Největší šanci uspět mají nezávislé hry na Steamu (ze všech platforem)
zdroj: tisková zpráva

Největší šanci uspět mají nezávislé hry na Steamu (ze všech platforem)

3. 3. 2015 15:40 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Rozmach nezávislé tvorby je bytostně spjatý s digitální distribucí nejenom (ale hlavně) na Steamu, ale též na mobilních a konzolových platformách. Proto by jednou z úvah každého nezávislého tvůrce mělo být, přes jakou platformu vlastně chce svůj titul distribuovat. Nezřídka to znamená, že svému záměru musí přizpůsobit nejenom podobu hry, ale též způsob její propagace. A pohled na všemožné statistiky v tomto je dosti výmluvný. Vývojář se jim sice může postavit, ale až na pár výjimek, bude spíše čůrat proti větru. Aby k podobným situacím nedocházelo, pokusil se bývalý editor Gamasutry a nyní člen studia tinyBuild, Mike Rose, sestavit přehled prodejů nezávislých her na jednotlivých platformách v roce 2014, a zároveň z toho odvodit, co mohou indie vývojáři očekávat v roce letošním.

Zřejmě nikoho nepřekvapí, že nejlépe se indie vývojářům daří na PC a Steamu, jakkoli zde vychází zdaleka nejvíce nezávislých her. Zajímavá jsou však i zjištění ohledně WiiU a 3DS eShopu, PSN, Xbox Live a Google Play či Appstore.

Mike Rose sice svoji přednášku začal Wii U eShopem, ale jsme na Games.cz, a tak přednost dostane PC, kde zhruba 90 % veškeré digitální distribuce obstarává Steam (zbytek patří pod GOG a další). Ještě před tím, než si rozebereme přívětivost jednotlivých digitálních platforem pro indie vývojáře, je ale třeba zdůraznit, že Mike Rose zcela vynechal postavení indie her na PS3 a X360. Ovšem z dobrého důvodu. Většina indie vývojářů z choutkami na konzolové verze se soustředí na PS4, Xbox One a Wii U, k čemuž je motivují i Sony a Microsoft. Možná je to škoda, ale faktem je, že na PS3 a X360 v roce 2014 vyšlo jen pár indie her. Stejně tak Rose nepočítá s free to play hrami, protože se obtížně kvantifikují z hlediska prodejů (na peníze i kusy). 

dayz zdroj: tisková zpráva

PC (Steam) mají indie tvůrci rádi 

Soudě dle počtu indie her, které na Steamu loni vyšly (zhruba 1850), je jasné, že jde pro nezávislé vývojáře o oblíbenou destinaci. Zároveň se může zdát, že v tak přeplněném prostředí, kdy v průměru každý den vyjde 7 indie titulů, je šance na úspěch minimální. Opak je ale pravdou. Díky propracovanému systému slev je šance, že se dostane na všechny, potažmo minimálně na spoustu her, které by normálně zapadly. Záleží ovšem na kvalitě hry, kterou relativně nově reflektují stále populárnější uživatelské recenze, dále na ceně hry ve slevě i mimo ni (čím větší sleva, tím větší chuť potenciálního kupce ušetřit), ale též na pojetí propagace a marketingu.

Indie vývojáři mají každopádně podle tabulky Mika Rose šanci dosáhnout rámcově až několika milionů prodaných kusů, pokud jde o všeobecně diskutovanou hru, které se dostane přízně tisku i prominentní youtuberů, potažmo se z ní stane fenomén. Rose přímo uvedl zombie survivaly typu DayZ či Rust jako příklady indie her, které na Steamu, i díky early access modelu, prodejně doslova explodovaly. Jedním dechem je však třeba dodat, že konkurence v rámci indie her na Steamu by měla být v roce 2015 zase o fous větší. Rose odhaduje, že letos vyjde na Steamu okolo 2500 her... 

Pneuma: Breath of Life zdroj: tisková zpráva

Xbox One zatím kulhá na jednu nohu 

Svou zmatečnou komunikací okolo Xbox One Microsoft zjevně odradil řadu nezávislých vývojářů, což se snaží napravit svým indie programem ID@Xbox. V roce 2014 se to ale příliš nedařilo, protože pro Xbox One vyšlo podle Rose pouze 20 nezávislých her. Jejich tvůrcům to poskytlo větší šanci jak zaujmout a prosadit se, ale i tak podle jeho kvalifikovaného odhadu prodávaly hry s největší podporou MS, tisku a youtuberů "jenom" přes 20 tisíc kusů.

