani jedna karta v něm nepodává tak dobré výsledky jako v DX9. V případě 8800 GTX se dá hrát sice na 1920x1200, se zapnutým AF, ale bez AA, a výkon kolísá v rozmezí 24, 85, v průměru dosahuje 41 fps. Má to svoje opodstatnění, protože pod DirectX 10 je Shader Quality nastavené na "Extreme", místo na "Very High" a jsou tak zapnuté pokročilejší světelné efekty a lepší Motion Blur (rozmazání obrazu). Také jsou lepší kouřové efekty ("DX10 smoke On").

Obrázek zdroj: tisková zpráva

U 8800 GT jsou pak vidět další, znatelnější kompromisy, rozlišení je 1600x1200, AF je zapnuto, ale ne AA, výkony jsou 33, 67 a 48,3. Shader Quality je i v tomto případě na Extreme, ale vzdálenost vykreslování objektů je tomto případě nastavena na "High", místo na "Very High". U HD 3870 se doporučuje na "Very High" zapnout detaily textur a kvalitu shaderů, jinak všechno ostatní na "High", pak jsou výkony v 1600x1200 přesně 34, 75 a 50,5 fps, DX10 kouř a AF může být zapnuto. No a konečně u HD 3850 jsou to největší kompromisy, rozlišení 1600x1200, AF sice zapnuto, ale pokročilé efekty počasí vypnuto, DX10 kouř vypnuto a výkony 11, 63 a v průměru 43,5 fps.

Závěrem se dá říct, že na těchto kartách funguje hra z hlediska výkonu relativně bezproblémově a je tu spoustu prostoru pro dodatečné ladění výkonu tak, aby si jí hráč dokonale užil a nemusel se s ničím nervovat. Trochu nevýhoda je, že na některých kartách (zejména Radeonech) autoři vypínali efekty. Osobně bych doporučoval snížit rozlišení a efekty nechat zapnuté, pokud možno, všechny. Je to lepší volba, než se ochuzovat a grafické vlastnosti hry a speciálně kartám s menší videopamětí změna rozlišení prospěje víc, než nějaké šachování se shadery a podobně. To i z toho důvodu, že když se srovnají karty ve stejných rozlišeních a porovnají se rozdíly mezi jejich výkonem v DX9 a DX10 s detaily na max., tak je GeForce 8800 GTX v DX9 až o 40 procent rychlejší, než v DX10. GeForce 8800 GT ještě o 45 procent rychlejší v DX9 než v DX10, Radeon HD 3870 také o 45 procent a Radeon HD 3850 dokonce o 55 procent. Asi je to tím, že DX9 a DX10 jsou nějaké větší rozdíly. Ale posuďte sami, jak moc je to vidět.
zdroj: [H]ard|OCP

cappy

Nejnovější články