GDC 2017: Jaká je budoucnost HTC Vive?
zdroj: tisková zpráva

GDC 2017: Jaká je budoucnost HTC Vive?

1. 3. 2017 13:16 | Hardware | autor: Martin Bach |

Poslední dva roky byla bezesporu největším trendem skloňovaným na Game Developers Conference ve všech pádech a souvislostech virtuální realita. Ani rok 2017 není výjimkou, a to přesto, že zájem mezi vývojáři a hlad po novinkách evidentně trochu opadl. VR systémy nastupují po fázi nadšení do fáze střetu s realitou. Zatímco jednoduchá řešení typ Google Cardboard už v podstatě vyklidila scénu a ve střední kategorii se o přízeň publika perou velmi úspěšně mobilní VR od Samsungu a dalších firem s čistě herně zaměřenou PlayStation VR, v high end segmentu dochází k velkým změnám. Jednou z nich je jednoznačný trend postupného příklonu herních vývojářů k řešení od HTC / Valve na úkor Oculusu od Facebooku. HTC Vive je podle dat z průzkumu pořádaného GDC momentálně nejpreferovanější VR platformou mezi vývojáři a tímto faktem se samozřejmě nezapomněl na své přednášce pochlubit ani prezident pro Viveport v HTC Vive Rikard Steiber.

„Když jste se na HTC Vive podívali loni, viděli jste VR headset. Dnes už ale rozvíjíme hned čtyři oblasti a stali jsme se skutečnou herní platformou,“ tvrdí Rikard. HTC Vive je nyní vedle samotné technologie i speciálním virtuálním obchodem (Viveport), samostatným vývojářským studiem (Vive Studios) a akcelerátorem pro mladé firmy (Vive X). Právě budoucnosti těchto čtyřech složek se věnovala Rikardova přednáška na GDC 2017.

Technologie je jen základ

Zásadní technologickou novinku oznámila HTC už z kraje roku na veletrhu CES – HTC Vive dostává nově do vínku takzvané trackery, které sledují pohyb rukou a nohou a vývojáři díky tomu mohou ve svých hrách ukázat kompletního avatara, který může přesně odpovídat hráči. Díky trackeru je možné také zapojit do hry ostatní lidi v místnosti – lze jej například propojit s mobilem a hráč s telefonem může pomáhat hráči, který je ve VR. Cena těchto senzorů pro koncové zákazníky zatím nebyla oznámena, ale vývojáři si je budou moct zakoupit už koncem března za 99 dolarů za kus.

Trackery jsou ale jen prvním krokem k dalším technologickým změnám – haptickému ovládání, perifériím od třetích stran a především ke kompletně bezdrátovému řešení, které HTC opět ukázalo už na CESu. To bude rovněž k dispozici v druhé polovině tohoto roku za 250 dolarů a vychází z řešení, které má kořeny v dalším pilíři budoucnosti HTC Vive – akcelerátoru Vive X.

zdroj: Archiv

Experimenty pod kontrolou

Vive X je akcelerační program pro malé firmy, jednotlivce nebo třeba akademické skupiny, které mají chuť řešit problémy, které jsou s dosavadním provedením HTC Vive spojeny. Program je vyhlašován dvakrát ročně a HTC do něj hodlá postupně investovat až 100 milionů dolarů. Nejde přitom o podporu software, ale především o hardwarové experimenty a vylepšení. Vedle výše zmíněného bezdrátového modelu, který vyšel z akcelerátoru pod názvem TPCast se ve Vive X pracuje i na dalších programech.

Jedním z příkladů, které Rikard uvedl, je propojení umělé inteligence a virtuální reality. „Tady v Kalifornii můžete poměrně často vidět samořiditelná testovací auta Googlu, která jezdí po ulicích a jejich AI se postupně učí reagovat na prostředí. Podle nás je zde ale skvělý prostor pro trénování toho samého ve VR, což vyjde mnohem levněji,“ říká Rikard a potvrzuje, že o propojení VR a AI velmi často diskutují například s badateli na MIT.