Horní hranici prodejů nejvíce viditelných her ale Rose neuvádí, protože přítomnost indie her na Xbox One je podle něj v plenkách a kvalifikovanější odhad bude možné poskytnout až za rok 2015. Se stále rostoucím počtem prodaných konzolí by se však situace měla lepšit, záleží ale na pozornosti, kterou Microsoft hodlá nezávislým hrám věnovat. V tomto ohledu za snahou Sony s PS4 od začátku zaostává. 

outlastclanek zdroj: tisková zpráva

PS4 naopak skáče přes kaluže 

Sony od začátku prezentovala PS4 jako indie hrám nakloněnou platformu, což je znát. Za rok 2014 vyšlo na PS4 celkem 60 indie her, kterým Sony nabízí podle všeho i větší možnosti propagace, kupříkladu přes PS Blog. Zajímavou možností pro indie vývojáře může být na PS4 též zařazení hry do PS+ programu. Vývojář dostane od Sony kompenzaci ve výši odhadovaného počtu prodaných kusů za určité období a hra je pak majitelům PS+ dostupná jeden měsíc zdarma. Vývojář už si musí sám rozmyslet, jestli zvolí jistotu, nebo risk. Rose bohužel nedodal ani odhad, jak vlastně vypadají prodeje indie her poté, co skončí jejich přítomnost v PS+ programu, což by bylo nesmírně zajímavé. No, minimálně jsou pak PS+ hry více vidět a dostanou se do širšího povědomí, což může mít pro indie tvůrce také svou nezanedbatelnou hodnotu.

Pravdou ale je, že Sony v posledních měsících začala nabízet majitelům konzole větší škálu slevových akcí, čímž se snaží na PSN navodit atmosféru podobou Steamu. Nezávislý vývojář má tak větší a častější šanci být do některé z tematických slevových akcí zařazen, což může znamenat nejenom zvýšení prodejů (byť za nižší cenu), ale též možnost dostat se díky slevě do pozornosti většího množství hráčů, kteří pak hru dále doporučují svým známým. Nejvíce promované indie hry pak podle Rose mohou prodat mezi 30 až 200 tisíci kusy, což může být zajímavé i pro multiplatformové hry. Zejména s ohledem na relativně snadný proces výroby PS4 verze (když už se člověk dostane do kontaktu se Sony), potažmo PS Vita verze, připadně s ohledem na využití možné funkce cross-buy (koupíš jednou, hraješ na více strojích).

Stealth Inc. 2 zdroj: tisková zpráva

Na Wii U eShop to překvapivě nezávisle žije 

Mohlo by se zdát, že nezávislí vývojáři nemají o Wii U příliš velký zájem, protože se traduje, že na Nintendo platformách se prodávají výhradně Nintendo hry. Ale zjevně to je mýtus, protože v roce 2014 vyšlo pro Wii U přes 80 indie her (myšleno digitálně), což je více než na PS4! Nintendo se ovšem nepouští tak často do razantních slev, což Rose uvádí jako jednu z nevýhod této digitální platformy. Dále uvádí, že zatímco těsně po vydání jsou prodeje každé nové indie hry solidní (když navíc Nintendo hru vystrčí pod nos hráčům), velmi rychle padají k nechtěným nízkým hodnotám. A v případě multiplatformových her, se verzí na Wii U prodá ve srovnání s jinými verzemi méně.

Na druhou stranu Rose tvrdí, že podle zpráv od vývojářů se jim stejně vyplatí Wii U porty vytvářet. Náklady jsou totiž relativně nízké a porty bezproblémové, zejména u her postavených třeba na Unity enginu. A když Wii U port vývojáře nestojí moc času ani peněz, tak proč si nezajistit pár tisíc prodaných kusů navíc. Ostatně, nejúspěšnější na Wii U eShopu jsou právě indie hry, které už si udělaly reputaci a jméno na jiných platformách, takže je majitelé Wii U znají a v rámci virtuálního obchodu je na první pohled je zaujmou. Takové hry mohou podle Rose prodat na Wii U eShopu mezi 10 a 60 tisíci kusů. 

The Keep zdroj: tisková zpráva

3DS eShop zeje krapet prázdnotou, ale pro přítomné je to dobře 

Jestliže na Wii U se indie vývojáři spíše hrnou, na 3DS eShop zjevně ne. V roce 2014 prý vyšlo pouze 14 indie her pro 3DS, což působí hororově, ale zároveň je z uvedených čísel jasné, že se jakákoli hra i s minimálním marketingem může (ale nemusí) prosadit a prodat i s přispěním podpory Nintenda mezi 50 až 200 tisíci kusů. Opět pomůže, pokud jde o hru, která si reputaci vybudovala na jiných platformách. Ale jak Rose odhaduje, i hra s vyloženě základním či nulovým marketingem může ne 3DS eShopu prodat mezi 1 až 5 tisíci kusů. Jestli to tvůrcům konkrétní hry stačí, to už záleží na jejich nákladech.

Nicméně třeba portování z jiných platforem na 3DS je i kvůli dvojici displejů spíše nákladné, takže i z tohoto důvodu tolik portů v nabídce nevidíme. Když už ale někdo na 3DS eShopu hru vydá, může čekat ne vysoké, ale spíše kontinuální prodeje, případně příjemné překvapení z množství prodaných kusů, když se bude namáhat s japonskou verzí. Copak by na to asi řekli v Cinemaxu? Docela nedávno totiž japonskou verzi svého povedeného dungeonu The Keep vydali a dokonce se dočkali solidního hodnocení v prestižním japonském magazínu Famitsu. 

80 Days zdroj: tisková zpráva

Mobilní hry jsou smetiště indie her s několika vládci na vrcholu 

Suverénně nejvíce indie her vyšlo v roce 2014 pro mobilní platformy, hlavně iOS (1,43 milionu = cca 500 her denně), potažmo Google Play (1,21 milionu = cca 250 her denně). Je tedy jasné, že v takovém množství je velmi obtížné se prosadit. Zatímco vydat indie hru na ostatních platformách znamená přinejhorším prodat alespoň pár desítek či stovek kusů, na mobilních platformách se velmi často stává, že se neprodá ani jeden kus. Na druhou stranu, právě na mobilech může indie hra prodat klidně přes 2,5 milionu kusů, když se jí dostane opravdu štědrého popostrčení od Applu, často se objevuje v hlavní nabídce a píše se o ní v médiích.

Na Goodle Play či Androidu podobný úspěch zatím možný není, proto také z pohledu tržeb v případě multiplatformových mobilních her zdaleka vede iOS, jakkoli se na něj Google Play rapidně dotahuje. Ale to už se říká několik let. Na Google Play a obecně Android platformách také panuje větší míra pirátství, přestože tento neduh je společný oběma platformám.

V případě mobilních her tedy platí, že sice existuje šance dosáhnout obrovského úspěchu, ale je minimální a má řadu podmínek. Obrovské množství her naproti tomu leží ve storech bez povšimnutí. Navíc musí indie vývojář se svou hrou neustále pracovat, ať už to znamená vydávání pravidelných updatů, nebo častou manipulaci s cenou. Existuje samozřejmě šance se prosadit na alternativních mobilních distribucích typu Amazon, ale už i ty jsou plné desítek a stovek indie her, přičemž jejich prodej se na prodejích Android her obecně podílí necelými deseti procenty. Takže žádná sláva bez ohledu na to, jak Amazon do svého virtuálního tržiště šlape. 

Medieval Engineers zdroj: tisková zpráva

A co si z toho všeho mají indie vývojáři vzít s ohledem na rok 2015? 

- vývoj mobilních her je riskantní, ale v okrajových případech může znamenat obrovský úspěch

- pokud máte možnost portovat svou hru pro Wii U, spíše se vyplatí to zkusit

- stojí za zvážení vývoj hry pro 3DS, ale s portem to tak žhavé nebude

- pozice indie her na PS4 a Xbox One se vyjasní až letos, ale lepší volbou se zdá být PS4

- o vyhlídkách indie vývojářů na Steamu se Rose nezmiňuje, ale kde jinde byste chtěli své nezávislé PC hry vydávat...

Nejnovější články