„Virtuální realitu v tomto směru považujeme za nové masové médium. Jde vlastně o nový způsob komunikace s počítačem – nejde přitom jen o jeho ovládání, ale o to, že se ve virtuálním prostředí přímo pohybujeme, jsme jeho součástí,“ tvrdí Rikard. VR podle něj zásadně změní náš pohled na řadu oblastí a už dnes je prý přes 60 procent aplikací vyvíjených pro HTC Vive neherního charakteru. „Zatímco my jsme se učili třeba o misi Apolla 11 z knih a dokumentů, naše děti se přímo proletí s astronauty a na Měsíci přistanou. Takový zážitek se jim vryje do paměti a naučí se tak mnohem víc,“ slibuje revoluci ve vzdělávání Rikard.

htc vive zdroj: tisková zpráva

Obsah je král

Specifickou roli v rozvoji HTC Vive hraje vlastní vývojářské studio Vive Studios, které funguje naprosto univerzálně. Jednak v něm vznikají přímo first party hry pro HTC Vive a jednak podporuje externí studia – a to nejen jako publisher a investor, ale i jako konzultant. V rámci Vive Studios tak vznikají například projekty spojené s komerčními aktivitami, například demo VR prezentace pro BMW, charitativní počiny jako VRforImpact.com ale i klasické, i když značně experimentální aplikace. Asi nejlepším příkladem je program, ve kterém může uživatel vytvořit 3D objekt pomocí řady dostupných nástrojů a ten poté exportovat do dalších formátů. Konkrétně třeba do Unity nebo do formátu připraveného pro 3D tiskárnu. S podobnými technologiemi už samozřejmě koketuje i konkurenční Oculus, ale lidé z Vive Studios jsou podle všeho ještě o něco dál.

Rikard dále uváděl další příklady aplikací a her, které považuje za skvělé příklady využití VR jako média. Konkrétně jde o kreativní aplikaci Fantastic Contraption, na sociální interakci založený VR minigolf Cloudlands nebo příběhovou VR hru Allumette. „Pokud máte dobrý příběh, vytvoříte emoci i bez VR, ale naše platforma vám umožní dopad příběhu a situace zněkolikanásobit,“ tvrdí Rikard. Jako příklad uvádí hororovou hru Chair in the Room nebo slavný Everest VR.

zdroj: Archiv

Předplatné pro Viveport

Posledním pilířem budoucnosti HTC Vive je samozřejmě obchod s aplikacemi, tedy Viveport. S ním spojili lidé z HTC jedno speciální oznámení – v průběhu několika málo týdnů budou moct vývojáři u svých titulů zaškrtnout možnost zařazení do předplatitelského programu. Ten, jakmile začne fungovat, umožní uživatelům získat za 7 dolarů měsíčně pět her podle vlastního výběru. Na konci měsíce je pak může vrátit a vybrat si za ně jiné, nebo si je nechat další měsíc a případně i zakoupit natrvalo.

„Vývojáři, s nimiž jednáme, si zatím nejsou jisti, zda bude lepší nechat novou hru nejprve pár měsíců normálně prodávat a pak ji pustit do předplatitelského módu, nebo naopak nejprve rozšířit její popularitu předplatným a teprve poté tuto možnost odstranit a zahájit normální prodej,“ říká Rikard, ale zdůrazňuje, že obecně je většina vývojářů nově představenému modelu nakloněna pozitivně.

V souvislosti s Viveportem představuje HTC Vive ještě speciální obchod Viveport M, který se soustředí hlavně na čínský trh a umožní západním vývojářům se na něj snadněji dostat. A nakonec je tu ještě program Viveport Arcade, který by měl zajímat hlavně majitele VR heren a kaváren. „VR technologie znovu oživila ideu internetových kaváren nebo heren s arkádovými automaty a Viveport Arcade si klade za cíl řešit jednoduše a přehledně licencování softwaru.“ V praxi to bude fungovat tak, že provozovatelé si budou kupovat konkrétní čas, který jeho zákazník stráví ve hře, a tato částka pak doputuje (samozřejmě po stržení poplatku pro HTC) na konto vývojáře.

Nejnovější články